جمعه 10 فروردين 1403   13:09:13

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در گفت و گویی مطرح شد:

تبلیغ دین در همسایگی غار علیصدر

  • خلاصه :گروه فرهنگی تبلیغی یاوران دین شهرستان فامنین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم فعالیت های تبلیغی این گروه در غار علیصدر را تبیین کرد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی جلوه ای «مسئول گروه فرهنگی تبلیغی یاوران دین شهرستان فامنین»، در گفت و گویی به بیان فعالیت های فرهنگی و تبلیغی این گروه در غار علیصدر همدان پرداخت که در ادامه متن این مصاحبه را در ذیل می خوانیم:

* خودتان را معرفی بفرمایید.
مصطفی جلوه ای هستم، مسئول پایگاه فرهنگی غار علیصدر و مسئول گروه فرهنگی تبلیغی یاوران دین شهرستان فامنین که حدود یک سال از تشکیل آن می گذرد.

* در مورد فعالیت های تبلیغی تان در غار علیصدر بفرمایید.
حدود 10 سال است که برنامه های فرهنگی در غار علیصدر در حال اجرا است؛ این برنامه ها در قالب های متنوعی اجرا می شود، به این صورت که ما دو وعده ظهر و عصر و مغرب و عشاء، در غار علیصدر اقامه نماز همراه با بیان مسائل شرعی را داریم.

همچنین مراسم اعیاد و شهادت ائمه معصومین(ع) را در این مکان برگزار می کنیم؛ غرفه هایی برای دسترسی هر چه بیشتر و بهتر مخاطبان به روحانیون تعبیه شده است که در این غرفه ها به موضوعاتی از قبیل «مسائل شرعی»، «مشاوره»، «کودک و نوجوان»، «عفاف و حجاب»، «عرضه کتاب و محصولات فرهنگی» پرداخته می شود.

در کنار این غرفه ها، برنامه هایی مانند جنگ شادی را برای بازدید کنندگان از غار علیصدر که تعدادشان در تابستان به حدود ۲ هزار نفر در روز می رسد، در نظر گرفته ایم.

ایستگاه آشنایی توریست های خارجی با دین اسلام، از دیگر برنامه هایست که در این مکان در نظر گرفته ایم؛ در این برنامه، از طلاب و مبلغان آشنا به زبان های خارجی برای معرفی دین اسلام به غیر مسلمانان استفاده می شود.

معرفی شهدا به بازدیدکنندگان از این جاذبه گردشگری، برنامه دیگریست که در ذیل برنامه های فرهنگی این مجموعه تعریف شده است که در این برنامه از کتاب، وصیت نامه، عکس، فیلم و صوت هایی که در مورد شهدا وجود دارد، برای نمایش و عرضه به مردم استفاده می کنیم.

* فعالیت های گروه تبلیغی یاوران دین را بیان بفرمایید.
در اواخر سال ۱۳۹۷ این گروه تشکیل شده و در تمام ایام تبلیغی بعد از این تاریخ، اعضای گروه فعالیت داشته اند و این فعالیت ها با قدرت ادامه خواهد داشت؛ از همین جهت، با برخی از ارگان های دولتی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه ها، سپاه و... تفاهم نامه هایی برای آشنایی بیشتر مخاطبان آنها با مباحث دینی داشته ایم.

* همکاری ارگان های دیگر با شما در غار علیصدر چگونه است؟
این برنامه توسط سپاه پاسداران، شرکت علیصدر و دفتر تبلیغات اسلامی پشتیبانی می شود؛ دفتر تبلیغات اسلامی در اعزام مبلغ و حمایت از مبلغان اعزامی همکاری خوبی با ما داشته است؛ در نظر داریم به زودی با ارگان های فرهنگی دیگری که تمایل به همکاری در بخش فرهنگی غار علیصدر را دارند، همکاری هایی داشته باشیم.

* چند سال است که در غار علیصدر این نوع فعالیت فرهنگی انجام می شود؟
ما در ایام نوروز و تابستان بیشترین بازدید را داریم و در همین ایام، فعالیت فرهنگی در این مکان اجرا می شود؛ حدود 10 سال است که برنامه های مذکور در این مکان برگزار می شود و از ۵ سال پیش، بنده مسئولیت فرهنگی غار علیصدر را برعهده گرفته ام.

* بازخوردهایی که از گردشگران دیده اید، چگونه بوده است؟
محل فعالیت ما در کنار گیشه بلیط است؛ مردم وقتی بلیط را تهیه می کنند و به سمت غار علیصدر حرکت می کنند با غرفه های فرهنگی مواجه می شوند و معمولاً تعجب می کنند و برایشان جالب است، اما اکثر بازخوردهایی که دریافت می کنیم، بازخوردهای مثبتی است؛ همچنین گردشگرانی از کشورهای مختلف آسیا، اروپا و آمریکا در آنجا حاضر می شوند و توسط مبلغان زباندان با آنها ارتباط گرفته شود و مباحث مهم دین، در ۱۰ الی ۳۰ دقیقه برای آنها بیان می شود که در ابتدا نقاط مشترک را بیان می کنیم؛ در اینجا برخی افراد مشتاق می شوند بیشتر بشوند و بعضی هم به همان میزان اکتفا می کنند.

* در مورد سابقه تبلیغی تان بفرمایید.
بنده از پایه دوم تبلیغ را در شهرستان فامنین در مدارس و مساجد شروع کردم و بعد از چند سال وارد قم شدیم و به عنوان مبلغ در دفتر تبلیغات اسلامی تشکیل پرونده داده و فعالیت تبلیغی خود را ادامه دادم؛ در ایام تبلیغی هم توسط دفتر تبلیغات اسلامی به شهرستان خود اعزام می شویم.

* چه آسیب های اجتماعی را جدی تر می بینید؟
فاصله و جدایی میان روحانیون و مردم، یکی از مهم ترین آسیب هایی است که بنده دیده ام؛ نباید روحانیون فقط در ایام خاصی در مکان خاصی حضور داشته باشند؛ متأسفانه حوزه علمیه برنامه ای برای بهره مند شدن مردم از روحانیت ندارد. مبلغان به دنبال یک بستر برای فعالیت هستند که متأسفانه حوزه علمیه این بستر را فراهم نمی کند و همین عاملی در سردرگمی طلاب شده است؛ ما از ارگان های دولتی و حوزوی توقع داریم که بسترهای لازم برای حضور طلاب و مبلغان در بین مردم را فراهم کنند.

* نظرتان راجع به تبلیغ در فضاهای عمومی چیست؟
در صورتی که بستر در این مکان ها فراهم باشد، قطعاً اثرگذار و عالی خواهد بود؛ برخی افراد معتقدند روحانیون نباید در مکان هایی مانند کنار دریا، فضاهای گردشگری و... حضور داشته باشند که اتفاقاً روحانیت باید در این مکان ها حضور فعال داشته باشد و آن محیط را مدیریت مذهبی کند؛ در حال حاضر این برنامه در مناطق گردشگری کشورمان در حال اجرا هست اما نیاز به بسترسازی بیشتری دارد.

* نظرتان را در خصوص تبلیغ در فضای مجازی بفرمایید.
تبلیغ در فضای مجازی بسیار عالی و اثرگذار است اما با توجه به درس های سنگین طلاب، امکان حضور در فضای مجازی برای مبلغان کم شده است؛ با توجه به دغدغه ها و تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به حضور مبلغان در فضای مجازی، از ارگان های حوزوی توقع این می رود که مبلغان متخصص در این امر را به سمت فضای مجازی گسیل دهند و یک مبلغ فعال در فضای مجازی را هم مانند یک مبلغ که به یکی از مناطق کشور اعزام شده است، ببینند.

* به مبلغانی که قصد ورود به عرصه تبلیغ را دارند، چه توصیه ای دارید؟
در گام اول باید از تجربیات مبلغان دیگر استفاده کنند و در کنار تبلیغ، سطح علمی شان را بالا ببرند و سعی داشته باشند که کسب تخصص کنند.

* به نظر شما طلاب از چه زمانی می توانند وارد عرصه تبلیغ شوند؟
حوزه علمیه باید درس و تبلیغ را در کنار هم جدی بگیرد، متأسفانه حوزه برای تبلیغ برنامه ریزی خاصی ندارد و گاهاً سنگ اندازی هایی هم صورت می گیرد؛ از ابتدای تحصیل، باید تبلیغ را هم در نظر بگیرند و برای آن برنامه ریزی داشته باشند؛ پس می توان از همان پایه های اول حوزه، با توقع کم و در حد طلبه مقدمات برای طلاب بسترهای مناسب را فراهم کرد.

* حمایت های دفتر تبلیغات اسلامی را چطور می بینید؟
دفتر تبلیغات اسلامی حمایت های بسیار خوبی از مبلغان انجام می دهد اما انتظار داریم که برخی از کارها را هم افزون بر فعالیت های کنونی انجام دهد، به عنوان مثال، در ایام تابستان که درس ها تعطیل است، توقع داریم به هر نحوی که شده، با حداقل بودجه این فرصت سه ماهه را برای تبلیغ مبلغان آماده کند و شرایط ویژه برای این ایام در نظر نگیرد؛ این که مبلغ در هر زمانی بستر تبلیغ را مهیا ببیند، به ارتباط عمیق تر میان مردم و طلاب کمک می کند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما