پنجشنبه 30 فروردين 1403   04:09:27

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

از سوی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی؛

نشست علمی «الحاد مدرن» برگزار شد

  • خلاصه :نشست علمی «الحاد مدرن» به همت گروه علمی کلام مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی برگزار و چارچوب نظری و مؤلفه های الحاد مدرن مطرح شد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام محمدجواد اصغری «مدیر گروه پاسخگویی تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی» در این نشست با تبیین الحاد تاریخی و الحاد مدرن، چارچوب نظری و مؤلفه های الحاد مدرن را تبیین کرد.


وی با بیان جدید نبودن اصل الحاد، این جریان را به عنوان یک جریان ضد خداباوری دانست و گفت: همیشه اندیشه خداناباوری در بین بشر وجود داشته است اما جریان الحاد مدرن با مبانی و اصول ویژه خود کاملاً جریان جدیدی محسوب می شود که سؤالات و شبهات نوین و بی سابقه ای را در برابر اندیشه خداباوری و دینداری نهاده است.

مدیر گروه پاسخگویی تلفنی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تصریح کرد: اگر چه خاستگاه اندیشه های الحاد مدرن، جهان غرب است، اما باید دانست که همچون الحاد تاریخی مرزهای جغرافیایی خویش را در نوردیده است و خصوصاً در دهه های اخیر در جوامع اسلامی و جامعه ما نیز ورود و نفوذ یافته و خصوصاً در فضای مجازی به زبان فارسی ترجمه شده و اندیشه های الهی را به چالش کشیده است.

وی در تشریح الحاد تاریخی افزود: جریان الحادی و خداناباورانه است که در قالب های متفاوت همیشه در میان بشر وجود داشته است و مهمترین شاخصه آن، رویکرد سلبی نسبت به خداباوری و باورهای مرتبط با آن بوده است.

حجت الاسلام اصغری جریان مارکسیسم (ماتریالیسم دیالکتیک) را مهمترین جریان الحاد تاریخی در دو قرن دانست که توسط کارل مارکس و متأثر از هگل و فوئرباخ، رویکردی کاملاً سلبی و حتی خصمانه نسبت به دین و باورهای دینی داشتند.

وی در توضیح خداناباوران جدید، به نویسندگانی اشاره کرد که در اوایل قرن بیست و یکم در باب خداناباوری آثاری را منتشر کرده اند، از جمله سم هریس، ریچارد داوکینز، دنیل دنت و کریستفر هیچن و در ادامه به آثار و اندیشه های هر یک اشاره کرد.

عضو هیأت عملی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به سه مؤلفه الحاد مدرن تصریح کرد: مؤلفه متافیزیکی که خداناباوران جدید در این مطلب هم عقیده هستند و هیچ واقعیت فراطبیعی و الهی از هیچ نوعی وجود ندارد؛ مؤلفه معرفت شناختی که عبارت است از این ادعای مشترک که باور دینی، امری نامعقول است و مؤلفه اخلاقی که عبارت از این فرض است که یک معیار اخلاقی سکولار عام و عینی وجود دارد.

در انتهای نشست، نوع رویکرد پاسخگویی به سؤالات مرتبط با این موضوع، طرح و گفتگو شد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما