پنجشنبه 9 فروردين 1403   22:31:34

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» منتشر شد

  • خلاصه :اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 380 صفحه شامل 4 هزار و 813 اصطلاح منتشر شد.
 به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» که بخشی از کلان پروژه تدوین اصطلاح نامه های علوم اسلامی است را تدوین و در 380 صفحه به چاپ رساند.

بر اساس این گزارش، این اثر شامل 4813  اصطلاح است که بر پایه 10 رده اصلی سازماندهی و تدوین شده و علاوه بر مقدمه ای نسبتا بلند که به چیستی و کاربردهای اصطلاح نامه به ویژه در علوم اسلامی و همچنین مختصات مسائل جدید کلامی اشاره دارد، اصطلاحات مسائل جدید کلامی را در سه بخش به هم پیوسته نمایش داده است که در زیر اشاره مختصری به آن خواهیم کرد:

1ـ نمايش الفبايى: بخشى كه در آن اصطلاحات در نظم الفبايى آورده شده كه حاوى اصطلاحات مرجح و غير مرجح است و استفاده براى هر گونه مراجعه كننده‏اى را آسان می کند؛ نمایه سازان، فهرست نویسان وعموم مراجعان از این بخش بهره می گیرند.

2 ـ نمايش نظام‏يافته: بخشى كه در آن، اصطلاحات در مجموعه‏ها و گروه‏هاى هم موضوع رده‏بندى شده‏اند؛ اين قسمت در واقع يك فهرست رده‏بندى شده نسبت به بخش الفبايى است دراین روش مرور تمامی موضوعات در حوزه موضوعی خاص، از بالا ترین رده تا پایین ترین زیر بخش، قابل مشاهده است.

3- نمایش سلسله مراتبی: در اين نمايش، اصطلاحات و روابط سلسله‏مراتبى(اعم واخص) آنها به شكل دو بعدى(فراتر و فروتر، حاكم و تابع) منعكس مى‏شوند؛ به گونه ای كه ساختار و نظام معناییِ اعم و اخصیِ حاکم برحوزه موضوعیِ کلام جدید، قابل مشاهده و پیگیری است.

قابل ذکر است، این پژوهشکده تا کنون 12 عنوان اصطلاح نامه در حوزه های مختلف علوم اسلامی به چاپ رسانده است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما