جمعه 10 فروردين 1403   09:38:27

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد:

شاخص مصرف گرایی از منظر اسلام

  • خلاصه :رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: در مقابل فرهنگ مصرف گرایی غرب، نگاه دین مبین اسلام به مقوله مصرف بر اساس سه شاخص اصلی نیازمداری، بهگزینی و تعادل در مصرف می باشد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در گفت و گویی در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی با اشاره به جایگاه فرهنگ مصرف در سبک زندگی اسلامی، دنیای امروز را سوق یافته به سمت فرهنگ مصرف گرایی دانست و اظهار داشت: در مقابل این فرهنگ، نگاه دین مبین اسلام به مقوله مصرف بر اساس سه شاخص اصلی می باشد و احکام شرعی و آموزه های دین اسلام در حوزه های مختلف مصرف مباحث زیبایی دارد.

وی گفت: تقریباً در همه مقولات فقهی به این سه شاخص محوری و اساسی اشاره شده و مدنظر همه علما و فقها قرار گرفته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان شاخص های مدنظر اسلام در حوزه مصرف، تصریح کرد: اولین شاخص، نیازمداری در مصرف است، یعنی این که مصرف باید بر اساس نیاز باشد و انسان نباید به سمت مقوله ای که به آن نیاز ندارد برود. وی با تأکید بر تعارض نیازسازی در فرهنگ غرب با فرهنگ اسلام، افزود: اگر انسان بدون نیاز به سمت مصرف کالا برود، به نوعی اسراف و زیاده روی در مصرف شکل گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: شاخص دوم در زمینه مصرف «به گزینی» است، یعنی زمانی که نیاز به کالایی پیدا کردیم، باید بهترین ها را انتخاب کنیم و در بین محصولاتی که می تواند نیاز ما را برطرف کند، محصولی که کیفیت بهتری دارد را انتخاب کنیم.

وی «به گزینی» در محصولات فرهنگی مناسب و کیفی را همچون سایر کالاهای مصرفی دانست و گفت: باید در محصولات فرهنگی نیز محصولی که کیفیت بهتر، منطق و محتوای بهتری و عمق بیشتری دارد و مستند و دقیق بوده و دااری سلامت فکری است را انتخاب کنیم. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: شاخص سوم، تعادل در مصرف است، یعنی پس از این که محصول را انتخاب و تهیه کردیم، در هنگام مصرف باید تعادل را رعایت نماییم؛ به عنوان مثال، اگر مدت طولانی بر یک سبکی از مطالعه و یا مصرف یک نوع کالای خاص در زندگی متمرکز شویم، تعادل زندگی به هم خورده و در حوزه سلامت و به هم ریختگی در زندگی از نظر روانی و فکری دچار آسیب می شویم.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما