پنجشنبه 9 فروردين 1403   15:49:02

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در دفتر تبلیغات اسلامی بررسی می شود:

نقش اندیشه مهدویت در ارتباط با چگونگی ترسیم جامعه مطلوب

  • خلاصه :عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به بررسی اندیشه مهدویت و جامعه مطلوب در قالب پروژه ای در دفتر تبلیغات اسلامی از انتشار کتابی با همین موضوع در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمود مهدوی راد در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این خبر اظهار داشت: پروژه جامع «اندیشه مهدویت و جامعه مطلوب» به سفارش قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران در قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است که حدود 230 صفحه در روند تدوین دو مرحله کار نظارت انجام شده و اوایل خردادماه برای آخرین مرحله نظارت برای ناظر پروژه ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این پروژه، نقش اندیشه مهدویت در ارتباط با چگونگی ترسیم جامعه مطلوب است، گفت: ویژگی هایی که می توانیم از اندیشه مهدویت برای ترسیم جامعه مطلوب در عصر غیبت از آنها بهره بگیریم، در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از تدوین این اثر در سه فصل خبر داد و تصریح کرد: در فصل اول در مورد کلیات و مبانی اندیشه مهدویت بحث می شود و فصل دوم در خصوص مؤلفه های تمدنی(بینشی و ارزشی) اندیشه های مهدویت می باشد و در فصل سوم کارکردهای تمدنی اندیشه مهدویت در نهاد حاکمیت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان این که یکی از بحث های مهم این پروژه، مولفه های تمدنی اندیشه های مهدویت است، افزود: در این بخش چند مؤلفه مورد توجه قرار داده شده است و این مسأله بررسی می شود که مؤلفه های بینشی و کارکرده های بینشی اندیشه مهدویت جهت ایجاد تمدن اسلامی چه حوزه هایی را در بر می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد با بیان این که در دومین فصل این اثر به نقش اندیشه مهدوی در ایجاد نظم اجتماعی پرداخته می شود، اظهار داشت: بحث دوم، مؤلفه هایی ارزشی بوده که همان ارزش های اخلاقی است که می توانیم از اندیشه های مهدویت به دست بیاوریم و این مسأله بررسی می شود که از اندیشه مهدویت چه کارکردهای مهمی را می توانیم بدست بیاوریم که بتوانند در تحکیم تمدن اسلامی دارای نقش باشند؛ یعنی نقشی که اندیشه مهدویت می تواند در ایجاد نظم اجتماعی داشته باشد را بدست آوریم.

وی گفت: برای ایجاد نظم اجتماعی به چند موضوع توجه شده که در این اثر بحث ایجاد نظام اعتقادی مشترک، بحث نظام ارزشی مشترک و نظام هنجارهای رفتاری مشترک مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در راستای مؤلفه های تمدنی اندیشه مهدویت بررسی شده، انسجام همبستگی اجتماعی است.

وی افزود: در این اثر، راهکارهای اعم از ایجاد هویت مشترک میان باورمندان به منجی موعود و مهدویت اسلامی، هویت واحد بین اقوام و خرده فرهنگ ها در مجامع شیعی، توسعه از لحاظ اجتماعی و نقش نواب عام در ایجاد انسجام همبستگی اجتماعی برای ایجاد انسجام اجتماعی بررسی گردیده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد اظهار داشت: یکی دیگر از مباحث این اثر، در مورد نقش مهدویت در ارتباط با تحکیم روابط اجتماعی است و اینکه مهدویت چگونه می تواند از جهت باور به ظهور منجی ایفای نقش کند و دوم اینکه مهدویت چه نقشی در اعتقاد به امامت و رهبری می تواند داشته باشد و سوم اینکه مهدویت چه نقشی از جهت الگوبرداری از جامعه منتظر می تواند دارا باشد.

وی خاطرنشان کرد: آخرین مطلبی که در این پروژه به آن پرداخته شده، نقشی است که مهدویت می تواند در گردآوری مردم در اماکن و مراسم منصوب به حضرت ولی عصر(عج) داشته باشد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما