پنجشنبه 9 فروردين 1403   22:02:03

(مهار تورم، رشد تولید)

print

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

ضرورت آشنایی با تاریخ و روایات پیامبر اعظم(ص)/ عیب‌جویی از مردم به مثابه نابود کردن سرمایه اجتماعی است

  • خلاصه :معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خشنودی پیامبر(ص) را در گرو عمل به دستورات ایشان عنوان کرد و گفت: خشنودی واقعی پیامبر اکرم(ص) در صورتی است که گفتار و رفتار ما طبق دستورات ایشان باشد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در مراسم ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) که در نمازخانه دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با بیان این که خشنودی واقعی پیامبر اکرم(ص) در صورتی است که گفتار و رفتار ما طبق دستورات ایشان باشد، اظهار داشت: مولودی گرفتن و تعزیه خوانی برای اهل بیت(ع) بسیار پسندیده است؛ اما مهمتر از آن، عمل کردن به بیانات نورانی ایشان است.

* ضرورت آشنایی با تاریخ و روایات پیامبر اعظم(ص)

وی آشنایی با تاریخ و روایات رسول اکرم(ص) را لازم و ضروری دانست و گفت: 18 سال قبل در جلسه‎ای که با چند تن از اساتید در روز رحلت پیامبر اکرم(ص) خدمت رهبر معظم انقلاب رسیده بودیم، این مطلب را تذکر داده و فرمودند: تقریباً عموم طلاب ما نسبت به تاریخ رسول خدا(ص) فقیر هستند؛ آیت الله جوادی آملی نیز مرتب توصیه می‌کنند، انسان در صورتی عالم ربانی خواهد شد که ماهی یکبار قرآن را، دو ماه یکبار نهج البلاغه را و هر شش ماه یکبار اصول کافی را ختم کند و با این کلمات نورانی انس داشته باشد.

* خدمت صادقانه به مردم مصداق کار خیر است

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عمل به روایات را مهم خواند و تصریح کرد: در روایتی آمده است که اگر کسی چیز آزاردهنده ای را از راه مسلمان بردارد، یعنی مشکل مسلمانی را حل کند، خداوند پاداش قرائت ۴۰۰ آیه را به وی عنایت می‌فرماید؛ این روایت می‌تواند در جهت خدمت به مردم مؤثر باشد؛ مصداق آن کارمندی است که با توجه به این روایت، مشکل مردم را با نیت خیر و قصد قرب الهی برطرف می‌کند.

وی به تبیین روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) پرداخت و افزود: ما در جامعه مبتلا به رفتارهای مذموم از جمله عیب‌جویی از دیگران در فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی هستیم؛ رسول خدا(ص) در مذمت عیب جویی می‌فرمایند: در مدينه مردمانى بودند كه عيب‌هايى داشتند، اما زبان از عيب جويى مردم فرو بستند، پس خداوند زبان مردم را از عيب‌جويى آنان فرو بست؛ در نتيجه، آن عدّه مُردند و مردم از عيب‌هاى آنان آگاه نشدند، در همين شهر مردمانى هم بودند كه عيبى نداشتند، امّا درباره عيب‌هاى مردم سخن مى گفتند، پس خداوند در آنان عيب‌هايى آشكار ساخت كه تا وقتى مُردند، به آن عيب‌ها معروف بودند.

* عیب‌جویی از مردم به مثابه نابود کردن سرمایه اجتماعی است

حجت الاسلام والمسلمین مریجی عیب‌جویی را به مثابه نابود کردن سرمایه اجتماعی یک انسان دانست و اظهار داشت: برخی در جامعه به دنبال این هستند که زندگی مردم را ورق بزنند و با استفاده غلط از فضای مجازی افسارگسیخته، همچون ابزاری شیطانی حریم خصوصی دیگران را نادیده گرفته و عیب جویی می‌کنند.

وی به روایت «الناس علی دین ملوکهم» اشاره و خاطرنشان کرد: اگر پیامبر اکرم(ص) اکنون حضور داشتند، ما را از امت خودشان محسوب می‌کردند؟ اگر ملوک و مسؤولان ما که مسؤولیت اجرایی دارند، بد عمل کنند، پایبند به اسلام نباشند و به جای حل مشکلات مردم به حواشی بپردازند، مردم نیز مثل آنها عمل خواهند کرد و جامعه اسلامی نخواهیم داشت.

لازم به ذکر است در این مراسم دلشاد "مداح اهل بیت(ع)" به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) مدیحه سرایی کرد و از قاریان و خادمان قرآن کریم با اهدای جوایزی تقدیر شد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما