جمعه 10 فروردين 1403   02:32:42

(مهار تورم، رشد تولید)

print

اولین نشست دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشکده اسلام تمدنی در سال 99 برگزار شد

  • خلاصه :اولین نشست دیدار و گفتگو با اصحاب قلم پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در سال 99 با حضور و ارائه مؤلف کتاب «نقش شیعه در تاریخ ‌نگاری اسلامی» برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، اولین برنامه از دیدارها و گفتگوهای صمیمانه با اعضای هیأت علمی، محققان و مؤلفان پژوهشکده اسلام تمدنی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین محمد غفوری «عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی این پژوهشکده» برگزار شد.
در بخشی از دیباچه این کتاب آمده است:
امروزه، تفكري افراطي ميان اهل‌سنت به وجود آمده است كه با بازخواني متون تاريخي مي‌كوشد، شيعه را به تاريخ‌سازي، جعل و تحريف گزارش‌هاي تاريخي متهم كند. «عبدالعزيز نورولي»، از نمايندگان اين تفكر، در كتاب «اثر التشيع علي الروايات التاريخية في القرن الاول الهجري» درپي آن است تا با همين شيوه، زمينه را براي طرد و حذف اخبار و احاديث شيعه فراهم آورد.
در واقع اين كتاب، رساله دكتراي عبدالعزيز محمد نورولي در سال 1415 هجري قمري در دانشگاه مدينه است كه در سال 1417 هجري قمري به صورت كتاب منتشر شده است. از نام كتاب برمي‌آيد كه نويسنده در پي بررسي تأثير شيعه بر گزارش‌هاي تاريخي حوادث سده نخست هجري است، اما با مطالعه آن درمي‌يابيم كه نورولي دخل و تصرف راويان و مورخان شيعه را در اين اخبار، اصل مسلم انگاشته و كوشيده است از طريق محتواي روايات يا تشيع راويان، شيعيان را در تحريف تاريخ اسلام داراي نقش نشان دهد.
نویسنده در اين كتاب، حجت الاسلام والمسلمین محمد غفوري، بر آن است تا ادعاها و استنادات نورولي را با شيوه‌هاي علمي و تاريخي از حيث روش، اسناد و محتوا بيازمايد؛ نتيجه اين بررسي نشان مي‌دهد كه نورولي در نگارش كتاب و اثبات نظريه‌اش از هر سه منظر روش، سند و محتوا خطاهايي را مرتكب شده است.
اين كتاب شامل سه فصل مختلف با عناوين «مفاهيم و كليات»، «تاريخ‌نگاري شيعه در سده‌هاي نخستين هجري» و «بررسي و نقد كتاب اثرالتشيع علي الروايات التاريخيه» است كه فصل اول دربردارنده موضوعاتي همچون شيعه، اماميه، رفض، پيدايش شيعه اعتقادي، منازعات بين شيعه و سني و وضعيت كنوني منازعات مي‌شود.
فصل دوم اين كتاب نيز به بررسي گفتارهايي از قبيل تاريخ‌نگاري اسلامي و تاريخ‌نگاري شيعه پرداخته است و در فصل سوم نيز گفتارهايي همچون گزارش اجمالي از محتوا و تقسيم‌بندي كتاب، روش‌شناسي كتاب و نقد كتاب به چشم مي‌خورد.
در مقدمه اين كتاب آمده است: «دنياي اسلام، از هنگام ظهور، دستخوش حوادثي بوده كه گاه باعث دگرگون شدن مناسبات آينده جامعه اسلامي مي‌شده و بستر بروز نظريه‌هاي ناهمگون و جريان‌هاي التقاطي را فراهم مي‌كرده است؛ چنان‌كه هر چه از صدر اسلام فاصله مي‌گيريم نمود اين جريان‌ها و نظريه‌هاي ناسازگار با اسلام بيشتر مي‌شود.
از سده‌هاي دوم و سوم به بعد، فرقه‌هايي به وجود آمدند كه برخي زودگذر و حادثه‌محور و برخي ديرپا و ماندني بودند. در اين ميان، اما تشيع و تسنن سرحلقه گروه‌هاي متشتت و متكثرند كه تفاوت ديدگاهشان به مسأله جانشيني رسول خدا صلي‌الله عليه و آله منشأ جدايي و افتراقشان شده است. اين جدايي با اختلاف بر سر جانشيني پيامبر اكرم(ص) بروز يافت و موجب رقابتي تنش‌زا ميان دو جريان گرديد.
كتاب «نقش شيعه در تاريخ‌نگاري اسلامي» تأليف محمد غفوري از سوي پژوهشكده حج و زيارت و به همت مؤسسه فرهنگي هنري نشر مشعر در تابستان 1394 با شمارگان 1000 نسخه و در 216 صفحه چاپ و روانه بازار شده است.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما