پنجشنبه 9 فروردين 1403   19:29:41

(مهار تورم، رشد تولید)

print

همزمان با ایام ولادت حضرت علی(ع)؛

ترجمه و شرح دو خطبه «بدون الف» و «بدون نقطه» امیر مؤمنان علی(ع) منتشر شد + همراه با پرسشنامه

  • خلاصه :کتاب «اعجاز بیان (ترجمه و شرح دو خطبه بدون الف و بدون نقطه امیر مؤمنان علی(ع)» به قلم حجت الاسلام والمسلمین احمد زمانی به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین احمد زمانی در گفت و گویی با اعلام این خبر اظهار داشت: کتاب «اعجاز بیان» مشتمل بر دو محور «خطبه بدون الف علی بن ابی طالب(ع)» و خطبه «بدون نقطه آن حضرت» از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

وی با بیان این که امیر المؤمنین(ع) امیر بیان بودند، گفت: در کتاب «اعجاز بیان»، این دو خطبه را شرح دادیم و بیش از 300 کلمه از این خطبه، لغات دشواری بود که در اثر مذکور تشریح و به زبان فارسی ترجمه کرده ایم.

نویسنده کتاب «اعجاز بیان» با اشاره به شگفت انگیز دو خطبه فوق الذکور تصریح کرد: با توجه به این که زبان عربی مشتمل بر 28 حرف است که 14 حرف آن بدون نقطه و 14 حرف دیگر نقطه دارد؛ یعنی اگر فردی بخواهد سخنرانی بدون نقطه داشته باشد، باید فقط با 14 حرف سخن بگوید و این ابتدا به ساکن چنین سخن گفتن غیر از بیان معجزه، شگفتی و اعجاز انگیز بودنش، نیست.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: حضرت علی بن ابی طالب(ع) خطبه ای حدوداً 40 صفحه ای دارند که در این خطبه اصلاً حرف «الف» بکار برده نشده است؛ بنابراین، از لحاظ اعجاز کلامی سعی ما بر این بود که علی بن ابی طالب(ع)، امیر بیان بوده است.

وی گفت: محتوای این دو خطبه فوق العاده است؛ یعنی محتوای خطبه «بدون الف» به سرنوشت انسان(خلقت و جهان بینی) مربوط می شود و خطبه «بدون نقطه» نیز به معادشناسی و ازدواج پیامبر اکرم(ص) و ام سلمه اشاره می کنند.

نویسنده کتاب «اعجاز بیان» تصریح کرد: البته این دو خطبه در نهج البلاغه وجود ندارد؛ یکی از این خطبه ها را امام رضا(ع) و دیگری از طریق روات دیگر نقل شده است.

وی افزود: پس از خواندن این دو خطبه که مجموعه 112 صفحه است، یک جهان بینی اسلامی بسیار مختصر نصیب انسان می شود؛ شیرینی بیان این دو خطبه، فوق العاده است؛ بنده به عنوان مؤلف، تا کنون بیش از 50 مرتبه این دو خطبه را خوانده ام، اما هر دفعه ای که می خوانم، برایم تازگی دارد و نکته جدیدی را کسب می کنم. 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار داشت: در این اثر، از دو خطبه مذکور ترجمه روانی تهیه شده و هر دو خطبه را به شعر هم تبدیل کرده ام.

وی گفت: در این اثر، سعی کردم لغات این دو خطبه را با لغت های قرن اول و دوم و کتب اصیل لغوی مثل لسان العرب، مجمع البحرین و... که با روایات ما بیشتر ممزوج است، تطبیق کردم.

نویسنده کتاب «اعجاز بیان (ترجمه و شرح دو خطبه بدون الف و بدون نقطه امیر مؤمنان علی(ع)» تصریح کرد: این اثر بهترین محتوا را در خصوص شناخت امیر المؤمنین(ع) داراست؛ لذا در پایان این اثر 50 سؤال چهار گزینه ای مطرح کرده ایم، یعنی خلاصه کتاب در 200 محور در قالب سؤالات ذکر شده، آمده که قالب استفاده جهت برگزاری مسابقه از متن کتاب است.

وی به بیان خاطره ای پرداخت و افزود: زمانی در خصوص این اثر با برخی از دانشجویان مقیم فرانسه و دیگر کشورها صحبت می کردم و مشتاقانه درخواست کردند که اجازه دهید این دو خطبه را به فرانسه ببریم و به زبان فرانسوی ترجمه کنیم که بنده هم مانعی نداشتم.

علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی www.bustaneketab.com می توانند از تخفیف 20 درصدی اثر مذکور بهره مند شوند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما