پنجشنبه 30 فروردين 1403   06:12:46

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

تاکید بر تدوین سند جامع فضای مجازی در دین با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی

  • خلاصه :معاون مرکز ملی فضای مجازی با حضور در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، از بخش های مختلف این دفتر بازدید به عمل آوردند و ضمن آشنایی با فعالیت های صورت گرفته، بر تدوین سند جامع فضای مجازی در دین با همکاری این نهاد حوزوی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، قاسم خالدی «معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی» و هیئت همراه در سفر به قم، با حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی «رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» دیدار کردند.
در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین واعظی در سخنانی ابراز کرد: ضروریست کارگروهی متشکل از دو مجموعه به بررسی زمینه های همکاری مشترک پرداخته و در این راستا پیگیری ها و اقدامات لازم صورت گیرد.
قاسم خالدی نیز در این دیدار به معرفی پیشینه و تأسیس شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: طی سال های پس از تأسیس این مرکز و شورای مذکور، اسنادی قوی و خوب از جمله شبکه ملی اطلاعات، سند مقابله با اخبار جعلی، سند صیانت از کودکان و نوجوانان و... شکل گرفته است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تدبیری در خصوص ضمانت اجرایی لازم این اسناد صورت گرفته است یا خیر؟ تصریح کرد: دستگاه ها همدلانه پای کار آمده اند تا بند بند اسناد مصوب اجرا شود و با جدیت ورود پیدا کرده اند.
معاون مرکز ملی فضای مجازی ضمن اعلام آمادگی همکاری این مرکز با دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: یکی از مواردی که می تواند با همکاری دفتر انجام دهیم، این است که سند جامع فضای مجازی در دین نداریم که می تواند با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی تدوین شود.

*بازدید از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
از دیگر برنامه های وی، حضور در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بود که در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم « مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی و رییس سابق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» به معرفی مرکز مذکور پرداخت.
در این دیدار مباحثی از جمله وجود ظرفیت بین المللی شدن مرکز، رایگان شدن اپلیکیشن پاسخگو برای تماس مخاطبان، تبلیغ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها، ضرورت فراهم آوری تجهیزات سخت افزاری این مرکز و... مورد تأکید قرار گرفت.

*آشنایی با فعالیت های فناورانه دفتر تبلیغات اسلامی
آشنایی با فعالیت های فناورانه دفتر تبلیغات اسلامی، از دیگر برنامه های این سفر بود که در این راستا، سید حسن هانی «قائم مقام مدیر کل توسعه فرایند ها و فناوری اطلاعات» به معرفی و بیان توضیحاتی در خصوص سامانه ها و فرایندهای موجود در دفتر از جمله سامانه وصال، مدیریت فرآیندها، دانش محیطی، مدیریت دانش کتابخانه ای، مدیریت نشریات، مدیریت کارها، شیعه درس (بیان) پرداخت و نقش و جایگاه فناوری اطلاعات در دفتر تبلیغات اسلامی را تبیین کرد.
خالدی در این دیدار، با اشاره به اهمیت فضای مجازی و ضرورت توجه و برنامه ریزی در این زمینه، ضمن آسیب شناسی شرایط موجود فضای مجازی، به بیان راهکارهایی به منظور بهبود این شرایط پرداخت.
وی گفت: با دشمنی مواجه هستیم که از جهات مختلف (از جمله دسترسی به دیتای وسیع)، و چندین برابر بیشتر نسبت به ما در حال فعالیت در فضای مجازی است و لازم است در این عرصه ورود جدی تری داشته باشیم.

*دیدار با معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
از دیگر برنامه های معاون مرکز ملی فضای مجازی در دفتر تبلیغات اسلامی، جلسه با معاون و برخی از مدیران معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه بود که در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی به معرفی فعالیت های این معاونت و پروژه های در دست اقدام معاونت مذکور پرداخت.

*دیدار با معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی
جلسه با معاون و مدیران معاونت فرهنگی و تبلیغی این دفتر، از دیگر برنامه های معاون مرکز ملی فضای مجازی در دفتر تبلیغات اسلامی بود که در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد «معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی» به معرفی فعالیت های معاونت مذکور و ظرفیت های آن پرداخت.
در این دیدار، خالدی پس از تقدیر و تشکر از خدمات صورت گرفته در دفتر تبلیغات اسلامی، محتوا را چالش بزرگ در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: هر چه پلت¬فرم خوب باشد، اگر محتوا نباشد، نمی تواند خود را نشان دهد. 
وی با بیان این که مخاطب امروز قدرت انتخاب نسبت به محتواها دارد، گفت: وقتی با اشتراک گذاری اطلاعات در دنیا مواجه شده ایم، سلیقه مخاطب عوض شده و کار را مشکل کرده است.
معاون مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: قرار نیست همه کارهای فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی را معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه انجام دهد. نیاز به دوران گذار داریم و معاونت فضای مجازی دفتر باید به سایر بخش ها کمک کرده و نقش پشتیانی در این عرصه را ایفا کند.
وی افزود: چالش های بزرگ ما در جمهوری اسلامی شبکه سازی است و به واسطه مؤلفه های دینی ما مثل مسجد که خدا بالذات بزرگترین شبکه های اجتماعی را به ما عنایت کرده اما از این ظرفیت استفاده نمی کنیم، که اربعین مصداق شبکه های اجتماعی هست.
خالدی با تأکید بر این که در بحث مبلغین دچار حباب های فضای مجازی نشویم، تصریح کرد: برخی در حباب های دینی که گرفتار می شوند، خیال می کنند تمام فضای مجازی اینگونه است، در صورتی که ذات فضای مجازی این است. 
وی بیان داشت: وزارت ارتباطات آی تی سنتر شهید سلیمانی را راه اندازی کرد و می تواند به مرکز آموزش های کاربردی دفتر هم کمک کند تا مشکلات پیش روی این مرکز هم رفع شود.

*بازدید از مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق
خالدی در پایان از مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق نیز بازدید به عمل آورد و از نزدیک با فعالیت های این مرکز و تیم ایده ها و شرکت های حاضر در مرکز مذکور آشنا شد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از خدمات مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، گفت: جنس کار این مرکز از کارهایی است که آرزوی ما بود.
معاون مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: در حوزه مسائل دینی و فرهنگی ایده پردازی از مدل های موفق تجربه شده در دنیا نداریم و یا بنده ندیدم.
در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین قطبی «مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق»، به معرفی فعالیت های این مرکز پرداخت.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما