جمعه 10 فروردين 1403   01:08:12

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

تراث عظیم دینی و فرهنگی نقطه قوت ما برای تولیدات سینمایی است/ شاهد رشد کیفی تولیدات سینمای دینی هستیم/ جشنواره‌ای که اشک رئیس دفتر تبلیغات اسلامی را درآورد!

  • خلاصه :رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و نماینده رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی اروپا با بیان اینکه نقطه قوت ما در تولید آثار هنری و سینمایی، ظرفیت پیام، غنای فرهنگی و تراث عظیم فرهنگی است گفت: می‌توان با فیلم و تصویرگری نچندان پرخرج، افراد را تحت تأثیر قرار داد و برخی از آثار در جشنواره همینطور بود و حتی هنگام مشاهده اشک من و معاونانم را نیز در آورد.
به گزارش ستاد خبری چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق که به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد با تشکر از برگزار‌کنندگان این جشنواره و همه شرکت‌کنندگان در چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق اظهار داشت: این جشنواره نمود ظرفیت‌های نوپدید حوزه تصویر‌سازی اعم از مستند و داستانی و یک تابلو و مجالی برای عرضه ظرفیت‌های پدید آمده در حوزه هنر دینی است.
وی افزود: تاریخ فرهنگ را به لحاظ کنشگری فرهنگی و مولد بودن فرهنگی می‌توان به دو برهه زمانی تقسیم کرد که برهه اول برهه تولید و کنشگری فرهنگی منهای کاربست تکنولوژی و مرحله دوم مرحله کنشگری و تولید فرهنگی تحت سلطه ابزار و تکنولوژی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: در دوره اول، فرهنگ ساز و مولد فرهنگی عمدتاَ با ارتباط زبانی و تولید هنری و مواجهه مستقیم و مصرف مستقیم، اثر فرهنگی و هنری، اتفاق تأثیرگذاری را صورت می‌دهد.
وی بیان داشت: اگر در گذشته نگاه کنیم، ادبیات، شعر و آفرینش‌های هنری، خطابه، سخن گفتنهای مستقیم آثار می‌گذارد و حتی آثار مکتوب منهای کاربست ابزارِ بست و توسعه، ثرگذاری خودش را دارد اما دوران دوم دورانی است که ابزار و تکنولوژی به خدمت در می‌آید و در گذر زمان، رو به پیشرفت و نفش آفرینی بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه شاید بتوان چهار پنج انقلاب تکنولوژیک را مؤثر در این واقعه تحت سلطه درآمدن فرهنگ توسط ابزار قرار داد گفت: اولین آن همان مسأله اختراع صنعت چاپ است و در واقع یک ابزاری برای بسط و گسترش تأثیرگذاری فرهنگی ایجاد کرد.
وی افزود: انقلاب بعدی اختراع فتوگرافی می‌باشد و یک انقلاب گرافیک اتفاق می‌افتد و قابلیت تصویرسازی متحرک، انقلابی است که یک قدم بسیار بزرگی را برای نقش آفرینی ابزار در پی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انقلاب بعدی، انقلاب در اطلاعات است و شروع فرستنده‌هایی مثل رادیو و تلویزیون است که این ابزار مهم، مسأله تأثیرگذاری فرهنگی را رونق می‌بخشد و حجیم می‌کند.
وی بیان داشت: مسأله بعدی انقلاب دیجتال است و اینکه چه به لحاظ سخت‌افزاری و چه به لحاظ نرم‌افزاری، این تکنولوژی دیجیتال به خدمت تأثیرگذاری فرهنگی در می‌آید که دیگر شرایطی را فراهم می‌کند که انسان‌ها یک زیست بوم جدیدی را کاملاً متفاوت با زیست بوم متعارفی که داشته‌اند را تجربه می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی اضافه کرد: این فضایی که تکنولوژی و ابزار برای نقش آفرینی فرهنگی در اختیار قرار می‌دهد، هم وجوه مثبت زیادی دارد و هم وجوه خطرناک فرهنگی زیادی را دارد و من آنرا به سلطه درآوردن ابزار توسط فرهنگ و تکنولوژی تعبیر می‌کنم. یعنی فضای فرهنگ فضای بسیار مخاطره‌آمیزی بدلیل سلطه تکنولوژی و ابزار شده و در فضای فرهنگ با واژگان و اصطلاحاتی مواجه هستیم که همگی محصول این امکانات تکنولوژی است.
وی بیان داشت: تحریف واقعیت، اطلاعات غلط دادن، بی‌عدالتی معرفتی، دستکاری فکری، جهانی‌سازی فرهنگی در این دوره اتفاق می‌افتد و فرهنگ‌های اصیل یکی پس از دیگری مضمحل در فضای فرهنگی جدیدی می‌شوند که کانون‌های ثروت و قدرت مطالبه‌گر آن هستند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در حوزه صیانت از فرهنگ اصیل و بومی و خودی، شرایط خطیری داریم اظهارداشت: هر جامعه‌ای که به اصالت‌های فرهنگی خود میاندیشد، در این موقعیت و شرایط مقطع تاریخی که با سلطه و تکنولوژی در عرصه فرهنگی مواجه هستیم، این خطر و این شرایط غیرعادی آن را تهدید می‌کند.
وی گفت: واقعیتی را باید بپذیریم و آن این است که علیرغم قدم‌هایی که در طی دهه‌های اخیر در مسأله تولیدات فرهنگی، تولیدات تصویری و هنر دینی اتفاق افتاده و واقعاً هم باید از آن تقدیر کرد و بسیاری در گوشه گوشه این ممکلت چه در حوزه‌های علمیه و چه در بیرون حوزه‌های علمیه کنشگری فرهنگی در عرصه هنر دینی دارند و علیرغم همه این تلاش‌ها، بسیار عقب افتادگی تکنیکی داریم و با تأخر زمانی و ضعف تجربه و نیروی انسانی روبرو هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: اگر فیلم‌های هالیوودی و فیلم‌های کمپانی‌های معروف را بررسی کنیم به لحاظ حجم، قابل مقایسه با ما نیستند اما باید بدانیم که یک نقطه قوتی داریم و آن ظرفیت پیام، غنای فرهنگی و تراث عظیم فرهنگی است و همین ادبیات عرفانی ما و ادبیات شعری ما و میراث قوی در حوزه ادبیات ما پر از سوژه و ظرفیت الگوگیری و مضامین عالی انسانی و پیام‌های حیات بخش است.
وی افزود: تراث دینی، سیره و سنت معصومین و شخصیت‌های عظیم تاریخی ما، زندگانی و سلوک بسیاری از بزرگان دینی و تاریخی ما، همه منبع الهام و مزیت نسبی ما در حوزه هنر و آفرینش‌های هنری بویژه آفرینش‌های تصویری و هنر سینما و هنر تولید فیلم و فیلم کوتاه است که می‌تواند موجب خلاقیت و هنرمندی دریافت این پیام‌ها، ارائه طرح‌های خلاقانه و هنرمندانه، نگارش فیلم نامه‌های مؤثر و قوی و زمینه‌سازی برای تولیدات فاخر باشد.
نماینده رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی اروپا با اشاره به دوره‌های مختلف جشنواره فیلم دینی اشراق، گفت: تخصصی در عرصه فیلم ندارم و صاحبنظر این عرصه نیستم اما آثاری که در این دوره به عنوان یک مخاطب دیدم نشانگر آن است که در مقایسه با دوره‌های قبل شاهد رشد و برداشته شدن قدم‌های رو به جلو هستیم و ظرفیت‌ها افزون شده است.
وی بیان داشت: روز گذشته که منتخبی از آثار را مشاهده کردم، در خودم احساس وظیفه کردم که نسبت به حمایت و پشتییانی از این عرصه بیش از گذشته تلاش و حمایت کنیم و سعی کنیم در پشتیبانی دوستان و مدیران و عزیزانی که در این عرصه فعالیت و دلسوزی دارند بیشتر گام برداریم و شاهد رشد بیشتری باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی به دلیل تکثر وظیفه و رسالتی که دارد و چندوجهی بودن که در حوزه تبلیغ، آموزش و پژوهش و... وظایفی دارد با یک سازمان یا مجموعه تک وجهی که در حوزه هنر صرفاَ وظیفه‌مند هست فرق دارد گفت: ما باید در بخش‌های مختلف وظایف و رسالتمان توازن ایجاد کنیم و حمایت‌های خود را در ساحت‌های مختلف تقسیم کنیم اما قول می‌دهم که با حمایت هیئت امنا تلاش بیشتری را داشته باشیم تا در حوزه هنر و رسانه پشتیبان باشیم.
وی خاطرنشان کرد: البته معتقدیم که کار فاخر و مؤثر لزوماً به معنای کار پرخرج نیست و اگر‌ایده، ‌ایده راوی باشد و با سلیقه و هنرمندی ویژه و نکته سنجی و مخاطب سنجی همراه باشد، گاه می‌توان با فیلم و تصویرگری نچندان پرخرج، افراد را تحت تأثیر قرار داد و برخی از آثار در جشنواره همینطور بود و حتی هنگام مشاهده اشک من و معاونانم را نیز در آورد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما