پنجشنبه 9 فروردين 1403   16:41:20

(مهار تورم، رشد تولید)

print

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:

هنر ابزاری قدرتمند برای فردسازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است

  • خلاصه :معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، هنر را ابزاری بسیار قدرتمند دانست و گفت: در چندین سطح از فردسازی تا جامعه‌سازی و تمدن ‌سازی محتاج هنر هستیم.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده در دیدار همکاران مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ابتدا به اهمیت مقوله هنر اشاره کرد و بیان داشت: مقوله هنر بیش از آنچه تاکنون توسط حوزه‌های علمیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی به آن پرداخته شده است نیازمند توجه است چراکه هنر، ابزاری بسیار قدرتمند است و ما در چندین سطح از فردسازی تا جامعه ‌سازی و تمدن ‌سازی محتاج هنر هستیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه تصریح کرد: ما از حدود 20 ماه پیش مطالعاتی را در مرکز برنامه‌ریزی شروع کردیم تا بتوانیم سهم دفتر تبلیغات اسلامی را در اطلس فرهنگی کشور ارتقا بدهیم.

وی افزود: چارچوب کلی دفتر تبلیغات اسلامی از چهار ضلع تشکیل شده است؛ ضلع اول به بحث «آموزش» مربوط می‌ شود که دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مرکز آموزش های حوزوی دفتر تبلیغات اسلامی متولی آن است و ماموریت کادرسازی و انتقال دانش را به عهده دارد. ضلعِ دیگر دفتر تبلیغات اسلامی، «تولید دانش در عرصه‌های بنیادین، کاربستی و توسعه‌ای» می‌باشد که عمدتا بر عهده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده اظهار داشت: اعزام مبلغ عمومی و تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی در اختیار معاونت فرهنگی و تبلیغی می باشد اما در این بین، ضلع چهارمی نیز وجود دارد که شامل هنر، رسانه و فضای مجازی می‌‌باشد.

وی در توضیح ضلع چهارم دفتر تبلیغات اسلامی گفت: طی جلساتی که در مرکز برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی برگزار شد، اعضای حاضر به ضرورت تشکیل مجموعه‌ سه ‌گانه «فضای مجازی، هنر و رسانه» اذعان داشتند و برداشت بنده این است که در حال حاضر یک عزم جدی برای حرکتِ رو به جلوی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه در بین مدیران دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفته است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه تصریح کرد: امروز اکثر پژوهشگاه‌ ها و دانشگاه‌ ها‌ی مطرح دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که برای افزایش بهره‌‌وری و ارتقای سطح اثرگذاری فعالیت ‌های خود می ‌بایست به ایجاد سازوکارهایِ هم‌‌افزا اهتمام بورزند؛ ما نیز باید به سمتی حرکت کنیم که تولیدات هنری دفتر تبلیغات اسلامی بیشترین بازتاب را در فضای مجازی و رسانه داشته باشد و اثرگذاریِ این تولیدات ارتقا یابد.

وی افزود: سیاست گذاری ها و ریل گذاری های دفتر در حوزه فضای مجازی و رسانه باید به نحوی طراحی شود که مقوله هنر مورد توجه جدی قرار گیرد و از طرفی باید به جایگاهی برسیم که آثار فاخر و هنرمندانه مجموعه در سطح وسیع دیده شود و بردِ مؤثر انتشار این آثار افزایش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با طرح سه پرسش، فراخوانی برای همفکری و ایده پردازی از همکاران مرکز فرهنگی هنری ارائه کرد و با بیان سؤال اول مبنی بر این که فرایند تولید محصولات هنری ـ رسانه ای چگونه باشد تا بتوان به بهترین شکل و با گستره ای بالا به ویژه در بستر فضای مجازی آن را منتشر کرد، در توضیح ابعاد این سؤال به تغییر مختصات فکری و روانشناختی نسل جدید اشاره کرده و اظهار داشت: ابزار تکنولوژیک و زبان مفاهمه نسل جدید متناسب با اقتضائات روز دچار تحول شده است و چنانچه ما بخواهیم با ادبیات 5 سال پیش سخن بگوییم، در برقراری ارتباط مؤثر با نسل جدید ناتوان خواهیم بود، چراکه سپهر معنایی و زیست ‌بوم جوانان و نوجوانان دائماً در حال تغییر بوده و ذائقه‌ آنان به شدت متحول شده است.

وی در دومین پرسش خود به نقش آفرینی و پیشتازی نشریات کودک و نوجوان در سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اقتضائات جدید مخاطب و رسانه، چه طور می توان به بالندگی و رشد هر چه بیشتر و بهتر نشریات مرکز فرهنگی هنری افزود؟

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه در تبیین پرسش دوم تصریح کرد: نشریات مرکز فرهنگی هنری باید به گونه ‌ای بازتعریف شود که بتوانیم در عرصه‌‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی پیشتاز باشیم؛ همچنین منابع انسانی فعال در تحریریه نشریات باید به سمتی حرکت کنند که سهم اثرگذاری ما بر جامعه مخاطبین افزایش یابد و دستیابی به این جایگاه بدون جمع ‌اندیشی، ایده‌‌پردازی و خلاقیت امکان تحقق نخواهد داشت.

وی در پرسش پایانی در فراخوان ایده پردازی به نقش راهبردی قطب‌ های فکری - فرهنگی پرداخت و افزود: ما با همفکری یکدیگر باید به شکلی ساختاریافته از تعامل بین بخش های هنری، رسانه ای و قطب ‌های فکری - فرهنگی برسیم و به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه می‌توان ضرورت مسئله ‌محوری را با اقتضائات خلاقانه و آزادانه آفرینش هنری جمع کرد؟

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده بر ارزش افزوده فراوان تفکر و ایده پردازی تأکید کرد و از همه همکاران خواستند تا در این فراخوان، مشارکت فعال داشته باشند و ایده های ارائه شده را ارزشمند و راهگشا برای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری عنوان کرد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما