به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در گفت و گویی در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی با اشاره به جایگاه فرهنگ مصرف در سبک زندگی اسلامی، دنیای امروز را سوق یافته به سمت فرهنگ مصرف گرایی دانست و اظهار داشت: در مقابل این فرهنگ، نگاه دین مبین اسلام به مقوله مصرف بر اساس سه شاخص اصلی می باشد و احکام شرعی و آموزه های دین اسلام در حوزه های مختلف مصرف مباحث زیبایی دارد.
وی گفت: تقریباً در همه مقولات فقهی به این سه شاخص محوری و اساسی اشاره شده و مدنظر همه علما و فقها قرار گرفته است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان شاخص های مدنظر اسلام در حوزه مصرف، تصریح کرد: اولین شاخص، نیازمداری در مصرف است، یعنی این که مصرف باید بر اساس نیاز باشد و انسان نباید به سمت مقوله ای که به آن نیاز ندارد برود. وی با تأکید بر تعارض نیازسازی در فرهنگ غرب با فرهنگ اسلام، افزود: اگر انسان بدون نیاز به سمت مصرف کالا برود، به نوعی اسراف و زیاده روی در مصرف شکل گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: شاخص دوم در زمینه مصرف «به گزینی» است، یعنی زمانی که نیاز به کالایی پیدا کردیم، باید بهترین ها را انتخاب کنیم و در بین محصولاتی که می تواند نیاز ما را برطرف کند، محصولی که کیفیت بهتری دارد را انتخاب کنیم.
وی «به گزینی» در محصولات فرهنگی مناسب و کیفی را همچون سایر کالاهای مصرفی دانست و گفت: باید در محصولات فرهنگی نیز محصولی که کیفیت بهتر، منطق و محتوای بهتری و عمق بیشتری دارد و مستند و دقیق بوده و دااری سلامت فکری است را انتخاب کنیم. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: شاخص سوم، تعادل در مصرف است، یعنی پس از این که محصول را انتخاب و تهیه کردیم، در هنگام مصرف باید تعادل را رعایت نماییم؛ به عنوان مثال، اگر مدت طولانی بر یک سبکی از مطالعه و یا مصرف یک نوع کالای خاص در زندگی متمرکز شویم، تعادل زندگی به هم خورده و در حوزه سلامت و به هم ریختگی در زندگی از نظر روانی و فکری دچار آسیب می شویم.