جمعه 10 فروردين 1403   01:51:49

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در دیداری مطرح شد:

دعوت از دفتر تبلیغات اسلامی برای همکاری در کنگره علمی امناء الرسل

  • خلاصه :دبیر کنگره علمی امناء الرسل گفت: از مجموعه‌های پژوهشی، از جمله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انتظار می رود، تا در بررسی اندیشه‌ها و نظام فکری آیت الله خرسان، مقالات و آثار فاخری را برای ارائه به جامعه علمی جهان اسلام تدوین نمایند.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین اسکندری در دیدار رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن تقدیر از تعاملات و همکاری درون حوزوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گزارشی از فرایند برگزاری کنگره علمی امناء الرسل ارائه نمود و افزود: حضور تاریخی علما و اندیشمندان اسلامی، در نجف اشرف، حوزه نجف را به حوزه‌ای تاثیرگذار در مباحث علوم اهل بیت(ع) تبدیل نموده است.

وی خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر به ویژه بعد از تقویت حوزه قم، ارتباط تنگاتنگی میان حوزه قم و نجف شکل گرفته و این فرایند بعد از سرنگونی رژیم بعث عراق سرعت گرفته است؛ بهره گیری از زمینه‌های پیش آمده برای شکل گیری تعامل علمی عمیق دو حوزه بزرگ جهان اسلام از رویکردهای این کنگره به شمار می رود.

دبیر کنگره علمی امناء الرسل به پیشینه تاریخی دایره نفوذ مالی، سیاسی و فرهنگی انگلیس در کشور عراق اشاره نمود و با بیان این که انگلستان همواره سعی نموده تا موانعی را پیش روی همکاری حوزه قم و نجف ایجاد نماید، خاطرنشان کرد: حوزه نجف از ویژگی‌های بستر آفرین بارزی برای گسترش تعاملات علمی با حوزه قم برخودار است؛ این موضوع با برگزاری کنگره امام مهدی(عج) وارد فاز جدیدی شده و تلاش های خاصی ناظر به تقویت ارتباطات علمی حوزه قم و نجف در حال انجام است.

وی در ادامه به ظرفیت های علمی حوزه علمیه نجف و زمینه های پیش رو اشاره کرد و یادآور شد: کنگره امناء الرسل بر آن است تا ضمن تکریم شخصیت های علمی مورد اتفاق دو حوزه بزرگ، در مسیر احیای آثار این عزیزان، زمینه گسترش تعاملات حوزه قم و نجف رویکرد عملیاتی بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری، آیت الله خرسان را از شخصیت‌های علمی و وارسته حوزه نجف دانست که در میان اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی عراق از جایگاه ویژه ای برخودار است، خاطرنشان کرد: علی رغم این که کتاب 21 جلدی ابن عباس وی جایزه کتاب سال حوزه را اخذ نموده، ولی همچنان نظام فکری و اندیشه‌ای این عالم ربانی در مجموعه‌های دانشی ایران ناشناخته مانده است.

وی عقد تفاهمات عملیاتی کنگره علمی امنا الرسل با مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی عراق به ویژه شهر نجف و استقبال وافر آیت الله خرسان برای گسترش همکاری‌ها با حوزه قم را مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: کنگره امناء الرسل زمینه‌های بسیار ارزشمندی را برای گسترش تعاملات حوزه  قم و نجف ایجاد نموده است؛ این مهم یکی از دو محور اصلی کنگره در کنار بررسی شخصیت والای آیت‌الله خرسان است.

دبیر کنگره علمی امناء الرسل با بیان این که آثار و اندیشه‌های علمی آیت الله خرسان در قالب منظومه‌ای 60 جلدی جمع آوری و در قالب نرم افزار تدوین شده است، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در کنگره علمی امنا الرسل، مقرر شد تا مجموعه کتاب ایشان پس از تدوین موسوعه‌ای تخصصی، به کتاب‌خانه‌های معروف دو کشور ایران و عراق اهدا گردد.

وی با اشاره به این که اعضای کمیته علمی کنگره علمی امناء الرسل و نهادهای همکار در برگزاری آن، متولی برگزاری نشست‌های تخصصی در زیرمجموعه‌های خود هستند، یادآور شد: در کنار برگزاری نشست‌های تخصصی در ایران، نشست‌هایی نیز در عراق برگزار شده است، که با توجه به محدودیت‌های دوران کرونا به صورت مجازی منعکس می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری به زمینه های همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با کنگره علمی امنا الرسل اشاره نمود و با تاکید بر این که بررسی اندیشه های سیاسی، فکری و فرهنگی از جمله موضوعات این همایش است؛ اظهار داشت: از مجموعه‌های پژوهشی، از جمله پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی انتظار می رود، تا در بررسی اندیشه‌ها و نظام فکری آیت الله خرسان، مقالات و آثار فاخری را برای ارائه به جامعه علمی جهان اسلام تدوین نمایند.

وی بهره گیری از ظرفیت علمی نخبگان حوزوی و دانشگاهی ایران و عراق و نیز زمینه‌سازی برای گسترش تعاملات مجموعه‌های دانشی دو کشور به ویژه حوزه قم و نجف را مهمترین رسالت این کنگره توصیف نمود و خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی زمینه گسترش و تقویت تعاملات علمی حوزه قم و نجف، از ثمرات اولی کنگره امناء الرسل است؛ تقویت این رویکرد نیازمند همکاری جدی مجموعه‌های علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه است.

دبیر کنگره علمی امناء الرسل در ادامه ضمن اشاره به سیره زیست حوزوی و کوشش علمی آیت الله خرسان اشاره نمود و با بیان این که باید به حوزه پژوهش در عراق از منظرهای مختلف نگریسته شود، ابراز کرد: شکل گیری تعاملات حوزه قم و نجف، می تواند درگاهی باشد تا با جهان عرب و اندیشمندان بزرگ شیعه و اهل سنت ارتباط فکری فراگیری ایجاد نماییم.

وی در بخش پایانی سخنان خود، ایجاد جریان مستمر تعاملی بین حوزه قم و نجف را مهمترین راهبرد کنگره علمی امناء الرسل دانست.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما