جمعه 10 فروردين 1403   02:37:18

(مهار تورم، رشد تولید)

print

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تبیین کرد:

الزامات پژوهشی در عرصه بیانیه گام دوم انقلاب

  • خلاصه :معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب را متنی علمی و فاخر و قابل توجه دانست و الزامات پژوهشی در عرصه بیانیه گام دوم انقلاب را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در اولین نشست از سلسله نشست های «پژوهش و تمدن نوین اسلامی» که به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش با حضور مراکز منتخب پژوهشی در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با بیان این که بیانیه گام دوم انقلاب را متنی علمی و فاخر و قابل توجه عنوان کرد و اظهار داشت: این بیانیه مدت قابل توجهی وقت شریف مقام معظم رهبری را به خود اختصاص داده است و در عین اختصار، بسیار قابل توجه و از جامعیت خوبی برخوردار می باشد.

وی گفت: در قدم اول، تمام افراد در مراکز علمی بایستی این بیانیه را جدی تلقی کنند؛ مهم ترین کار باید این باشد که تمام حوزه های علمیه، پژوهشگران و مجموعه های حوزوی، این بیانیه را حداقل یک بار شبیه متن های درسی حوزوی مطالعه کنند، همانطور که برخی از اساتید حوزه در سر کلاس خود این متن ها را تبیین و تشریح می کنند و متن ارزشمندی است که نیازمند تبیین و توضیح اساتید است که به دیده دقت به این بیانیه بنگریم.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این بیانیه از دو هفت گانه ای تشکیل شده که یکی از گذشته انقلاب و موضوعاتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بخشی از مفاخر انقلاب را برمی شمرند و در هفته گانه دوم نیز توصیه هایی را بیان می کنند که نسبت به تحقق این هفت توصیه تأکید دارند.

وی با اشاره به فرمایشاتی از رهبر معظم انقلاب در خصوص معنویت و اخلاق افزود: مقام معظم رهبری می فرمایند معنویت و اخلاق جزو شعارهای فطری انقلاب است؛ ایشان در بیاناتی دیگر فرمودند معنویت و اخلاق، نیاز اصلی جامعه است نه فرعی جامعه؛ همچنین تصریح کردند معنویت و اخلاق حالت جهت دهندگی به تمام حرکت های فردی و اجتماعی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اظهار داشت: اگر به این حوزه توجه جدی شود، آن شش توصیه دیگر مثل پژوهش، اقتصاد و سبک زندگی تحت سیطره و تأثیر این بخش قرار می گیرند و بر اساس منطق رهبری، پیشرفت بدون اخلاق، توسعه مطلوب انقلاب اسلامی نیست.

وی گفت: اگر تمام حوزه و ظرفیت های آن معطوف به این شود که اقتضائات جهت دهنده به اخلاق و معنویت استخراج شود و در ساحت های مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جای این وجود دارد که تمام ظرفیت های پژوهشی حوزه علمیه معطوف این مسأله شود.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در تعریف معنویت و اخلاق عمدتاً این دو محور را با مثال معرفی می کنند و مرادشان از معنویت، مفاهیم ارزشمند و والایی چون ایثار است و در اخلاق در خلقیات نیکو را مد نظر قرار می دهند.

وی با بیان این که ویژگی خاص نظریه معنویت مقام معظم رهبری بر ویژگی جهادی بودن تأکید دارد، افزود: در قسمت نیازهای اجتماعی این نکته را باید گفت که معنویت از نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب، معنویت زاهدانه نیست، بلکه معنویتی است که در دل خود فعالیت اجتماعی و جهادی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد اظهار داشت: امام در حالی که معنوی و عارف بود، اجتماعی نیز بود و کنج عزلت را نگرفت؛ معنویت در دیدگاه رهبر معظم انقلاب در بر دارنده جهاد و منبعت از روحیه جهادی و فعالیت اجتماعی است و ما نیز باید در حوزه پژوهش الزامات متعددی را مورد  توجه داشته باشیم که همه اینها ذیل این قرار می گیرد که باید بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه های پژوهشی جدی گرفته شود و به عنوان مطالعات پژوهشی به آن توجه گردد و در حوزه و دانشگاه تبیین شود.

وی گفت: الزامات پژوهشی در این عرصه می تواند شامل توجه علمی به بیانیه گام دوم انقلاب در قالب پایان نامه های سطح چهار و مقطع دکتری، تدوین شیوه های ترویج خلق نیکو و توجه به ساختارهای اجتماعی باشد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: وظیفه دستگاه های حاکمیتی که در زمینه رشد اخلاق تلاش می کنند عبارت از زمینه سازی برای رشد معنویت و اخلاق در جامعه، میدان دادن و مساعدت نهادهای مردمی و جهادی، ستیز و مواجهه با کانون های ضد اخلاق و معنویت است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه اخلاق و معنویت با تفسیر امام راحل و رهبر معظم انقلاب که در دل خود فعالیت اجتماعی و جهادی و مؤثر اجتماعی دارد، این ظرفیت را دارد که بخش قابل توجهی از ظرفیت های حوزه و دانشگاه را به خود معطوف کند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما