جمعه 31 فروردين 1403   18:20:00

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «جلوه های رفتاری حضرت زهرا(س)» به چاپ بیستم رسید

  • خلاصه :چاپ بیستم کتاب «جلوه های رفتاری حضرت زهرا(س)» اثر عذرا انصاری در 192 صفحه منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، چاپ بیستم کتاب «جلوه های رفتاری حضرت زهرا(س)» اثر عذرا انصاری به همت مؤسسه بوستان کتاب در 192 صفحه روانه بازار نشر شد.
بررسی و شرح زندگی حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) موضوعی نیست که در یک کتاب بگنجد و یا از عهده کسی بر آید. حقیقت شخصیت و ارزش وجودی آن بزرگوار را کسی جز خدای متعال و اولیای خاص او(س) نمی داند، اما با این همه مگر نه این است که خاندان نبوت، هادیان خلق اند و زندگی و کلامشان حجت و الگوی مردمان، پس شناخت و برگرفتن از هدایت آنان در حد امکان، وظیفه ای است که سخت به انجام آن نیازمندیم.
این بانوی بزرگ با بینش و معرفت خود و با رفتارهای الهی اش، اسوه کاملی برای همه جهانیان به ویژه زنان است. بیان گوشه ای از این رفتارها می تواند درس آموز و زندگی ساز باشد، از همین رو اثر حاضر در فصل های مختلفی این جلوه های رفتاری حضرت را بررسی کرده است.

ساختار اثر
این اثر در 9 بخش تألیف شده است؛ در بخش اول که به ولادت حضرت اختصاص یافته، به مباحثی از جمله حوریه ای در سیمای انسان، شخصیت ملکوتی حضرت زهرا(س)، فاطمه ثمره چهل روز عبادت، و انعقاد نطفه حضرت زهرا(س) از میوه های بهشتی اشاره شده است.
دومین بخش از این اثر به بیان گزارشی از جشن ازدواج پرداخته که در این بخش، به هیجان در نخلستان، به سوی خواستگاری، دسته های گل میخک و سنبل، جهیزیه، دوران نامزدی، و جشن عروسی تبیین شده است.
نویسنده در بخش بعدی به رفتار حضرت زهرا(س) با همسرشان اشاره کرده که عناوین برخی از مباحث این بخش عبارتند از: تجلی ایثار، تقسیم کار، به همسرت محبت کن، رازداری، فداکاری، نگاه روحبخش، مشکلات بیرونی، و سپاس مجاهدت ها.
در بخش چهارم، رفتار آن حضرت با فرزندان خویش می پردازد که در این میان شیوه های تربیتی ایشان تبیین شده است. اعتقاد به عقیقه، عواطف مادری و نقش آن در تربیت فرزند، توجه به نیازهای کودک، عبادت در کودکی، رعایت عدالت درباره کودکان، ارج نهادن به شخصیت کودک، اهمیت دادن به نیازهای طبیعی کودک از مباحث مطرح شده در این بخش است.
پنجمین بخش از کتاب مذکور، رفتار حضرت فاطمه(س) با پدرشان را تشریح کرده و در این راستا، مباحثی با عنوان همراز و همسنگر پدر، یاور سال های غم، و ایثار و از خودگذشتگی تبیین شده است.
«سوگنامه پدر» عنوان ششمین بخش از این اثر است که عناوین برخی از مباحث این بخش عبارتند از: در رثای احمد، بعد از پدر کسی او را خندان ندید، پیراهنش را می بویید، گزارش سلمان.
در هفتمین بخش از این کتاب به رفتار حضرت زهرا(س) با مردم اشاره شده است. در این میان می توان به حمایت برای پیروزی بر رقیب، آموزش دعا، تقسیم کار با خدمتگذار، با همسایگان، تجلی فداکاری در شب عروسی و مهمانی، پیام عفاف و آزادگی پرداخت.
«رفتارهای علمی و فرهنگی حضرت زهرا(س)» عنوان بخش بعدی است که از ایشان با عنوان عالمه دوران یاد شده و در ادامه، مصحف آن حضرت مورد تبیین قرار گرفته است.
سپس، در بخش نهم «رفتارهای سیاسی حضرت فاطمه(س)» اشاره گردیده است. در این فصل به مباحثی با عناوین ایراد خطبه و تاکتیک های سیاسی، امامت و ولایت، سیاست جاودانه پرداخته شده است.

برشی از اثر
* رعایت عدالت درباره کودکان
در زندگی خانوادگی حضرت زهرا(س) نمونه هایی دیده می شود که نشانگر توجه و دقت آن حضرت نسبت به رعایت عدالت درباره کودکان است.
روزی امام حسن(ع) نزد پیامبر(ص) آمد و اظهار تشنگی کرد. از پیامبر تقاضای آب کرد. رسول خدا بی درنگ برخاسته، و ظرفی برداشت و از گوسفندی که داخل منزل بود، مقداری شیر دوشید و به امام حسن(ع) داد.
در این هنگام امام حسین(ع) خواست تا ظرف شیر را از برادرش بگیرد، اما پیامبر به حمایت از امام حسن مانع از گرفتن ظرف از امام حسن(ع) شد. فاطمه زهرا(س) که شاهد این ماجرا بود، به پیامبر گفت: گویا حسن(ع) برای شما عزیزتر از حسین(ع) است.
پیامبر فرمود: «نه، هر دو برایم عزیز و محبوب اند، ولی چون اول حسن(ع) تقاضای آب کرد، او را مقدم داشتم».
علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما