جمعه 10 فروردين 1403   16:18:29

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در جمع ملاهای مکتبی بلوچستان و شرق کرمان مطرح شد؛

وظیفه مبلغان دینی در برابر مردم چیست؟

  • خلاصه :مدیرکل حراست و حفاظت دفتر تبلیغات اسلامی در جلسه اردوی آموزشی-زیارتی ملاهای مکتبی بلوچستان و شرق کرمان به تشریح وظایف مبلغان دینی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین غلامعباس موسوی بدین شرح است: امام صادق(ع) می فرمایند: كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ اَلْوَرَعَ وَ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ اَلْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ . وظیفه ما در برابر مردم چیست؟ و این وظیفه از کجا به عهده ما آمده است؟ ما بعنوان مبلغ دین و به عنوان رساننده احکام و معارف اسلامی که این شأن پیامبر (ص) است و مهمترین مسئولیت رسول گرامی اسلام تبلیغ دین و معارف اسلامی بوده است وظیفه تبلیغ دین داریم و باید احکام را برای مردم تبیین و مردم را به راه خیر و صلاح هدایت کنیم.
دو نوع تبلیغ داریم؛
1- یک نوع از تبلیغ، تبلیغ لفظی،گفتاری و لسانی است. مثل منبر و سخنرانی و توصیه و تفسیر قرآن، احکام و عقاید و معارف را به مردم برسانیم و شکر زبان هم به این است که کار خوب انجام دهیم و مردم را با این زبان هدایت کنیم و کفران این نعمت آن است که با آن گناه انجام بشود.
2- نوع دیگر تبلیغ عملی است که گفتاری نیست، عمل ما، کردار ما، رفتار ما، منش ما، روش ما در بین مردم خودش نوعی تبلیغ است، كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ مردم را به دین خدا دعوت کنید با غیر زبانتان یعنی با عملتان همین که اذان گفته می شود وقتی من خودم به مسجد برای نماز اول وقت بروم خودش تبلیغ است و اینکه من در کار خیر پیشقدم می شوم تبلیغ است.
سِنی از شما گذشته و رفتار و عمل شما در بین قوم‌تان مثل پیامبر در بین امتش است و اما تا جایی که اهل عمل باشید نظرتان تأثیرگذار است که خودتان عامل باشید و اما اگر خود اهل عمل نباشیم مردم محل نمی‌گذارند.
اگر من در مجلس گناهی بنشینم مردم می‌گویند ملای ما که بزرگ و باسواد ما بوده اون هم با این گناه دارد همراهی می‌کند و دیگر او نمی‌تواند نهی از آلودگی بکند. کسی می تواند مردم را نهی کند که خودش اهل عمل باشد. وقتی به مردم می‌گوئید دعا کنید باید خودمان اهل دعا باشیم. وقتی به مردم توصیه می کنیم که نماز صبح تان قضا نشود نباید خودمان در طلوع آفتاب نماز صبح بخوانیم. در همه موارد مثل حجاب زنان ما و اهل خیر بودن و... اگر اهل عمل بودیم این خودش برای همه مردم تبلیغ است. با عمل‌مان مردم را جذب و دعوت نمائیم.
حضرت امام خمینی(ره) وسط جلسه مهمی با فرستاده شوروی وقتی اذان می شود جلسه را رها کردند و رفتند. مسئولین امورخارجه تعجب کردند که اینها نشسته اند و امام همین طور جلسه را رها کرد. یعنی فرمان خدا بالاتر از هرچیزی است.
آیا شما هم شده وسط زراعت و دام داری آنها را رها کنید و بگوئید اذان شده است؟
عمل ما برنده تر و مؤثرتر از زبان ماست یا در مسأله سلام دادن نباید غرور داشته باشیم. از پیامبر اسلام باید یادبگیریم با این عمل مان باید مردم را آموزش بدهیم. با سلام دادن به یک جوان او جذب می شود. پیامبر اسلام مخفی می شدند پشت سنگ ها به بچه ها که رد می شدند سلام می کردند. مثلا برداشتن یک سنگ از جاده و زباله از زمین و خیابان که مردم یاد می گیرند. از امام یاد بگیریم که از جایی عبور می کردند یک خرده نانی را از زمین بر می دارند.
مجموعه عمل ماست که مردم را به سمت خیر، صلاح و معروف می آورد. با اینها مردم اهل خیر و نماز و تقوا می شوند. یا داشتن محاسن و پوشش و لباس تمیز و مناسب خودش تبلیغ است. پیامبر بیشترین هزینه اش برای عطر بود. ما چقدر استفاده می کنیم؟
النظافه من الایمان یعنی پاکی و پاکیزگی و طهارت نشانه ایمان است و ایمان بدون نظافت معنی ندارد. ما در دین اسلام چقدر غسل داریم. در کدام دین اینقدر غسل وجود دارد؟ که اینها هم نشانه اهمیت نظافت و پاکی و پاکیزگی و طهارت است. چقدر بر پاکی ها و نجاست ها و حلال ها و حرام ها تأکید شده است؟ اما در دین های دیگر به این صورت نیست.
این از عظمت اسلام و دقت آن است. پیامبر (ص) روزهایی که به مسجد می رفتند سیر نمی خوردند به خاطر بوی نامطبوع که مردم را فراری می دهد.
عزیزان خودتان را به علم و دانش مسلح کنید. تاریخ، داستان، تفسیر، احکام و... را مطالعه کنید چون جامعه لحظه به لحظه رشد می کند و بعد فاصله می افتد بین ما و مردم با علم. این فاصله را پر کنید. حضرت علی(ع) میفرماید: العلم قاتل الجهل یعنی علم جهل را از بین می برد. علم عزت، افتخار، قدرت و عظمت می آورد.
برای تبلیغ زبانی علاوه بر حدیث، روایت و تفسیر باید به مواردی توجه کرد:
1-    اخلاص: خمیرمایه تبلیغ اخلاص است و اگر اخلاص باشد همه موانع رفع می شود و تبلیغ اثرگذار می شود و مردم هم جذب می شوند. و باید با خدا معامله کنید و کار را برای خدا انجام دهید اگر چنین باشد خداهم کمک می کند.
2-    زبان نرم: اینکه زبان نرم داشته باشید. قولوا للناس حَسناً با زبان نیکو با مردم صحبت کنید زبان خشن مردم را فراری می دهد. خداوند در قرآن به پیامبر می فرماید پیامبر اگر تو خشن بودی مردم پراکنده می شدند و تو چون بشاش هستی و با مردم مدارا می کنی با زبان نرم سخن می گویی و اخلاق خوشی داری مردم دورت جمع می شوند. دین اسلام و تبلیغ با خشونت پیش نمی رود.
3-    ارتباط صمیمی: ارتباط صمیمی و شنیدن درد دل مردم. به خانه های مردم بروید و درد و دل های آنها را گوش کنید. با آنها آنقدر ارتباط بگیرید تا بیایند سراغ شما و از شما راهنمایی و راهکار بخواهند. چرا که پیامبر(ص) مانند پزشکی سیار بودند که می رفتند و مردم را درمان می کردند. من و شما هم باید به سراغ مردم برویم.
4-    ارتباط با نسل جوان: ارتباط با نسل جوان خیلی مهم است الآن نسل جوان ما گریزان شده است البته نه همه آنها. عده ای از آنها از دین گریزان شده اند و فضای مجازی دشمن تا دندان مسلح به جنگ آمده و از همه جهت هم آمده است تا جنگی تمام عیار و تعداد زیادی سرویس جاسوسی در ایران فعالیت می کنند که در دنیا بی سابقه است. چرا؟ چون ایران کشوری زنده و فعال است، محور قرار گرفته است و نمی خواهند ایران محور باشد.
5-    حفظ نظام اسلامی: در رأس همه امور حفظ نظام اسلامی است و امام فرمود که حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است. اگر جمهوری اسلامی نباشد کدام ارزش، معارف و حکم دینی می ماند؟ الآن در اغتشاشات چه می گویند؟ در رابطه با حجاب، ولایت فقیه و... می گویند اینها را نمی خواهیم ما باید روشنگری کنیم و رهبری فرمودند که جهاد تبیین کنیم. یعنی بگوئیم زمان طاغوت چه بودیم و چه داشتیم و الآن چه داریم و چه هستیم. دکترهای ما از پاکستان می آمد، معلمان ما خودشان مدرک پنجم ابتدایی داشتند اما الآن لیسانس. روستاها و جاده ها چگونه بود؟ حفظ جمهوری اسلامی واجب است و جهاد تبیین هم واجب و لازم است.
6-    عدم توجه به شایعه: دشمن کارش شایعه سازی است و در آب گل آلود صید می کند و حکومت می کند. متأسفانه کشورهای اسلامی را به جان هم انداخته اند.کشورهای اروپائی با هم جنگی ندارند و ما را به جان هم انداخته اند و این همه فرقه را برای ما ساخته اند. در کشورهای دیگر وجود ندارد چون نمی خواهند ایران مستقل باشد. دنبال حادثه سازی و ایجاد تفرقه و اختلاف هستند و سرمایه گذاری جدی کرده اند و نقشه ترکیبی پیچیده ای طراحی کرده و اجرا می کنند که باید آگاه باشید.
7-    در صحنه بودن: اینکه باید همیشه در صحنه آماده باشیم و آمادگی داشته باشیم. امام زمان(عج) سرباز آماده می‌خواهد که در رکابش بجنگد و دیگران را هم حرکت دهیم و آماده کنیم.
8-    راز نگهداری: رازهای مردم را حفظ کنید. گاهی خانواده ای رازش را به شما می گوید، آبرویش را نبرید و به خانواده خودتان هم نگوئید. شما را امین دانسته است. اگر یک بار راز مردم را حفظ نکردید دیگر به شما اعتماد نمی کنند.
خداوند ان شاءالله برتوفیقات همه مان بیفزاید و همه مان را در مسیر اسلام و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ثابت قدم قرار بدهد و به همه شما توفیق بدهد که سربازان خوبی برای امام زمان (عج) و مدافعان خوبی برای نظام جمهوری اسلامی باشید و شما در خط مقدم جنگ هستید.
در تقابل افراد مختلف و مذاهب دیگر و ممکن است در برابر افراد لجوج و عنود قرار گرفته باشید. ثواب تبلیغ شما بیشتر از ثواب تبلیغ دیگران که در محیط آرام انجام می‌دهند است. قدر این توفیق را بدانید برترین عمل ها سخت ترین عمل هاست.
تقوا و تبلیغ آنجا مهم است و قدر این فرصت را که خدا و نظام و دفتر به شما داده است را بدانید.

 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما