پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:17:13

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در کارگاه «تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین» تبیین شد: 

کوله بار طلبه رسانه ای در سفر اربعین

  • خلاصه :فعال هنری رسانه ای به بیان توصیه هایی به حاضران در پیاده روی اربعین پرداخت و به تجربه نگاری ها، سوژه یابی، سفرنامه نویسی تأکید کرد. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، حمیدرضا قادری طلبه، پزشک و فعال هنری رسانه ای در کارگاه «تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین» که به همت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به ارائه مباحثی با موضوع "کوله بار طلبه رسانه ای در سفر اربعین" پرداخت و اظهار داشت: کتاب لهوف سید بن طاووس پس از ۴۰۰ سال نوشتن، نسخه بعدی اش چاپ شد و به هر دلیلی در این سال ها کتاب مذکور منتشر نشد.
وی گفت: بخش زیادی از میراثمان را بر اثر بی توجه به مسأله تثبیت و کثرت از دست داده ایم؛ هر چه ثبت و تکثیر کنیم، کم است. 
فعال هنری رسانه ای تصریح کرد: اواخر آذر و دی ماه هر سال، تقویم سال بعد منتشر می شود و کسی که قصد سفر اربعین دارد، باید از اکنون برای اربعین ۹۹ در خصوص مسائل مالی و زمانی برنامه ریزی کند.
وی افزود: پیش از سفر کتاب های شرح زیارت اربعین را از طریق رسانه و یا منبر خود معرفی کنید که افراد با خواندن اینها عازم سفر اربعین شوند؛ بسیاری از افراد حاضر در مراسم پیاده روی اربعین فاقد دانش دعایی و زیارتی هستند، بخشی از این زیارت باید در خواندن این کتاب برای فرد طی شود.
قادری اظهار داشت: در زمان رژیم بعث عراق خیلی از افراد حسرت این سفر را می خوردند و ما اکنون این موقعیت را زیست می کنیم؛ افرادی که در مراسم پیاده روی اربعین شرکت می کنند، یک دفترچه تجربه بنویسد و در اختیار دیگران قرار دهد که برای قرار گرفتن در این پیاده روی اربعین، از فلان مسیر حرکت کن و یا در فلان عمود استفاده کن؛ تعدادی از آن چاپ کند و در اختیار دیگران قرار دهد و فعالان در فضای مجازی نیز این تجربه نگاری خود را به دیگران بدهد که این ها ثمره زندگی و باقیات الصالحات شماست. 
وی گفت: با این تجربه نگاری ها و در اختیار قرار دادن آنها به دیگران، تکنیکی رسانه ای است که دیگران از وقت خود در این سفر بهترین استفاده را کنند. 
فعال هنری رسانه ای تصریح کرد: مستندهای زیادی در رابطه با اربعین تولید شده است اما نباید فریب خورد که ساخت این مستندها عادی شده باشد؛ در این سفر، هیچ چیزی عمیق نشده و هیچ سوژه ای بدیهی نیست و مرتب باید با خود مرور کرد تا ملکه ذهن شود. 
وی افزود: از داخل فرودگاه و پایانه مرزی همه چیز باید برای شما سوژه باشد و در عین این که هیچ چیزی نباید برایتان سوژه باشد؛ سوژه باشد آن را روایت کنید اما افراد و اربعین سوژه نیستند و نباید به امر سوژه ای فروکاسته شود. 
قادری اظهار داشت: جمع ضدین به نظر می رسد، اما اینگونه نیست؛ سوژه هست برای کسی که می خواهد آن را روایت کند اما فقط سوژه نیست و مسأله پیش پا افتاده ای نیست که به آن احاطه داشته باشیم؛ این که آن مشاهده صرفا سوژه باشد، نیست، بخشی از آن چیزی که می بینیم، زیست و فرهنگ عجیب و غریبی را در بر دارد و نباید با نگاه تحقیر آمیز به آن نگاه کرد. 
وی گفت: در این سفر، حتماً سفرنامه بنویسید و این هنر خاصی نمی طلبد؛ چیزی که دیده اید را بنویسید، ولو این که سطحی به نظر برسد و آن را به اشتراک بگذارید و اعتماد به نفس این که برداشت شخصی خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید، داشته باشید و از نقد نباید رنجور شوید. 
فعال هنری رسانه ای خاطرنشان کرد: هر چه این سفرنامه ها بیشتر باشد، کمک می کنند تا معضلات بهتر شناخته شود و رفع شود. هر کسی ذوق دارد، سفرنامه اش را گسترش دهد و به عمق فرو رود و توصیفات زیباتری را بیان کند و هر کسی که این ذوق را ندارد، همان توصیف گزارش گونه را بنویسد و در هر شبکه اجتماعی که می توانید به اشتراک بگذارید. 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما