پنجشنبه 9 فروردين 1403   11:59:28

(مهار تورم، رشد تولید)

print

یادداشت/ شگفتی های پس از 8سال دفاع مقدس

  • خلاصه :مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در یادداشتی به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به شگفتی های تلخ و شیرین پس از این حماسه عظیم پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، متن یادداشت حجت الاسلام والمسلمین یحیی کمال که در اختیار تبلیغ نیوز قرار گرفته، بدین شرح است: حماسه دفاع مقدس یادآور یکی از حوادث ماندگار و بزرگ در آستانه قرن 21 است ، حماسه ایکه سالها پس از آن، شگفتی های تلخ و شیرینی را از خود برجای گذاشته است، که در این مجال به برخی از آن شگفتی ها به اجمال اشاره می شود تا شاید دیده عبرت بینی از دلسوزان این آب و خاک به خود آیند و چاره ای در خور بیاندیشد، ابتدا این سخن و پیش بینی شهید و سردار اسطوره ای دفاع مقدس شهید باکری را نسبت به حوادث پس از جنگ یاد آور می شوم که فرمود:

زمانی فرا می رسد که جنگ تمام می شود و رزمندگان امروز سه دسته می شوند:

دسته ایی راه بی تفاوتی را بر می گزینند و در زندگی مادی غرق می شوند.

دسته ایی به مخالفت با گذشته خود بر می خیزند و از گذشته خود پشیمان می شوند.

و دسته ایی که به گذشته خود وفا دار می مانند و احساس مسئولیت می کنند که از شدت مصائب و غصه ها دق خواهند کرد.

پس از خدا بخواهیم که با وصول شهادت از عواقب زندگی بعد از جنگ در امان بمانیم، چون عاقبت دو دسته اول ختم بخیر نخواهد شد و جزء دسته سوم ماندن بسیار سخت و دشوار خواهد بود.(هور در آتش، جعفر شیرعلی رنیا)

و اما شگفتی ها و حوادث شگفت انگیز پس از جنگ :

شگفت انگیز از جهت آرمان ها و اندیشه های نهفته در آن، آنهم در عصری که دین دار بودن کهنه پرستی، دین و مذهب افیون ملت ها تلقی می شد.

شگفت انگیز از جهت بازیگران این حماسه بزرگ، چه از طرف دوستان و چه از سوی دشمنان و مخالفان. از یک سو دوستانی که از نوجوان 13 ساله تا پیرمرد 70ساله و از همه اقشار واصناف جامعه و از دیگر سو دشمنانی تا بن دندان مسلح و مجهز به انواع فن آوری های سخت افزاری و نرم افزاری نظامی و اتحاد شوم دولت های مرتجع منطقه با استکبار جهانی.

شگفت انگیز از جهت وقایع و حوادث ریز و درشتی که طی 8سال دفاع مقدس به منصه ظهور رسید، حوادثی چه در عرصه نظامی و چه در عرصه مسائل ماورایی ومعنوی از سوی رزمندگان و ددمنشی و صبوئیت از سوی دشمن که بیشتر به افسانه شبیه ترند تا واقعیت،

شگفت انگیز از جهت رهبری معنوی و روحانی آن و تحول آفرینی او در جوانان و دلدادگی رزمندگان نسبت به فرماندهی کل قوا و امام راحل.

شگفت انگیز از آن جهت که چه زود پس از اتمام آن حماسه بزرگ، آرمان ها و اندیشه ها و بازیگران آن در جامعه به عناوین مختلف مورد فراموشی، کم مهری و غفلت قرار گرفتند، در حالی که دشمن در عین بطلان خود به بازیگرانش در این تجاوز 8ساله همچنان مدال افتخار و شجاعت اهدا می کند.

البته ناگفته نماند که بعداز جنگ عده ای میراث خوار جنگ به الاف و الوف و مقام و قدرت و ثروت نجومی و افسانه ایی دست یافته و همقطاران خود را به دست فراموشی سپردند.

شگفت انگیز از این جهت که طی سال های پس از جنگ حتی به تعداد انگشتان یک دست  اثر فاخر هنری با الهام از ارزش های دفاع مقدس در عرصه فرهنگ و هنر، فیلم و سریال و موسیقی به منظور انتقال فرهنگ ناب حاکم بر جبهه ها و ارزش های دفاع مقدس به جوانان و نهادینه شدن آن، تهیه و تدوین نشده است.

شگفت انگیز از این جهت که آرمان ها و ارزش ها و سرداران آن دست آویز سیاست بازان در عرصه سیاسی و جناحی شده اند .

شگفت انگیز از آن جهت که در یک اشتباه بزرگ و استرتژیک، وظیفه حفظ و انتقال ارزش های دفاع مقدس، به یک نهاد و سازمان خاص سپرده شده است ، در حالی که این وظیفه آحاد مردم و مسئولین و رسانه ها بود.

شگفت انگیز از آن جهت که پس از گذشت بیش از سه دهه از دفاع مقدس، آرمان ها و ارزش های تحول افرین و انسان سازش به صورت صحیح و هوشمندانه به عنوان مواد درسی در کتب مقاطع مختلف تحصیلی به منظور انتقال آن به نسل نو گنجانده نشده است.

شگفت انگیز از این جهت که هنوز که هنوز است هویت حقیقی رزمندگان دفاع مقدس و بسیجیان عرصه ایثار و شهادت، برای جوانان و نوجوانان حاضر تبیین و بازخوانی نشده بلکه پنهان مانده و بعضا شبهاتی در نقد جنگ و بازیگران آن مطرح می شود.

شگفت انگیز از آن جهت که مردان مرد عرصه جهاد و شهادت همچون باقری ها، حاج داود کریمی ها، همت ها و هزاران مردان مرد دیگر که خالقان حماسه هشت ساله مردانگی و ایثار و معنویت و شهادت بودند سالهاست نامشان تنها زینت بخش خیابان ها، بزرگ راه ها و میادین شهرها شده اند و در عرصه سیاست هم وسیله خارج کردن رقیب سیاسی از سوی برخی سیاست بازان شده اند .

و شگفت انگیز از آن جهت که روشنفکران، صاحب نظران، مسئولین و....به منظور توجیه کم کاری خود در انتقال ارزش های بسیجی عرصه دفاع مقدس به جامعه و جوانان، نظریه سراسر اشتباه و کذب، گسست نسل ها را براه انداخته اند.که شاید این توجیه، خود عذر بدتر از گناهی باشد که آنان بخاطر بی توجهی،کم کاری و مشغول شدن به تقسیم میراث جنگ، در انتقال ارزش های دفاع مقدس به جوانان مرتکب شده اند. باید به مسئولین و صاحبان قدر و منصب و میراث خواران جنگ یاد آوری کرد که زنگ تفریح دنیا همیشگی نیست، ساعت دیگر حساب دارند.

و در نهایت شگفت انگیز بلحاظ آغاز تحریف و شبهه در چرایی و آغازگر جنگ، به گونه ایی که در اذهان نسل جدید و آینده، در حال تغییر و جابجایی چهره شاکی و متهم و متجاوز و مظلوم است و در حال تطهیر چهره متجاوز هشت ساله رژیم بعث عراق و انگشت اتهام به سمت امام و یاران و اصحاب مظلوم امام نشانه رفته است.

و از سوی دیگر در داخل کشور و از سوی برخی از میراث خوران به دنیا فروخته جنگ، بقول شهید باکری که عده ایی  خود را به قدرت و دنیا فروخته، جذب دنیا، بی تفاوت و یا پشیمان از گذشته خود شده اند

اقدام به تحریف تاریخ جنگ و دفاع مقدس، فرمانده اصلی و قائم مقام فرماندهی کل قوا در جنگ مرحوم هاشمی رفسنجانی نموده و سعی و تلاش فراوانی در حذف نام و نقش تاثیر گذار ایشان در مدیریت جنگ و دفاع هشت ساله دارند. در حالی آیا اساسا ممکن است از جنگ و دفاع مقدس هشت ساله سخن گفت و نقش و مدیریت فرماندهی اصلی آن را حذف کرد و از آن سخن نگفت؟

یاد و نام آن سرفرازان عرصه ایثار و شهادت، آن مردان بزرگ و سرداران بی ادعاء گرامی باد.

خداوندا به مسئولین ما تعهد برای تحقق عدالت و به مردم ما بصیرت و به بازماندگان از قطار شهادت، توفیق شهادت عنایت فرما .

یحیی کمال

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما