پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:54:06

(مهار تورم، رشد تولید)

print

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تبیین کرد:

بیانیه گام دوم انقلاب و توصیه‌های راهبردی در جهت بالندگی و پیشرفت نظام و جامعهٔ اسلامی

  • خلاصه :رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب فرصت‌ مناسبی پیش‌روی ارباب اندیشه و فکر جهت بازاندیشی و تأمل در تجارب و دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌گشاید و دربردارندهٔ توصیه‌های راهبردی در جهت بالندگی و پیشرفت نظام و جامعهٔ اسلامی است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بدو پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل گردید و از آغاز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون با افزایش مستمر توانایی های خود و با ایفای نقش واسط میان حوزه های علمیه، نظام و نهادهای مردمی تلاش برای رفع نیازهای دینی و فرهنگی، جایگاه ویژه ای در میان سازمان های متولی فعالیت های فرهنگی کشور پیدا کرده است.

این نهاد همایش بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از چهره های برجسته حوزوی و کشوری در روز ۲۴ بهمن ماه ۹۸ همزمان با سالروز انتشار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از ساعت ۹ الی ۱۷ به همراه پنل های تخصصی در مرکز همایش های غدیر قم برگزار می نماید.

در ذیل یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که ریاست همایش بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی را برعهده دارد را در خصوص این بیانیه و محورهای همایش مذکور بخوانید.

بسم الله الرحمن الرحیم
دربارهٔ انقلاب اسلامی ملّت ایران و چیستی و چرایی آن بسیار گفته‌اند. در این میان، آن‌چه کمتر از نگاه تحلیل‌گران و صاحب‌نظران پنهان مانده است، فراروی رهبران و رهپویان این نهضت عظیم انسانی از خواسته‌های مرسوم و متعارف در دیگر نهضت‌ها و تلاطم‌های اجتماعی شناخته‌شده در دیگر جوامع و سرزمین‌هاست. آن‌چه با عنوان شعارها و فریادهای انقلابی، فراز آمد و جان‌ها و اندیشه‌ها را نواخت، بانگ ایمان‌گرایی، اسلام‌خواهی، حق‌جویی، عدالت‌طلبی، استقلال‌طلبی و رهایی یک ملت از چنگال استبداد و استعمار بود؛ از این‌رو این انقلاب، هویتی فرهنگی و وجهی معنوی و ایمانی دارد و نظام سیاسی برآمده از آن، بر شالوده این گفتمان و رسالت ارزشی و ایمانی استوار شده است.

کامیابی و توفیق میراث سیاسی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) در گرو نگاه‌داشت و پایداری گفتمان انقلاب در ساحت اندیشه و باور جامعه و تحقق عینی و عملی اصول و ارکان این گفتمان در عرصه‌های مختلف حیات جمعی ملّت ایران است.

بیانیه گام دوم دربردارندهٔ تحلیلی منصفانه و همه‌سونگر است
صدور بیانیه گام دوّم توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در بهمن ۱۳۹۷ و چهلمین سال پیروزی انقلاب، به سبب آن‌که دربردارندهٔ تحلیلی منصفانه و همه‌سونگر ار فراز و فرودها و چالش‌های انقلاب و نظام اسلامی مردم ایران در چهار دههٔ نخست است، فرصت‌ مناسبی پیش‌روی ارباب اندیشه و فکر جهت بازاندیشی و تأمل در تجارب و دستاوردهای انقلاب اسلامی می‌گشاید، و به سبب آن‌که این بیانیّه دربردارندهٔ توصیه‌های راهبردی در جهت بالندگی و پیشرفت نظام و جامعهٔ اسلامی ماست، همه نیروهای متعهّد و نهادهای تأثیرگذار حاکمیتی و غیر حاکمیتی به‌ویژه دو کانون اصلی علمی و معرفتی کشور، یعنی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را به این امر فرا می‌خواند که در چگونگی تحقق این توصیه‌ها اندیشه کنند، موانع و کاستی‌ها را بشناسند و فرهیختگی و حرکت جهادی خود را آشکار سازند و نسبت و نقش خود را با محورها و توصیه‌های ناظر به آینده انقلاب اسلامی، تعریف نمایند.

محورهای همایش بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در جایگاه یک نهاد علمی و فرهنگی برآمده از متن انقلاب اسلامی با هدف درگیرکردن جامعه نخبگانی حوزه و دانشگاه با درون‌مایه بیانیه گام دوّم، همایش «بیانیه گام دوّم انقلاب و تمدن نوین اسلامی» را در چهار محور اصلی طرّاحی کرد.

محور نخست همایش، «تحلیل بیانیّه گام دوّم با رویکرد تمدنی» انتخاب شد زیرا این بیانیّه گرچه یک متن نگاشته‌شده درباره تمدن اسلامی نیست، امّا دلالت‌های تمدنی دارد و ایجاد تمدن نوین اسلامی را آرمان بزرگ انقلاب اسلامی ایران می‌خواند. به سبب برخورداری از دلالت‌های تمدنی است که این بیانیّه، دارای ویژگی‌هایی نظیر کلان‌نگری، آینده‌نگری، امیدآفرینی و همه‌جانبه‌نگری و توصیه‌های راهبردی به جاری انقلاب اسلامی و پویش و مقاومت ملت شریف ایران است.

محور دوّم همایش، «چیستی و چرایی و چگونگی تحقق بیانیّه گام دوّم، است. این بیانیّه گرچه یک سند رسمی توسعه و پیشرفت در عرصه مدیریت استراتژیک نیست و با قالب‌ها و صورت‌بندی مرسوم در این‌گونه سندها فاصله دارد و مشتمل بر مباحث تفکیک‌شده‌ای نظیر اهداف، سیاست‌ها، افق‌ها، تدابیر کلان و هدف‌گذاری‌های کمّی نیست و به اهدافی نظیر تصویرسازی از گذشته و آینده انقلاب، هدایت‌گری و آگاهی‌بخشی، انگیزه‌سازی و امیدآفرینی، توجّه جدّی دارد، امّا توصیه‌های اساسی و راهبردی جهت بالندگی و پیشرفت انقلاب اسلامی را نیز وجهه همّت خود قرار داده است؛ ازاین‌رو بر فضلا و استادن متعهّد حوزه و دانشگاه لازم است در پیش‌نیازهای تحقق این بیانیّه و راهبردها و راه‌کارهای عینیّت‌بخشی به این توصیه‌ها، فکر و تأمل نمایند.

بخش سوّم همایش معطوف به تحلیل تجربه و دستاوردهای جمهوری اسلامی در توصیه‌های هفتگانه بیانیّه و ارزیابی وضع کنونی آن‌هاست. این بخش، در واقع، حرکت علمی و تحلیلی در فضای صفحات نخستین بیانیه گام دوّم و نگاه وضعیت‌شناسانه به موضوعات مورد توصیه رهبری معظم انقلاب در بخش پایانی بیانیّه است.

بخش چهارم همایش به نقش‌آفرینی بایسته و شایسته نهادهای علمی کشور به‌ویژه نقش و تأثیر نسل جوان این نهادهای حوزوی و دانشگاهی در تحقق اهداف بیانیّه گام دوّم می‌پردازد.

قدردانی از استادان و صاحبان اندیشه
در دعوت از استادان و صاحب‌نظران بدان مشارکت علمی و تولید محتوای دانشی در محورهای چهارگانه همایش، سعی برآن بود فضای بحث و گفتگو و اظهار نظر، متکثر و گشوده باشد و مجال مشارکت برای سلائق و منظرهای فکری متنوع فراهم باشد. گمان نگارنده آن است که در انجام این مقصود توفیق نسبی داشتیم و در این‌جا از همه استادان و صاحبان اندیشه که دعوت ما را اجابت کرده و در این پویش علمی سهیم شدند، قدردانی و تشکر می‌کنم.

برخود فرض می‌دانم از دبیر محترم شواری عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سعیدرضا عاملی و رئیس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر پارسانیا جهت همراهی و مشارکت در همایش و از همکاران خودم در دفتر تبلیغات اسلامی که در بخش‌های مختلف اجرایی و علمی زحمات فراوانی جهت برگزاری همایش و تدوین و نشر آثار آن متحمل شده‌اند، قدردانی و سپاس‌گزاری ‌کنم.

طرّاحی محورهای همایش و مدیریت و به‌سامان‌رساندن محتوای علمی آن، مرهون تلاش‌های اعضای محترم کمیته علمی همایش و ناظران علمی، حجج اسلام الویری، هاشمیان، لک‌زایی، مریجی، ثنائی، صرّامی، مطهری‌فر، میراحمدی، یوسفی مقدم، بابایی، یعقوب‌نژاد و آقای علی‌پور است که امیدوارم زحمات و تلاش‌های آنان مقبول حق متعال باشد.
 
احمدواعظی
رئیس همایش بیانیه گام دوم انقلاب
و تمدن نوین اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما