جمعه 10 فروردين 1403   02:32:03

(مهار تورم، رشد تولید)

print

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی:

تبلیغ گروهی، شکل برجسته و ارزنده تری از تبلیغ است

  • خلاصه :معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: هر چه مؤلفه های کارگروهی را پر رنگ تر کنیم، روحیه کار گروهی مان قوی تر خواهد شد و هر چه این مؤلفه ها تضعیف شود، روحیه کار گروهی کم می شود.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد در جلسه کمیته هدایت تبلیغی استان کرمان که با حضور سرگروه های تبلیغی و مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی کرمان در سالن اجتماعات معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: بنده اولین بار برای تبلیغ دهه محرم به یکی از روستاهای شهر بم در استان کرمان اعزام شدم؛ هنوز هم با اهالی آن منطقه ارتباط دارم و این مهربانی و محبتی که بنده از مردم کرمان دیده ام ،بسیار قابل توجه و ارزشمند است و خود این مسأله یک ظرفیت و ارزش به حساب می آید.

وی گفت: مقبولیت روحانیت در کرمان و محبت اهل بیت(ع) که در قلب مردم این استان می باشد، بسیار تأمل برانگیز است؛ این منطقه، مکانی نبوده که اهل بیت(ع) از آن عبور کنند، اما با وجود این مسأله، محبت اهل بیت(ع) را در این استان می توان دید و از این ظرفیت بهره برد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، کرمان را یکی از شهرهای فعال در اعزام مبلغ دانست و تصریح کرد: حدود ۸۰۰ مبلغ تنها از قم به استان کرمان اعزام شده اند که جزء استان های اول ما به لحاظ کثرت اعزام مبلغ است؛ تعداد این اعزامی ها با احتساب نمایندگی های شهرهای دیگر، بیشتر هم هست و در این میان حدود ۲۵ درصد به صورت گروهی اعزام می شوند.

وی با بیان این تبلیغ گروهی در نظر ما شکل برجسته تری دارد، افزود: تعبیر «برجسته» تعبیریست که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی در مورد تبلیغ گروهی به کار بردند؛ ایشان فرمودند: اعزام های گروهی شکل برجسته تری نسبت به اعزام فردی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد به بیان برخی مؤلفه های تبلیغ گروهی پرداخت و اظهار داشت: تبلیغ گروهی مؤلفه هایی از جمله «برنامه ریزی پیش از تبلیغ» و «فعالیت جمعی» دارد که در تبلیغ فردی وجود ندارد؛ در بخشی از کتاب «دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری»، ایشان به این مطلب می پردازد که ما در کار جمعی ضعیفیم و شاهد این مسأله آن است که کشورهای دیگر در ورزش های جمعی موفق هستند و ما در ورزش های فردی مانند کُشتی؛ احتمالا کار جمعی را یاد نگرفته ایم و این اتفاق در حوزه علمیه بیشتر وجود دارد؛ این ها در روش های آموزشی ما گنجانده شده است و فکر می کنیم اشکال گرفتن و شبهه کردن خیلی خوب است و این مانع کار جمعی ماست.

وی منطق قرآن را مؤید تبلیغ گروهی خواند و گفت: منطق قرآن کریم هم رویکرد تبلیغ جمعی را تأیید می کند و در آیات متعدد شاهد این امر هستیم؛ مثل آن جایی که خداوند می فرماید امت باید کار را انجام دهد؛ این رویکرد تقویت شده تر است تا تبلیغ فردی. حتی حضرت موسی(ع) که مبعوث می شود، به خداوند می گوید: برادرم هارون را همراه من بفرست.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تربیت نیرو را از وظایف مبلغان خواند و تصریح کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که مبلغ باید در یک منطقه تبلیغی اثرگذار باشد و اگر مدتی در یک مکان فعالیت تبلیغی انجام داد باید افرادی را تربیت کند که در نبود او نیز جریان تبلیغی ادامه داشته باشد؛ این مباحث در گروه های تبلیغی وجود دارد اما در اعزام های فردی چنین چیزی را نمی بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد اثرسنجی را مؤلفه دیگری در تبلیغ گروهی دانست و با بیان این که اثرسنجی تبلیغی نیز از موارد مهمی است که ذیل کار جمعی و گروهی امکان پذیرتر است، اظهار داشت: اگر بخواهیم شأن امر به معروفی نسبت به مسئولان و ادارات منطقه خود داشته باشیم، اگر کار جمعی باشد، مؤثرتر خواهد بود تا یک کار فردی؛ در بیانیه گام دوم انقلاب نیز در بخش اخلاق و معنویت، ایشان عمدتاً دستگاه ها و نهادها را خطاب قرار می دهند که با انحرافات مقابله کنند و زمینه را برای رشد افراد مهیا نمایند و می فرمایند مجموعه های حقیقی و حقوقی هم موظفند فعالیت کنند و قطعاً اگر این فعالیت به صورت گروهی و جمعی باشد، اثرگذارتر خواهد بود.

وی افزود: هر چه مؤلفه های کارگروهی را پر رنگ تر کنیم، روحیه کار گروهی مان قوی تر خواهد شد و هرچقدر این مؤلفه ها تضعیف شود، روحیه کار گروهی کم می شود و آسیب های تبلیغ فردی نیز دامن گیر ما خواهد شد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: متأسفانه در مواردی شاهدیم که گروه های تبلیغی اعزام می شوند، اما کار جمعی و گروهی انجام نمی دهند؛ این که با هم اعزام شوند ملاک نیست، این که از قبل با برنامه ریزی بروند، اثرسنجی کنند، مجموعه ها را به مشارکت بطلبند و... ، ملاک است و فضل و نصرت الهی هم حتما به کار ما برکت می دهد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما