جمعه 31 فروردين 1403   19:31:06

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

انتشار کتاب گفتمان سیاسی از مجلدات موسوعه معارف شیعه به قلم استاد واعظی

  • خلاصه :کتاب گفتمان سیاسی از مجلدات موسوعه معارف شیعه به سفارش موسسه البیان که توسط استاد واعظی به رشته تحریر درآمده است، منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، کتاب «گفتمان سیاسی» یکی از مجلدات موسوعه معارف شیعه است که به سفارش موسسه البیان توسط استاد واعظی به رشته تحریر درآمده است؛ در مجلدات این موسوعه کوشش شده تا بدون ورود به مباحث فنی و تخصصی، عرصه‌های اصلی دانش و معرفت، اسلام شیعی بازنمایی شود تا خوانندگان با ادبیات رایج در محافل علمی آشنا شوند. مخاطبان این آثار در گام نخست غیر شیعیانی بوده اند که با معارف عمومی اسلام آشنایی داشته و علاقه مند به فراگیری آموزه‌های مکتب تشیع اند.

کتاب حاضر تلاشی در جهت معرفی و توضیح مستند و دقیق نگاه شیعه امامیه به امر سیاست در زمان حضور امامان معصوم علیهم السلام و عصر غیبت است.

این اثر در قالب سه فصل تنظیم شده است؛

در فصل نخست به نقش و جایگاه امر سیاسی در پیدایش تشیع و فرقه فرقه شدن شیعیان پرداخته می‌شود و رفتار سیاسی ائمه معصومین علیهم السلام و راهبردهای کلان سیاسی حاکم بر تعامل سیاسی ایشان در شرایط مختلف اجتماعی عصر حضور و محتوای راهبرد چگونگی تعامل با حکومت‌های جائر و نامشروع که آنان برای شیعیان ترسیم کردند از نظر گذرانده می‌شود.

فصل دوم به بررسی تفکر سیاسی شیعه امامیه از آغاز عصر غیبت تا دوران جدید و مواجهه جامعه شیعه با مدنیت معاصر غربی و تحولات اجتماعی_ سیاسی برآمده از چالش‌های دوران جدید اختصاص یافته است.

فصل پایانی کتاب نیز به تفکر سیاسی معاصر شیعه اختصاص یافته و ضمن برشمردن پاره‌ای از رهاوردهای فقهی و نگرش های نو در عرصه فکر سیاسی شیعه به توضیح مؤلفه‌های اصلی جدیدترین تقریر نظریه سیاسی شیعه پرداخته شده که مبنای تشکیل نخستین حکومت شیعی مبتنی بر ولایت فقیه قرار گرفته است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما