پنجشنبه 9 فروردين 1403   19:41:18

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در نشست علمی «تاریخ و سیره امام صادق(ع)» مطرح شد: 

امویان برای جلوگیری از گسترش مکتب اهل بیت(ع) شیعیان را رافضی نامیدند

  • خلاصه :استاد حوزه علمیه قم به شبهه افکنی مخالفین علیه مکتب تشیع اشاره کرد و گفت: نخستین کسانی که در تاریخ نام رافضی را بر شیعیان تحمیل کردند، امویان بودند. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله محمدهادی یوسفی غروی در نشست علمی «تاریخ و سیره امام صادق(ع)» که به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به این که بیشتر اخبار اهل بیت(ع) درباره معارف اسلام و معارف فکری - عقیدتی نسبت به امامان پیشین و پسین توسط امام صادق(ع) منتشر شده و علوم آل الله از طریق ایشان به دست شیعه رسیده است؛ ایشان را رییس مکتب جعفری می نامند که علاوه بر بزرگان اهل سنت، حتی برخی از نویسندگان غیر مسلمان از ایشان به عظمت یاد کرده اند.
وی به وجه تسمیه فقه جعفری پرداخت و گفت: فقه جعفری معاصر با مذاهب اهل تسنن بوده است، اگر چه مذاهب فقهی دیگر مسلمانان مثل حنفی، شافعی، حنبلی و مالکی بیش از این بوده، اما به مرور زمان در این چهار مذهب حصر شده است؛ حتی مالک ابن انس و ابوحنیفه، مدتی شاگرد امام صادق(ع) و محمد ابن ادریس شافعی و احمد ابن حنبل نیز تقریباً معاصر آن حضرت بوده اند.
این استاد حوزه علمیه قم به نامگذاری امام صادق(ع) اشاره و تصریح کرد: اهل بیت(ع) برای فرزندان خود کنیه انتخاب می کردند و از آنجا که نام محمد و کنیه ابوالقاسم متعلق به جدشان بوده است؛ از جمع آن دو در یک فرد نهی فرمودند؛ از این رو نام امام پنجم به پیروی از رسول گرامی اسلام، محمد و کنیه ایشان به تبع از عمویشان جعفر طیار، جعفر است. 
وی افزود: بنابراین به امام جواد(ع) از این جهت که نامشان محمد است، ابوجعفر ثانی نیز گفته می شود و طبق گفته علامه شوشتری با این مقدمه می توان احتمال داد که کنیه امام زمان(عج) که نامشان محمد است، ابوجعفر نیز باشد، چنان که بزرگانی همچون شیخ صدوق، شیخ طوسی و مرحوم کلینی طبق این سیره و نهی نام محمد و کنیه ابوالقاسم، کنیه آنها ابوجعفر است؛ گرچه سید بن طاووس، کنیه ابوصالح را طبق رسم عرب به فردی که فرزند ندارد و امید فرزند صالح از او می رود، برای امام زمان(عج) پیشنهاد کرده است. 
آیت الله یوسفی غروی به توطئه امویان علیه مکتب تشیع اشاره کرد و گفت: نخستین کسانی که در تاریخ نام رافضی را بر شیعیان تحمیل کردند، امویان بودند؛ بدین گونه که با قیام زید بن علی بن الحسین، صد هزار نفر برای خونخواهی سیدالشهدا(ع) به او پیوستند، امویان احساس خطر کرده و جاسوس های خودشان را به سمت او فرستادند.
وی یادآور شد: بعد از مدتی عده ای از لشکریان زید، خلفای اهل سنت را سب و دشنام داده و آنها را منشأ ظلم علیه اهل بیت(ع) دانستند، بنابراین میان یاران زید، اختلاف و تفرقه به وجود آمد؛ هر چند زید با هدف نابودی امویان و جلوگیری از اختلاف، یارانش را به وحدت دعوت کرد و از دشنام دادن خلفا منع کرد، ولی برخی قبول نکرده و مخالفت ورزیدند.
این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امویان از این جریان سوء استفاده کردند و همه طرفداران و شیعیان اهل بیت(ع) را رافضی نامیده و گفتند شیعیان اهل غلو هستند و به تعبیری کاسه از آش داغترند؛ یعنی کاری که پیشوایان آنها انجام نداده یا منع کرده اند را انجام می دهند.
وی علم اهل بیت(ع) را علم الهی خواند و افزود: جفر، پوست دباغی شده بزغاله است و کتاب جفر در دست اهل بیت(ع) است، اما این لوح دارای چه حقایق و اسراری است و چرا ایشان، گاهی آن را باز میکردند؟ اینها از رموزی است که امام زمان(عج) از آن آگاهی دارند.
آیت الله یوسفی غروی به چند کتاب درباره اهل بیت(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: کتاب های «جلاءالعلوم و حق الیقین علامه مجلسی؛ تاریخ حصرالاجتهاد اثر شیخ محمد حسن، معروف به آغا بزرگ طهرانی و اشعه من حیاه امام صادق علیه السلام اثر سید جواد شبر» که برای مطالعه می توانید به این تراث تاریخی مراجعه کنید.
وی به شبهه افکنی مخالفان علیه مکتب تشیع اشاره و تصریح کرد: افراد زیادی علیه حقانیت شیعه، شبهه پراکنی می کنند، از جمله فردی به نام موسی جار الله که یادداشت هایی از سفرهایش را با نام «مسائل» مطرح کرده است که علمایی همچون سید عبدالحسین شرف الدین، سید عبدالحسین فقیهی رشتی و سید محسن امین عاملی در کتاب های «اجوبه مسائل جارالله، الوشیعه فی نقد عقائد الشیعه و نقض الوشیعة أو الشیعة بین الحقائق و الأوهام» به شبهات وی پاسخ داده اند.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما