جمعه 10 فروردين 1403   16:48:33

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق مطرح کرد:

کار و اشتغال؛ ضرورت ها، واقعیت ها/ زیرساخت های مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارها

  • خلاصه :مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با تأکید بر اهمیت «امید به آینده» در میزان رغبت نوجوانان برای ورود به بازار کار اظهار داشت: اقتصاد و کسب و کار نیازمند نیروی امیدواری است و این نیرو به مثابه سوخت برای موتور اقتصاد کشور است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در وبینار آموزشی با عنوان «کار و اشتغال؛ ضرورت ها، واقعیت ها» که به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به برشمردن زیرساخت های لازم برای راه اندازی کسب و کارها پرداخت و گفت: حمل و نقل و توزیع اولین بخش زیرساخت های مورد برای نیاز راه اندازی کسب و کارهاست و می تواند به صورت های ریلی، هوایی، زمینی، شبکه پست، شبکه توزیع خصوصی همچون اسنپ و پیک موتوری باشد.
وی افزود: فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، بلاک چین و شبکه پرداخت آنلاین از دیگر زیرساخت های مورد نیاز کسب و کارهای امروز است.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: بازارچه و پلتفرم فروشگاهی محلی، شهری، مجازی و غیره نیز به عنوان زیرساخت هایی برای کسب و کارهای مختلف مورد اهمیت است.
وی تبلیغ و اطلاع رسانی را سومین بخش زیرساخت های کسب و کار دانست و گفت: تبلیغات محیطی، تبلیغات آنلاین و مجازی، تلویزیون و رادیو از جمله عرصه های تبلیغ و اطلاع رسانی برای کسب و کارها محسوب می شود.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی کمک به اطلاع رسانی بیشتر ایده های جدید جوانان کارآفرین را یکی از لوازم رشد آن ها برشمرد و تصریح کرد: در این زمینه نباید به تولید آگهی های بازرگانی و یا صرف انجام مصاحبه با افراد صاحب ایده اکتفا کرد.
وی با اشاره به چالش های ممکن در مسیر موفقیت کسب و کارها افزود: شبکه پست ضعیف، حمل و نقل گران قیمت و با تأخیر، زیرساخت های فناورانه بسیار ضعیف و پلتفرم های کم و ضعیف از جمله چالش های زیرساختی پیش روی کسب و کارهاست که حل بخشی از آن ها به دستگاه های دولتی بازمی گردد.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: برای رونق کسب و کارها در کشور می بایست فرهنگ کار ایجاد و یا تقویت گردد و برای این کار لازم است انگیزه و آگاهی افراد از طریق ترویج رسانه ای همچون برنامه های تلویزیونی میدون و شبکه ایران کالا که سابقاً وجود داشت، افزایش یابد.
وی گفت: اقدامات فرهنگی نیز می توانند به جمعیت سالانه حدود یک و نیم میلیون نفری که می خواهند وارد بازار کار شوند، کمک کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: در قدم اول باید نگاه نوجوانان ما به مقوله کار تصحیح شود؛ در این رابطه باید نگرش افراد جوان و نوجوان به کار به صورتی باشد که آن را معنای زندگی و هویت اجتماعی خود بدانند.
وی با تأکید بر اهمیت «امید به آینده» در میزان رغبت نوجوانان برای ورود به بازار کار اظهار داشت: اقتصاد و کسب و کار نیازمند نیروی امیدواری است.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: از جمله چالش های پیش رو در ترویج و رسوب فرهنگ کار می توان به بی برنامه‌ بودن نهادها و سازمان ها، ناامیدی نوجوانان و جوانان، مهاجرت و اجرای پروژه برای بیرون و همچنین انتظار طوفان پول، درآمدهای ناگهانی و رشد نمایی اشاره کرد.
وی در ادامه این وبینار به تشریح «الگوهای سنجش و تناسب شغل» پرداخت و اظهار داشت: امروزه در کشورهای مختلف دنیا، برای بکارگیری افراد، آن ها را مورد استعدادیابی قرار می دهند.  
حجت الاسلام والمسلمین قطبی کاریابی یا معرفی و واسطه گری را یکی از انواع مدل های سنجش و تناسب کار برشمرد و خاطرنشان کرد: این مدل اولین بار در سطح جهانی در سال 1950 و در ایران از سال 1328 اجرا شد.
وی بیان داشت: کاریابی خصوصی از سال 1374 مجوز دریافت کرد و در حال حاضر حدود 400 مؤسسه کاریابی خصوصی را در سطح کشور به صورت قانونی داریم.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: آموزش نقطه ای یکی دیگر از الگوهای سنجش و تناسب شغل می باشد که در آن به آموزش های مهارت های یک شغل همچون گرافیک، برنامه نویسی و غیره پرداخته می شود تا منجر به راه اندازی کسب و کارهای مختلفی گردد.
وی بیان داشت: توانمندسازی سفارشی سومین مدل سنجش و تناسب شغل می باشد که به عنوان نمونه مجموعه «رشدانا» در حال حاضر از این مدل بهره می برند که در این روش افرادی که از جهتی به نیاز مؤسسات یا صنایع مختلف نزدیک تر هستند، مهارت آموزی می شوند تا در آن نقاط هدف بکارگیری شوند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی ضمن برشمردن «دوره آموزشی-کارورزی» به عنوان یکی دیگر از الگوهای سنجش و تناسب شغل افزود: پویش پیشتازی در حال حاضر با این الگو جلو می رود.
وی اظهار کرد: معرفی تحلیلی بر پایه رزومه و استعداد که با استفاده از پرونده فرد و بررسی آن با بهره گیری از هوش مصنوعی به معرفی افراد و کارفرماها به همدیگر می پردازد، پنجمین الگوی سنجش و تناسب شغل رایج محسوب می شود.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق سپس به تشریح تست های رایج در زمینه استعدادیابی افراد پرداخت و گفت: تست MBTI یا شخصیت شناسی مایزر بریگز یکی از این تست هاست. وی اضافه کرد: این تست نتیجه نتیجه را بر اساس یک کد چهار حرفی بیان می کند که در واقع هریک اول یک کلمه و بیانگر یک عملکرد شناختی از فرد است. این حروف شامل معانی درونگرا، برونگرا، شهودی، حسی، فکری، احساسی، منظم و منعطف می باشند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با تأکید بر تست هالند به عنوان تستی برای رغبت سنجی شغلی افراد، بیان داشت: این تست می تواند در انتخاب شغل متناسب با ویژگی های شخصیتی به ما کمک کند. این تست دارای شش تیپ شخصیتی شغلی است که عبارتند از: واقع گرا، هنری، اجتماعی، جست و جوگر، جسور و بی باک و قراردادی.
وی با اشاره به اینکه در تست گاردنر ده نوع هوش برای انسان در نظر گرفته می شود، ادامه داد: در این تست که برای اولین بار در سال 1983 توسط هوارد گاردنر مطرح شد، یک از ده نوع هوش که در افراد از سایر هوش ها بیشتر قابل مشاهده است و هوش غالب در آن هاست، مشخص می شود.
مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: هوش زبانی کلامی، هوش منطقی ریاضی، هوش موسیقیایی، هوش بدنی جنبشی، هوش تصویری فضایی، هوش بین فردی، هوش درون فردی، هوش طبیعت گرا، هوش هستی گرا و هوش اخلاقی، ده هوش مطرح شده در این تست می باشد.
وی خاطرنشان کرد: تست مینه سوتا یا MMPI یکی دیگر از تست های نسبتاً رایج برای استعدادیابی افراد است که چندوجهی بوده و از معتبرترین و حرفه ای ترین تست ها در زمینه روان شناسی محسوب می شود.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهارداشت: از این تست معمولاً برای ارزیابی سلامت روان و تشخیص مشکلات و ناسازگاری ها استفاده می شود.
وی افزود: دیگر استفاده رایج تست مینه سوتا در محیط های آموزشی و کاری است. این تست دو مقیاس رِوایی و بالینی مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق برخی دیگر از تست های رایج برای سنجش هوش و استعداد را برشمرد و تصریح کرد: تست MBTI که شخصیت شناسی نسخه پیشرفته است، تست دیسک یا DISC، تست تعهد سازمانی آلن و مایر، تست رضایت شغلی مینه سوتا، تست هوش هیجانی شات، تست شخصیت کارآفرین، تست فرسودگی شغلی گلدارد که ویژه روانشناسان می باشد، تست هوش تصویری کتل و تست تجسم فضایی مینه سوتا از مهمترین تست های رایج در سنجش هوش و استعدادیابی افراد هستند.
وی با اشاره به تکنیک های رایج در کارآفرینی افزود: این تکنیک ها بر پایه توانایی، دانش و مهارت می توانند متنوع باشند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: تکنیک های رایج در کارآفرینی همچنین می توانند بر پایه علاقه مندی، استعداد، ارزش های فردی یعنی آنچه فرد می خواهد به آن دست یابد، نیازها و ضرورت ها، سطح و روش درآمد، تقاضا و نیز بر پایه موقعیت ها یعنی جایگاه های شغلی افراد تعریف شوند.
وی گفت: ایکیگای یکی از بهترین تکنیک های کشف شغل متناسب است که ژاپنی ها بر پایه همین تکنیک به هدایت افراد جامعه خود به سمت مشاغل مختلف پرداخته اند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما با تمام مشکلات موجود، هر ساله حدود یک و نیم میلیون نوجوان داریم که وارد بازار کار و اشتغال می شوند و نیاز است برای آن ها برنامه های ریزی های مدونی صورت گیرد.



 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما