شنبه 1 ارديبهشت 1403   14:58:45

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

دانشگاه ها نیازمند اساتید حوزوی آشنا با علوم دانشگاهی و دارای زی طلبگی هستند

  • خلاصه :حجت الاسلام والمسلمین حکیمیان با اشاره به خدشه دار شدن مرجعیت روحانیت نزد دانشگاهیان پس از انقلاب تأکید کرد که امروز برای برگرداندن آن مرجعیت دانشگاه ها نیازمند اساتید حوزوی آشنا با علوم دانشگاهی و دارای زی طلبگی هستند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین «علی‌محمد حکیمیان» در افتتاحیه همایش مجازی «علوم انسانی- اسلامی، پژوهش و فناوری» که عصر امروز(پنجشنبه 20 آذر) از سوی مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی-اسلامی و با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن طلب غفران الهی برای مرحوم آیت الله یزدی اظهار داشت: بنده امروز می خواهم در این جلسه نورانی به آسیب شناسی همکاری حوزه و دانشگاه بپردازم.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امام راحل بر این عقیده بودند که در سازندگی یا انحراف یک کشور بین حوزه علمیه و دانشگاه تفاوتی نیست، یعنی هر دو ممکن است سازنده کشور یا انحراف آور باشند و در فراز دیگری می فرمایند: باید دانشگاه ها را رو به خدا و معنویت ببرید که اگر این کار انجام شد در کارتان موفق خواهید هرچند به مقصدتان نرسید ولی چیزی که برای ماها اهمیت دارد این است که بخواهیم همین اسلامی بودن را الهی کنیم، اسلام با هیچ علم و رشته ای (مگر در موارد بسیار اندکی) مشکلی ندارد.
وی با بیان این که باید مقصود نظر امام راحل را به صورت دقیق بررسی کنیم، گفت: بنده فکر می کنم دقیقا موضوع و مسأله را تشخیص نداده ایم و به این مسأله توجه نکرده ایم که باید نهاد علم را حوزه و دانشگاه الهی کنیم تا کشور الهی شود چون حوزه و دانشگاه هستند که جنبه هدایت گرانه یک کشور را به عهده دارند و مدیران و متخصصان و خدمات دهندگان آینده از این دو مرکز خارج می‌شوند.
حجت الاسلام والمسلمین حکیمیان افزود: اولین آسیب در این مسیر همین است که مسأله را درست نشناخته ایم، همچنانکه در ارتباط سخن امام از وحدت حوزه و دانشگاه صرفا به مسائل حاشیه ای پرداخته ایم در حالی که امام وظیفه دو مجموعه را این می‌دانند که هر دو الهی شوند.
وی اضافه کرد: ما آسیب دیگری که در این مسیر پیدا کرده ایم این است که حضرت امام(ره) که خودشان معمار این راه بود، یا افراد دیگری که متفکران انقلاب اسلامی بودند توسط استکبار مشغولیت پیدا کردند، همچنانکه آسیب زیادی از جنگ تحمیلی به وجود آمد و بسیاری از فرصت های ما را در سازندگی حوزه و دانشگاه گرفت و ترورهایی که توسط منافقین صورت گرفت نیز مشکلات زیادی را در این عرصه به وجود آورد.
این عضو مجمع پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه عنوان کرد: قطعا یک مسأله حساب شده استکباری بود تا ایران نوپای خیزش کرده نتواند تأثیر گذار در امت های مسلمان دیگر شود و نتواند اصول زیربنایی انقلاب خودش را دقیق بسازد و تحرک و پویایی که در مردم آن زمان بود و انرژی در آن مردم صرف انتقال به ملت های دیگر شود به همین جهت بسیاری از نیروهای ما را در جبه های جنگ یا به وسیله ترور از میان بردند.
این پژوهشگر فقه و حقوق با اشاره به این که کم بودن روحانیان تأثیر گذار و آماده برای پیشبرد انقلاب نیز آسیب دیگر در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می رفت، گفت: ما بدون تردید به صورت جدی کادر سازی نکرده بودیم چون انقلاب ما زودرس بود و تعداد اندکی از روحانیون با مبانی علوم دانشگاه آشنا بودند که همین افراد نیز یا در پست های انقلابی مشغول شدند یا مثل شهید مفتح و بهشتی و مطهری ترور شدند.
وی بیان داشت: مهمترین آسیب در راستای همکاری و تعامل حوزه و دانشگاه از دست رفتن مرجعیت حوزویان در نزد دانشگاهیان است یعنی این آسیب تا الان هم وجود دارد و هر روز که جلوتر آمدیم این مرجعیت بیشتر خدشه دار شده است و به نظر می رسد باید این مرجعیت را بازسازی کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین حکیمیان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پیش از انقلاب دانشگاهیان تشنه معارف اسلامی و خسته از اصطلاحات غربی مطرح در دانشگاه ها خودشان را به حوزویان روشنفکر آشنا با مبانی دانشگاهی می رساندند و این روحانیون نیز می توانستند آنها را قانع کنند که این افراد غالبا افرادی ساده زیست و دارای زی طلبگی بودند.
وی با بیان این که پس از انقلاب این مرجعیت روحانیت نزد دانشگاهیان کم کم از بین رفت، یادآور شد: چون همین حوزیان در پست های مختلف از خانه های محقر بیرون آمدند و بسیاری با وجود این که دانش کافی نداشتند در پست های مختلف تدریس معارف یا نهاد نمایندگی ولی فقیه قرار گرفتند و دانشگاهی هایی که زمینه ذهنی از مرجعیت پیش از انقلاب داشتند دیدند که این پیشینه از دست رفته است و و دیدند حوزویانی که زی طلبگی آنها را می ستودند مثل خودشان شده اند و این باعث شد که یک مقدار مرجعیت حوزویان درنزد دانشگاهیان از بین برود.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: موضوع دیگری که باعث شد مرجعیت روحانیت ضعیف شود امکانات بیش از حد فضای مجازی و تکنولوژی و سیلی از شبهاتی است که بر دانشجویان وارد شده و اساتید حوزوی دانشگاه دارای آن دانش لازم که بتوانند همه این شبهات را پاسخ بدهند، نبودند در حالی که دانشگاهیان توقع مرجعیت و پاسخگو بودن روحانیت را علاوه بر رفتارهای توأم با زی طلبگی و ساده زیستی داشتند.
وی یادآور شد: همه این ها دست به دست هم دادند تا امروز آن مرجعیت که حوزه باید در دانشگاه داشته باشد، شاهد نیستیم و دانشگاه معارف و نهاد نمایندگی ولی فقیه و کسانی که کادر دانشگاهی ما را در حوزه تأمین می‌کنند باید نگاه دقیق تری نسبت به این مسائل داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین حکیمیان با تأکید بر این که حوزه امروز بیش از 10 هزار نفر را در دل خود جای داده که تحصیلات داشگاهی دارند، گفت: باید گزینش دقیقی بین این افراد صورت بگیرد تا مرجعیت را برای تعامل و همکاری بین حوزه و دانشگاه برگردانند هرچند کارهای خوبی انجام شده ولی به هیچ وجه نظرات حضرت امام(ره) هنوز محقق نشده است.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما