جمعه 10 فروردين 1403   02:22:31

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد:

تاکید مقام معظم رهبری بر نقش دفتر تبلیغات اسلامی در حرکت و پویایی حوزه

  • خلاصه :رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن بیان خاطره ای از دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: پبش از انتصاب که خدمت مقام معظم رهبری حاضر شدم، ایشان بر نقش مؤثر دفتر تبلیغات اسلامی بر حرکت و پویایی حوزه تأکید کردند و فرمودند دفتر همیشه پیشرو و صاحب ابتکارات بوده است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (  تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست مسئولین مراکز رشد و نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی که در مرکز شهید هاشمی نژاد مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه اولی که بنده قبل از انتصاب خود به ریاست دفتر خدمت مقام معظم رهبری حاضر شدم، ایشان بر نقش مؤثر دفتر تبلیغات اسلامی بر حرکت و پویایی حوزه تأکید کردند و فرمودند دفتر همیشه پیشرو و صاحب ابتکارات بوده است.

* مسأله محوری؛ مانع رکود و ایستایی و نشان از پویایی دفتر تبلیغات اسلامی
وی مسأله محوری و قطب های فکری و فرهنگی را شاهد مثال این پویایی دانست و گفت: اگر میزها و قطب های فکری و فرهنگی دفتر تشکیل نمی شد، به اذعان دوستان، ما دچار رکود و ایستایی می شدیم اما وجود این ها باعث تفکر پویا و خلاقیت در سطح دفتر شده است؛ مرکز رشد و نوآوری نیز می تواند مانند همین قطب ها دریچه ای باشد تا هوای تازه ای را به سازمان وارد کند و افق گشایی تازه ای را در زمینه های متفاوت از خود بروز دهد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نوآوری و ابداعات و خلاقیت در حوزه علوم اسلامی و انسانی با سایر حوزه ها را متفاوت و تجربه نشده دانست و تصریح کرد: در حوزه هایی مثل پزشکی، صنعت و مهندسی تجربیات و راه های رفته ای وجود دارد اما در حوزه علوم انسانی و اسلامی این موضوع نوآوری، بحث جدیدی است که تجربه ای در آن وجود ندارد، لذا دقت بیشتری را طلب می نماید، البته بسیار مهم است که بحمدالله نیروهای ما و کسانی در این مرکز نوآوری دفتر فعالیت می کنند که با جنس کار و ادبیات اولیه آن آشنا هستند.

وی با اشاره به مسائل و مشکلاتی که در سطوح مختلف نظام وجود دارد، افزود: ما در سطوح مختلف اجرا و مدیریت نظام در حوزه های گوناگون بعضاً مشکلاتی داریم که حوزه باید برای حل آنها وارد شود و برنامه عملیاتی حل مشکل ارائه دهد زیرا شاهدیم پس از انقلاب هم مدیران و کادر اجرایی و هم متخصصین در حوزه های مختلف تربیت شده اند و باید تیم ایده های مختلفی تشکیل و به شکل چند وجهی روی این مسائل متمرکز شوند و با مشورت حاکمیت راه حل ارائه دهند. 

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: ارائه راه حل عینی و عملیاتی برای مشکلات نظام در ساحت های مختلف مثل حوزه فرهنگ، آموزش و پرورش و مهندسی فرهنگی کلان کشور و مشکلات فراوانی که در سایر عرصه ها وجود دارد، خدمت بسیار بزرگی به شمار می رود.

* ضرورت تشکیل لجنه های علمی

وی به ظرفیت های علمی حوزه اشاره کرد و گفت: باید لجنه های علمی تشکیل شود؛ در مسیر تولید راه حل برای مشکلات نظام باید به این سؤالات پاسخ داد که عملیاتی سازی منویات نظام و طرح های اجتماعی ملی با چه موانعی روبرو می شود و نظام چگونه می تواند این موانع عملیاتی کردن را برطرف کند؟ چه اقدامات رسانه ای و فرهنگی باید انجام شود؟ و چه مقاومت ها و مخالفت هایی روبروی این اقدامات وجود دارد؟ 

وی ارائه راه حل برای مشکلات را انتظاری طبیعی دانست و گفت: این مسائل باید فهرست و معرفی شود و عده ای در مسیر حل اینها حرکت کنند و این، یک انتظار طبیعی از حوزه است که به حل این مشکلات و مسائل فکر کند و راه حل ارائه دهد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موضوعات و مسائلی که در سطح قطب های فکری و فرهنگی و میزهای این دفتر مطرح و فهرست شده را اندوخته ای ارزشمند برای دفتر ارزیابی و خاطرنشان کرد: دست ما در میزهای دفتر پر از فکر، ایده و بسته اقدام است که باید فرآوری شود و به عنوان موضوع برای ایده پردازی عملیاتی و محور خلاقیت و نوآوری به کار گرفته شود؛ به عنوان مثال، طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که اهدافی داشت، و سایر اقدامات عملیاتی ما باید نقد و درباره اش ایده پردازی شود؛ همچنین ما باید به سمت کارهایی برویم که خروجی اش ملموس باشد و به تقویت فرهنگ دینی منجر شود.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما