جمعه 10 فروردين 1403   02:33:25

(مهار تورم، رشد تولید)

print

بازدید رئیس دفتر تبلیغات اسلامی از رسانه رسمی حوزه/ استاد واعظی:رسانه ها باید هژمونی بنگاه های غربی را بشکنند

  • خلاصه :حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: باید با کار رسانه ای قوی، اعتماد سازی و اتقان محتوا در رسانه، هژمونی بنگاه های غربی را بشکنیم و اجازه ندهیم دیگران ما را تعریف و تفسیرکنند.
به گزارش تبلیغ نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه در نشستی  با حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، گفت: یکی از مطالبی که از آن رنج می بریم، این است که  خودمان را تفسیر و معرفی نمی کنیم. این دیگران هستند که ما را معرفی می کنند و این در همه عرصه ها وجود دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: عرصه بسیار روشنی که در عالم سیاست اتفاق می افتد این که  چهره انقلاب، نظام و جمهوری اسلامی را خبرگزاری های مهم دنیا و رسانه استکبار معرفی می کنند و می گویند شما چه کسی هستید!؛ این که ما برای معرفی خود تلاش نمی کنیم، مسئله ای است محسوس و حتی موجب رنجش شده است.

تلاش رسانه های بیگانه برای نشان دادن چهره منفی از سردار سلیمانی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شهادت شهید سلیمانی بیان داشت: در همین قضایای اخیر، انسان فداکار مخلصی که از کیان انسانیت دفاع کرد، میلیونها نفر از او قدردانی کردند، اما رسانه های بیگانه می خواهند چهره منفی از او بسازند. این نمونه بسیار روشنی است که دیگران ما را معرفی می کنند.
وی اظهار داشت: این در همه ساحت ها حتی تراث علمی در ابعاد معارفی، اعتقادی و...؛  نیز خودمان را معرفی نمی کنیم و این دیگران هستند که این کار را بر عهده گرفتند؛ این ضعف بزرگی است که دیگران بگویند شما چه کسی هستید؟.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: اگر بخواهیم سیاست کلانی طراحی کنیم و بگوییم ۳ تا ۴ سیاست کلان  برای حوزه های علمیه وجود دارد ، قطعا یکی از مهمترین سیاست ها،   معرفی و تفسیر خودمان، به دست خودمان است. چرا باید دیگران با نگاههای جهت دار و بعضا غیر واقعی و غیر مسلط به زوایای علمی معرفتی، ما را معرفی کنند.

وارونه نشان دادن مقدسات اسلام از سوی رسانه های بیگانه
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه بیان داشت: همین ویکی پدیای انگلیسی در مورد شخصیت های مقدسی چون امام حسین(ع) آنچه معرفی می کند با آنچه که در منابع شیعه وجود دارد، تفاوت فراوان دارد، این نشان دهنده این است که دیگران با اعتقادات وهابی ورود کرده و این گونه معرفی کرده اند.
وی اظهار داشت: وقتی اصیل ترین ابعاد معارفی ما را دیگران معرفی می کنند و ما قصور می کنیم، پس باقی قضایا روشن است و اگر گفته می شود، باید برگرداندن متون دینی و معارفی به زبانهای دیگر به دست خودمان انجام شود، به این لحاظ است که دیگران در معرفی دارای اغراض متعددی هستند و دانسته های ما را مشتبه نشان خواهند داد. در مورد کلیت انقلاب اسلامی هم اینگونه است.

هژمونی بنگاه های سیاست های غربی را  بشکنیم
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاربه به سیاست های کلان برای رسانه و خبرگزاری گفت: در بُعد رسانه، اصلی ترین سیاست کلان باید این باشد که خودمان، خودمان را معرفی کنیم و تا هژمونی بنگاه های سیاست های غربی که ایجاد کردند و خط می دهند، و صحنه گردانی می کنند، را بشکنیم. در مورد انقلاب، جمهوری اسلامی و داشته های انقلاب در فضای رسانه  و آن حالت هژمونی آنها نیز باید شکسته شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه افزود: این شکستن هم اقتضائاتی چون کار رسانه ای قوی، اعتماد سازی و اتقان محتوا می خواهد تا بتواند در انجام فعالیت ها قوی عمل کرد، چون این هژمونی را با حساب و کتاب ایجاد کردند و باید با حساب و کتاب و هنر رسانه ای نیز شکسته شود. در همین چارچوب و در همین راهبرد راه اندازی خبرگزاری  حوزه قرار دارد و باید درسطح کلان نیز دنبال شود.

کاریکاتوری حوزه را معرفی نکنید
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  با بیان این که کار رسانه ای از جهتی خطیر است و آن این است که کاریکاتوری، حوزه را معرفی نکند، اظهار داشت: مثلا رسانه ای برای خودش فرض می گیرد از این تعداد افراد حوزوی باید مطلب داشته باشد. گاهی وقتها مطلب خوب و گاهی حادثه کم اهمیتی، نتیجه می دهد.  اما گاهی کلام علمی اتفاق می افتد، در مورد این مسئله مهم رسانه به یک خط بسنده می کند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: مهم این  است که کار ویژه اصلی چه چیزی است و آیا حوزه نهاد علمی، تعاملی و آموزشی، تبلیغی است یا نه؟، بیایم وجوه حوزه یا کار ویژه اصلی حوزه و روحانیت را لیست کنیم، بعد تصویر سازی از آینده مطلوب واقع گرایانه داشته باشیم و در مرحله بالاتر تلاش کنیم در کار رسانه ای خودمان، آن جنبه هایی که در مسیر مطلوب است را، به رخ بکشیم و در واقع بدین وسیله آن ذائقه رسانه مخاطب خودمان را هم شکل بدهیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه افزود: یک خبرگزاری ممکن است اهدافی برای خودش تعریف کرده باشد، یک زمان مسئله این است اگر خبرگزاری وارد فضای خاص شود، قطعا علاقه مندان و مخاطبین خاصی پیدا می کند، همین طور مسیر خود را جلو می رود؛ یک وقت قضیه ذائقه سازی است  و در این فضا مخاطب بسیار متکثر و جهت گیری متعدد و ایفای نقش به شکل فعال است.

تلاش ها در چارچوب کار ویژه حوزه و روحانیت باشد
وی ادامه داد: مهم این است کاریکاتوری  نقش ایفاء نکنیم و سعی کنیم در چارچوب کار ویژه حوزه و روحانیت و آن حوزه مطلوب، برای همه معرفی و محتوا داشته باشیم تا همه احساس نیاز به این خبرگزاری پیدا کنند تا از حالت فرامالیزم فاصله بگیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: هیمنه کار رسانه باید روی آورده های علمی، معرفتی، تلاش های تبلیغی و... برود تا مخاطبی که از بیرون حوزه را می بیند واقعیت حوزه را از روایت گری شما واقع گرایانه ببیند تا بیشتر جذب حوزه شود.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی گفت: یکی از آفت ها در فضای علمی کشور این است که از لابه لای کتابها و جستجوی انتزاعی روی مطالب، موضوع و سوژه تحقیق را  انتخاب می کنیم و توجهی به نیازهای جامعه نداریم. این ضعف کلان و عمده در فضای علمی است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه افزود: چون موضوع و تحقیق انتزاعی و مطابق نیاز نیست کسی نیست دنبال کند، این خلأیی است که باید پر کرد که چگونه می توان نشاط و فعالیت علمی حوزه را  برای مخاطب ایجاد کرد. خبرگزاری یکی از آن گام ها و در مرتبه بعدی فرهنگ سازی است.

خبرگزاری حوزه، سرپل فرهنگ سازی به شمار می رود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: امروزبعضی نشریات مهم دنیا، صفحه ای دارند که در آن  کتابها درج می شود و توسط شخصیت های معاصر بازخوانی و انتقادی صورت می گیرد تا در مراکز علمی دیده شود. به هر حال خبرگزاری حوزه، سرپل فرهنگ سازی به شمار می رود.

خبرگزاری حوزه، نسبت به گذشته رشد محسوس داشته است
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که خبرگزاری حوزه، نسبت به گذشته رشد محسوسی داشته است گفت: دلیل این مسئله کارهای ابتکاری، انجام فعالیت های گسترده و مسئولیت افراد مشخص در این مجموعه است که دارای قدرت نوآوری و ارتقای کیفی کار هستند .
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با بیان این که اما برای رسیدن به وضع مطلوب، راه نرفته زیادی داریم، بیان داشت: مهم شروع کار بود، که خوب شروع شد و با نفع نقائص و حمایت سایر دستگاه های مختلف فرهنگی و علمی حوزه درتولید محتوا  می توان بیشتر نقش آفرین بود و این همان معنای روایت گری و معرفی خودمان به دست خودمان است.

اعتماد سازی بایدحفظ شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: کتاب نوشتن نوعی روایت گری و معرفی است این روایت گری در همه جا باید بیاید، در کنار آن باید صداقت، اعتماد سازی بایدحفظ شود. خبرگزاری وقتی شکوفا می شود که نهاد حوزه و سایر نهادها هم اهمیت رسانه را درک کنند و هم در تولید فاخر  رسانه ای مشارکت داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی  با بیان این که خبرگزاری حوزه بخشی از همه ماجرا است و بخش دیگر افراد هستند که لازم است کار رسانه ای و تولید محتوا کنند، افزود: دفتر تبلیغات کآثار خوبی تولید می کند، در بازنشر این تولیدات، خبرگزاری حوزه می تواندنقش خوبی ایفاء کند.

خبرگزاری حوزه حمایت شود
وی بیان داشت: در حال حاضر میدان و جبهه، رسانه است و لازم است از این جبهه که به نام حوزه مشغول فعالیت است مورد حمایت سایر نهادها برای اثرگذاری بهتر قرار بگیرد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما