پنجشنبه 9 فروردين 1403   14:35:18

(مهار تورم، رشد تولید)

print

عضو دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دفتر تبلیغات اسلامی پیشران فعالیت های فرهنگی در کشور است

  • خلاصه :عضو دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در حوزه عفاف و حجاب در جنگ رسانه ای با دشمن هستیم، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی در فعالیت های فرهنگی پیشران بوده و قطب های فکری وفرهنگی را در این باره تشکیل داده است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، نشست مشترک کارگروه عفاف و حجاب قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مهدی رضائیان «عضو دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» برگزار شد. 
در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده «رییس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی» با ارائه گزارشی از سیر تحوّل دفتر تبلیغات اسلامی و نحوه تشکیل قطب های فکری و فرهنگی و رویکرد مسأله محوری، اظهار داشت: در سال 1389 هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی راهبرد این دفتر را از کارکردگرایی به مسئله محوری تغییر داد.
وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی از بزرگترین پژوهشگاه اسلامی کشور برخوردار است، گفت: در کنار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به جرأت می توان گفت که این دفتر، بزرگترین نهاد تربیت علوم انسانی کشور را نیز در کشور داراست.
رئیس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی، تصریح کرد: دستگاه های دیگری در امر تبلیغ وجود دارند ولیکن با دستور و تشخیص رهبر فرزانه انقلاب، مأموریت اصلی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اعزام فضلا و طلاب به مناطق مختلف تبلیغی است.
وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی برای حل مسائل پیش رو با مشکلات بودجه ای مواجه است، افزود: زیرساخت و نرم افزار حل مسائل در دفتر وجود دارد و با وجود مشکلات نیز کارها را پیش می برد، ولیکن دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حمایت های مالی و هماهنگی هایی با دستگاه های اجرایی در سطح کشور می تواند برای نیل به اهداف و به ثمر رساندن پروژه های در حال انجام دفتر تبلیغات اسلامی را تسریع کند. 
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد «رییس قرارگاه فرهنگی 19 دی دفتر تبلیغات اسلامی» اظهار داشت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی در سال 1397 و تأکید ایشان بر حجاب و عفاف در شهر قم، قرارگاه 19 دی در قم به ریاست آیت الله سعیدی و حضور مجموع دستگاه های فرهنگی که می توانند مؤثر باشند، شکل گرفت. 
وی گفت: جهت گیری و سوگیری در این قرارگاه بیشتر ارائه گزارشات و طرح دغدغه ها و مسائل بود و حل مسئله و بیرون آمدن راهکارهای عملیاتی دقیق در این قرارگاه به صورت مشخص شکل نگرفته بود، اما حجت الاسلام والمسلمین واعظی «رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» یک تشکلی را برای تجمیع ظرفیت های داخل دفتر با حضور همه معاونین دفتر و حجت الاسلام والمسلمین نظرزاده «رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی» به عنوان هسته اصلی این تشکل برای برنامه ریزی و معطوف کردن عملیات و برنامه ها به مسائلی که در قم وجود دارد، شکل دادند.
رییس قرارگاه فرهنگی 19 دی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در این کارگروه دستگاه های مختلفی اعم از سپاه، شهرداری، آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، دبیرخانه کانون مساجد، کمیته امداد، حضور دارد، تصریح کرد: دستگاه های دیگری نیز به تناسب موضوع دعوت می شوند و جلسات منظم و مستمری را برای حل مشکلات فرهنگی تشکیل داده است.
وی با اشاره به نحوه تبلیغ و اثرگذاری در امر تبلیغ، افزود: یکی از مجموعه هایی که بنده در عمر تبلیغی خود شاهد آن بودم که کاملاً موفق عمل کرده، مجموعه «مقر کتاب» است که توسط یک خانم اداره می شود و حدود 5 هزار دختر جوان با این مجموعه در ارتباط هستند که کارشان وقف کتاب است.
حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد با بیان اینکه گروه مقر کتاب با وقفِ در گردش کتاب هایی در حوزه های مختلف از جمله حجاب و عفاف، اظهار داشت: این گروه در دوران کرونا نیز با ارائه کتاب ها به درب منازل، از این فرصت برای بهره مندی خانواده ها از این کتاب ها استفاده کردند.
در این نشست مشترک، رضائیان گفت: با توجه به اینکه بحث عفاف و حجاب، یک بحث ملی است، مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1384 نیز به آسیب های اجتماعی و روزآمد کردن این مصوبه تأکید دارد.
وی با بیان اینکه اکنون شرایط عوض شده و فعالیت دشمن در حوزه عفاف و حجاب وسیع تر، هماهنگ تر و به روزتر از قبل شده است، تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته مصوبه تکمیلی 820 درباره عفاف و حجاب را تصویب کرد و این مصوبه در مهرماه سال گذشته توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و حدود 85 دستگاه در این مصوبه مسئولیت دارند.
عضو دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مصوبه 820 یک بندی دارد که بصورت عام است و تمامی مجموعه هایی که کوچکترین بودجه ای از دولت می گیرند را شامل می شود، افزود: حدود یک الی دو ماه قبل با تمامی دستگاه ها مکاتبه شد که همه این دستگاه ها باید یک کارگروه متناسب با مصوبه داشته باشند، که دفتر تبلیغات در این امر پیشران بوده و از قبل کارگروه ها و میزکارهای تخصصی در این باره تشکیل داده است.
وی با تأکید بر اینکه اکنون در جنگ رسانه ای با دشمن هستیم، اظهار داشت: مباحث عفاف و حجاب باید کنترل شود و نهادهای ذیربط نیز باید اهتمام کافی در همکاری با نهادهای فرهنگی کشور در تقویت و کنترل این امر را داشته باشند.
رضائیان با اشاره به طرح های اقدام پژوهی و کلینیک فرهنگی آموزشی ناصرین در قوه قضائیه که توسط دفتر تبلیغات اسلامی تهیه شده، گفت: جای خالی این طرح ها در کشور احساس می شود، لذا باید در مخاطبین آنها دو گروه عام و گروه های آسیب دیده اجتماعی، مخصوصاً افراد آسیب دیده و اقشار ویژه مانند دختران فراری، بی حجاب ها و... در نظر گرفته شوند.
وی تصریح کرد: وقتی که اقشار آسیب دیده اجتماعی دستگیر می شوند، به علت نبود قانون و عدم حمایت کافی، نهایت یک ساعت بعد توسط قوه قضائیه آزاد می شود که می توان با آموزش به این افراد آسیب دیده کمک کرد.
عضو دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از دفتر تبلیغات اسلامی و تأکید بر استفاده از ظرفیت های این دفتر جهت رشد و ارتقای سطح فرهنگی کشور، مخصوصاً در حوزه عفاف و حجاب، طرح های ارائه شده در این نشست را بسیار کاربردی و با پشتوانه پژوهشی و علمی خواند و ابراز امیدواری کرد که با تصویب بودجه برای این طرح ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیر به اجرایی رسیدن آنها خواهند شد.
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی «رئیس کارگروه عفاف و حجاب قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی» با ارائه گزارشی از روند تشکیل این کارگروه و فعالیت های در حال انجام، خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب یک کار حاکمیتی است و باید در وزارت کشور به صورت اساسی پیگیری و دنبال شود.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما