جمعه 10 فروردين 1403   02:52:38

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

سمینار پروژه «بررسی مسئله عاطفه و عاطفه‌گرایی در حکمت متعالیه» برگزار شد

  • خلاصه :سمینار پروژه «بررسی مسئله عاطفه و عاطفه‌گرایی در حکمت متعالیه» در پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، محمد سوری «مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در سمینار پروژه «بررسی مسئله عاطفه و عاطفه‌گرایی در حکمت متعالیه» ضمن ارائه گزارشی از فرایند اداری و اجرایی نگارش پژوهش مذکور اظهار داشت: جناب آقای دکتر محسن جوادی به‌عنوان ناظر پروژه، نظارت کار را بر عهده داشته‌اند و در چند مرحله بر فرایند کار نظارت کرده و آن را تأیید کرده‌اند؛ اکنون متن کامل اثر در اختیار ارزیاب بیرونی است تا با توجه به آن، در شورای پژوهشی پژوهشکده نیز بررسی گردد؛ این پروژه در تاریخ 10 مردادماه 96 عقد قرارداد شده و انجام طرح به‌موقع انجام شده است.

سپس، زینب السادات میرشمسی مجری پروژه «بررسی مسئله عاطفه و عاطفه‌گرایی در حکمت متعالیه» با بیان این که در این پژوهش برای نخستین‌بار به مبحث عاطفه و عاطفه‌گرایی پرداخته می‌شود، گفت: در فلسفه و روانشناسی غربی به این موضوع پرداخته شده است و ما در این اثر تلاش کرده‌ایم از منابع موجود در حکمت صدرایی از جمله در آثار ملاصدرا و نیز علامه طباطبایی موضوع عاطفه را بررسی کنیم.

وی تصریح کرد: ملاصدرا در آثار خود عبارت عاطفه و... ندارد، ولی با توجه به مباحث مطرح در غرب کوشیده‌ایم این مبحث را بازآفرینی کنیم؛ عواطف ملاکاتی ارزش‌مدارانه هستند و تأثیر عواطف در تحقق کمال است و کمالات یا وجودی هستند و یا اخلاقی.

مجری پروژه «بررسی مسئله عاطفه و عاطفه‌گرایی در حکمت متعالیه» افزود: مبحث عاطفه، شوق و عشق در آثار افلاطون نیز بحث شده است، ولی نکته‌ای که در آثار ملاصدرا وجود دارد، آنکه معتقد است ماسوی الله عین الربط به خداست؛ بر این اساس، اگر به موجود انسانی عشق بورزیم، در واقع هم استعلای در عشق و فراروی داریم و هم فردیت در عشق حفظ شده است.

وی اظهار داشت: عشق نفسانی به موجودات ماسوی الله، می‌تواند محقق‌کننده اخلاق باشد، ولی عشق جسمانی نمی‌تواند؛ زیرا در ماده و جسم وحدت حاصل نمی‌شود و از ‌همین‌ رو رذایل اخلاقی را در پی دارد.

میرشمسی با بیان این که عشق به نگاه عاشق و متعلق عشق و عاطفه بستگی دارد و این امر به اخلاقی‌شدن یا رذیلت‌های اخلاقی می‌انجامد، خاطرنشان کرد: عواطف واسط نظر و عمل هستند و هر عمل اخلاقی در گرو تحقق یک حالت عاطفی است و افعال اخلاقی عمل‌های اختیاری و متأثر از عواطف هستند. 

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما