پنجشنبه 9 فروردين 1403   20:52:51

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مدرس سواد رسانه تبیین کرد: 

الگوی بازنمایی پیاده روی اربعین در فضای مجازی

  • خلاصه :مدرس سواد رسانه با بیان الزامات تبلیغ موفق طلاب در مسیر اربعین، به ضرورت بازنمایی پیاده روی اربعین در فضای مجازی در قبل، حین و پس از اربعین پرداخت.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی مدرس سواد رسانه و مبلغ فعال در فضای مجازی در کارگاه «تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین» که به همت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به ارائه مباحثی با موضوع "الگوی بازنمایی پیاده روی اربعین در فضای مجازی" پرداخت و بر اهمیت زباندان بودن طلاب و مبلغان تأکید کرد و اظهار داشت: طلبه ای که زبان نداند، بخش مهمی از ارتباط گیری و بازنمایی را از دست داده است.
وی گفت: طلبه ای که نتواند تعامل برقرار کند، نمی تواند تولید محتوای اربعینی خود را در میان مردم کشور عراق و دیگر کشورها قرار دهد.
مدرس سواد رسانه با بیان این که امام خمینی(ره) رسانه را مربی و معلم انسان ها می دانست، تصریح کرد: تسلط به نرم افزارها، لازمه کار مبلغ بوده و لازم است که با تلفن همراه در این مسیر مانوس شویم.
وی افزود: در کشور ما آینده پژوهی کم رنگ است؛ اگر امروز از تلگرام  سروش و ایتا استفاده می شود، مثلاً در پنج سال بعد از چه پیام رسانی استفاده می شود؟ اگر این مسأله را ندانیم، همیشه پنج سال عقب خواهیم بود.
حجت الاسلام اسماعیلی اظهار داشت: در سال ۶۸ تا ۷۰ که اینترنت در ایران آمد، کشورهای صاحب اینترنت شرط عدم استفاده در بعد مذهبی را گذاشتند اما امروز با توجه به دسترسی آسان به فضای مجازیف باید از چنین ظرفیت عظیمی برای تبلیغ معارف دینی وجود دارد.
وی با اشاره به اهمیت اطلاع فعالان رسانه ای از آمار زائران حاضر در پیاده روی اربعین گفت: اگر از تعداد زائران، توزیع جنسیتی، قشربندی  ملیت ها و... مطلع نباشیم، با فضای مبهمی رو به رو خواهیم شد.
مدرس سواد رسانه تصریح کرد: کسی می تواند از این شرایط بهره مند شود که با خود عهد ببندد تا فضای اجتماع عظیم اربعین را رسانه ای کند و زیارت امسالمان با فعالیت رسانه ای همراه باشد.
وی افزود: بازنمایی را نباید بزرگ دید و گفت که باید فلان سوژه یا فلان مقدار جمعیت مخاطبی را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم سوژه پردازی کنیم.
حجت الاسلام اسماعیلی ضمن بیان آماری از زائران اربعین، اظهار داشت: این فضا ظرفیت آن را دارد که بازنمایی خوبی از آن داشته باشیم.
وی با اشاره به فلسفه زیارت از دیدگاه زائران در مصاحبه هایی، گفت: فلسفه زیارت اربعین از دیدگاه زائران بیشتر عبارت از آماده سازی منتظران برای ظهور، شناخت و ارتباط بیشتر میان شیعیان ملیت های مختلف، نماد استقامت و استحکام ارزش های انسانی و الهی، پیوند زننده مظلومان جهان و نماد طرفداری از مظلوم و مقابله با ظلم بوده است.
مدرس سواد رسانه تصریح کرد: در این میان رسانه های معاند می آیند و ترویج شایعات خبری در موضوعات مختلف با هدف ناامنی و...، ترویج شبهه های اعتقادی و فرهنگی با موضوع اربعین، بزرگنمایی انحرافات جزئی و موردی، روایت های آماری دروغین برای کم اهمیت جلوه دادن پیاده روی اربعین و... را در رسانه های خود بازنمایی می کنند.
وی به بازنمایی اربعین در فضای مجازی پرداخت و افزود: باید برای پیش از اربعین، در اربعین و پس از اربعین برنامه ریزی رسانه ای داشته باشیم.
حجت الاسلام اسماعیلی درباره بازنمایی قبل از اربعین در فضای مجازی اظهار داشت: باید تولید محتوا کنیم و به بازنمایی متنیِ اندیشه ناب ولایی پیرامون نظام فکری و گفتمان اربعین، رصد و پاسخ به شبهات رسانه های معاند و کاربران، جریان شناسی برای حضور حداکثری، مقابله با عملیات روانی دشمن، بازگویی و انتشار خاطرات سال های گذشته برای ترغیب دیگران و انتشار فیلم ها و عکس های سال های قبل بپردازیم.
وی درباره بازنمایی اربعین در فضای مجازی در این سفر گفت: در این سفر باید به تولید محتوا در رابطه با روایت حقیقت خدمت ملت ایران و عراق به زائران، حضور و خدمت حوزویان، حضور اقشار مختلف، حضور اقوام و ملیت های مختلف، نقد جریان های مختلف انحرافی پرداخت.
مدرس فضای رسانه درباره تبلیغ رفتاری و بازنمایی در ایام اربعین در فضای مجازی تصریح کرد: خدمت رسانی و کمک به موکب داران ایرانی و عراقی، ابراز محبت به زائران به ویژه موکب داران عراقی، برگزاری نماز جماعت، همراه داشتن نماد گفتمانی و تمدنی، ارائه الگو از رفتار و تعامل و همراهی با همسر  فرزندان در مسیر از جمله تبلیغ رفتاری در ایام اربعین در فضای مجازی است.
وی درباره بازنمایی اربعین پس از این سفر در فضای مجازی افزود: از اکنون اراده کنیم که در میدان رسانه ای اربعین مؤثر باشیم و بدانیم که تبلیغ در فضای مجازی نسبت به اربعین صرف ۲۰ روز قبل از اربعین نباشد.
حجت الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: پس از اربعین باید روایت و بازنمایی اجتماع عظیم اربعین تا سال آینده امتداد داشته باشد و رفتار های غلط موکب داران نقد شود و شبهات و احتمالات رصد و پاسخگویی شود.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما