جمعه 31 فروردين 1403   23:52:00

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در همایش بین المللی «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام»؛

پنل «گام دوم انقلاب و جهان اسلام/ امت اسلام» برگزار شد

  • خلاصه :رییس پنل «گام دوم انقلاب و جهان اسلام/ امت اسلام» به ارائه گزارشی از پنل مذکور در آیین اختتامیه همایش بین المللی «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام» پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی در آیین اختتامیه همایش بین المللی «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام» که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورت مجازی برگزار شد، به ارائه گزارشی از دومین پنل این همایش با عنوان «گام دوم انقلاب و جهان اسلام/ امت اسلام» پرداخت و اظهار داشت: قلمرو کاری که در شورای علمی و کارگروه همایش برای این کمسیون انتخاب کرده بودیم، جهان اسلام بود اما در مرحله عمل اساساً ظرفیت ها فراتر از جهان اسلام دیده شد و توانستیم نشست ها و گفت‌وگوها را بررسی کنیم و از آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا، چین و... مقالاتی داشتیم و این مسأله، بعد بین المللی این همایش را واقعی تر کرد.

وی گفت: در جلد اول مجموعه آثار این همایش در بحث های انضمامی به مسأله مقاومت و وحدت اختلاف بین امت اسلام، خدمات اجتماعی، زبان، معنویت، شعائر دینی، مناسک اسلامی، هنر، ادبیات، علم و علم سنجی در جهان اسلام پرداخته شده بود.

رییس پنل «گام دوم انقلاب و جهان اسلام/ امت اسلام» تصریح کرد: هر چند در جلد اول نظام واره اندیشه ای جمع نکردیم اما ایده های بسیار مهم و پیشنهاد های بسیار جدید در این مجموعه وجود دارد که مغتنم می کند و برای کسانی که در عرصه های اجتماعی فکر و کنشکری می کنند، مفید است.

وی افزود: یکی از مقالات مهم از آقای محمود حیدر از بیروت بود که مقاله مبسوط خود را به بحث متافیزیک غرب شناسی اختصاص داده بود که اساس سه نوع غرب شناسی سلبی، ناقص و خلاق را مطرح کرد و بحث خود را در غرب شناسی خلاق در دوره بعد از انقلاب مطرح و بر تجربه جمهوری اسلامی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی اظهار داشت: مقاله دوم با عنوان «بایسته های تحول در گفتمان تقریب مذاهب در گام دوم انقلاب» بود که دکتر رهدار ارائه کرد و گفت که در گام اول از گفتمان تقریب تجربه ای داریم و آسیب هایی را پیدا کرده ایم که در گام دوم باید برطرف کنیم و این که مسأله تقریب را صرفاً به علمای دین و فقه و کلام تقلیل کنیم و بین جمهوری اسلامی و گفتمان انقلاب اسلامی و مسأله تقریب را فقط در چارچوب جمهوری اسلامی پیش ببریم و از گفتمان انقلاب اسلامی غفلت کنیم و مهم تر از همه، تقریب را در مقیاس تمدنی فعال نکنیم، این گفتمان تقریب می تواند خلأ هایی پیدا کند و باید جبران کنیم.

وی گفت: مقاله سوم اثر دکتر شیخ حسینی بود که به ظرفیت های جمهوری اسلامی برای جنبش های اسلامی معاصر پرداخت و تأکید بر این بود که جنبش های اسلامی دچار خلأ هویت هستند و این که کجا بودیم و کجا هستیم و کجا می رویم شان در هاله ای از ابهام است و آنچه که در جمهوری اسلامی در مصر و دنیای عرب آورده، این جنبش ها ارائه یک تجربه عینی، عملیاتی و هویت بخش بود، چه در گام دوم انقلاب که تجربه متفاوتی را تجربه کردند و چه این که تجربه ای را مشاهده می کنند که در آینده جنبش های اسلامی می تواند مفید باشد.

رییس پنل «گام دوم انقلاب و جهان اسلام/ امت اسلام» تصریح کرد: دکتر رسولی و دکتر نبوی مقاله مشترک «مرجعیت علمی در جمهوری اسلامی» را ارائه کردند با آمارهای مختلف و تحلیلی های خیلی خوب و انضمامی و مربوط به محورهای مختلف مرجعیت علمی ما را ارائه کردند و در این مقاله تأکید بر این بود که مخصوصاً از دو دهه قبل در مرجعیت علمی یک شتابی پیدا کردیم ولی هنوز فاصله داریم و باید با شناسایی آسیب ها و مشکلاتی که این فاصله را ممکن است پرکردن این فاصله را به تأخیر بیندازد، شناسایی و این فاصله ای که ما با آن سطح حد انتظار داریم را جبران کنیم.

وی افزود: مقاله بعدی درباره ظرفیت های جمهوری اسلامی در تقویت جریان تولید دانش اسلامی بود که اگر بخواهیم با جریانات المعهد فاروقی فرایند اسلامی سازی دانش را تقویت کنیم، باید دیپلماسی خودمان را با جریانات مختلف فعال تر کنیم و تشابهات و زمینه های مشترکی به وجود دارد که ارتباطات علمی درست، به موقع، کارآمد و مؤثری وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین بابایی اظهار داشت: مقاله ششم از خانم محرابی بود که سعی کردند یک الگوی منطقه گرایی دانش بنیاد در سیاست خارجی را با تأکید بر گام دوم بیان کنند و چهار دیدگاه را مطرح کردند و دیدگاه چهارم، دیدگاه منطقه گرایی هوشمند بود و ذیل این هنجارهای منطقه گرایی هوشمند، تأکیداتی داشتند.

وی گفت: مقاله بعدی که توسط خانم حاتمی ارائه شد، در خصوص ظرفیت های ادبیات پایداری در آینده جمهوری اسلامی بود و این که ادبیات پایداری متفاوت از ادبیات های دیگر است که صرفاً آسیب شناسی می کنند و راهکاری ارائه نمی دهند.

رییس پنل «گام دوم انقلاب و جهان اسلام/ امت اسلام» تصریح کرد: مقاله ای درباره تکفیر و چالش های آن برای آینده جمهوری اسلامی بود که اساساً مقوله تکفیر برای جمهوری اسلامی و اصل انقلاب می تواند چالش های فکری، فرهنگی و سیاسی درست کند.

وی افزود: مقاله آخر مربوط به دکتر نوروزی در خصوص آ«ینده نظم تنمدنی در آینده جهان اسلامی بود که سه دوره نظم دهی بحث الگوی استفاده از ظرفیت های بیرونی، منطقه ای و ملی بود و الگوی دولت های تمدنی است که هر مقدار ظرفیت های شاخص تمدنی که ظرفیت های تمدنی دارند، فعال شود، در آستانه های نظم در جهان نزدیک تر می شویم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما