جمعه 31 فروردين 1403   11:47:09

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه صورت گرفت؛

برگزاری سومین جلسه از سلسله دوره های «تربیت مبلغ سبک زندگی»

  • خلاصه :سومین جلسه از سلسله دوره های «تربیت مبلغ سبک زندگی» با موضوع «بازی و اسباب بازی» به همت معاونت تهذیب و امور فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین نجفی «مدرس دوره‌های تربیت مربی کودکان و نوجوانان» در سومین جلسه از سلسله جلسات دوره پودمانی «تربیت مبلغ مصرف فرهنگی(سبک زندگی)» با هدف پرورش مبلغ تخصصی سبک زندگی با موضوع بازی و اسباب بازی در خصوص نیاز کودک به بازی و اسباب بازی اظهار داشت: یکی از غرایزی که خداوند در وجود کودکان قرار داده، بازی است؛ اگر در خانه تمام اسباب بازی‌های کودک را جمع کنید، کودک برای خود بازی خلق می‌کند، از این رو می‌توان به آنها لقب دانشمندان کوچک را داد؛ کودکان درکی از عصبانیت ما ندارند و اینکه از کودک انتظار داشته باشیم بازی نکند، بسیار سخت و دور از انصاف است؛ این زندگی مدرن است که بازی را از کودکان می‌گیرد؛ بازی، ابزار تربیتی برای کودک است و تا سالیان سال همراه او خواهد بود.

وی با ابراز تأسف از اینکه به فرزندان خود در شرایط مختلف زندگی، برچسب «هنوز بجه هستی می زنیم» گفت: فرزندان ما در دوران نوجوانی هنوز نمی‌دانند که بچه هستند یا بزرگ شده‌اند.

مدرس دوره‌های تربیتی کودکان و نوجوانان در خصوص رفتار روان‌شناسانه با در خواست کودکان جهت خرید اسباب بازی و دیدن اسباب بازی فروشی تصریح کرد: زمانی که کودک اسباب بازی را می‌بیند، از محل فروش آن فرار و برای دور کردن کودک از محیط دلخواهش، عجله نکنیم، بلکه قبل از خروج از منزل هدفمان از رفتن به فروشگاه یا مغازه را برای کودکان سه چهار سال به بالا شفاف بیان کنیم و کودکان می‌فهمند و قانع می شوند.

وی با اشاره به اینکه غالب والدین حوصله بچه‌دار شدن و بازی با کودک را ندارند، افزود: اگر زوجین حوصله بازی با بچه را داشتند، زمان فرزند آوری خود را به تأخیر نمی‌انداختند؛ هر چقدر صنعتی‌تر می‌شویم، فاصله ما با کودکان بیشتر می‌شود. حجت الاسلام والمسلمین نجفی با بیان اینکه بازی وسیله رشد همه جانبه برای کودک است، اظهار داشت: رشد زبان، رشد ذهنی، هماهنگی حواس و رشد همه جانبه(رفتار‌های خانوادگی و اجتماعی) از تأثیرات مثبت یک بازی خوب است.

وی با تأکید بر مدیریت و کنترل والدین در بازی گفت: بازی بچه‌ها همیشه شیطنت نیست؛ یادمان باشد که آن‌ها عاشق بازی هستند و بازی بهترین و مؤثرترین راه آموزش کودکان است؛ زندگی بازی نیست اما اگر از نگاه کودک بخواهیم به این مطلب اشاره کنیم، باید بگوییم بازی، تمام زندگی است.

مدرس دوره‌های تربیتی کودکان و نوجوانان تصریح کرد: تقلید رفتار بزرگتر‌ها، شناخت دنیای اطراف، پی‌بردن به خاصیت اشیاء، انسجام بخشی به افکار، انتخاب شغل دلخواه در آینده و بُروز شخصیت مثبت و منفی، از جمله مواردی است که کودک در قالب بازی و غیرمستقیم به دنبال رسیدن به آنها است.

وی ضمن ترسیم نیازمندی هدفمند بچه ها به بازی و توجه والدین به آن افزود: در انتخاب یک بازی مناسب برای کودکان، به ترتیب، نیاز و اهداف ساده (لذت و شادی)، نیاز و اهداف جسمی (پرورش) نیاز‌ و اهداف روحی(آموزش) و نیاز و اهداف متعالی(تربیت) باید مورد توجه قرار گیرد، تا در بازی به بچه‌ها بیاموزیم که رشد کنند؛ با آگاهی از نیاز‌های کودکان موفق خواهیم شد.

حجت اسلام والمسلمین نجفی با استناد به بازی در قالب شعر خوانی حضرت زهرا(س) برای حسنین(ع) و نقش تربیتی آن برای کودک خاطرنشان کرد: نقش شعر خوانی برای کودک جذاب است و به واسطه شعر خوانی، حافظه و زبان کودک از طریق مادر تقویت می‌شود؛ با الگوگیری از پدر خانواده، دشمن شناسی به وسیله شعر بهتر منتقل می‌شود؛ کودکی که در حال نشاط است، با صمیمیت با والدین ارتباط برقرار می‌کند.

شایان ذکر است این نشست با معرفی کتاب و پاسخگویی به حضار به پایان رسید.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما