پنجشنبه 9 فروردين 1403   11:41:34

(مهار تورم، رشد تولید)

print

گزارشی از سفر اعضای میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی به شعبه اصفهان

  • خلاصه :
به گزارش پایگاه خبری تبلیغ نیوز، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از اوایل دهه نود با طرح رویکرد مسأله محوری، به دنبال حل مسائل عینی جامعه با استفاده از ظرفیت های خود گردید و با برگزیدن چندین مسأله مهم، قطب های فکری فرهنگی و میزکارهای تخصصی را در این خصوص تشکیل داد. در این میان، میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی، ذیل قطب فکری فرهنگی تعمیق باورهای دینی و مقابله با فرق انحرافی، به دنبال حل مسأله «ضعف حضور ادبیات و مرجعیت علمی قرآن در فرهنگ عمومی و تخصصی» است.
با اتخاذ رویکرد مسأله محوری در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تمامی صفوف، مراکز و شعب وابسته به این دفتر، بر این مدار قرار گرفتند و شعبه اصفهان، جزء اولین صفوفی است که در جهت حل مسائل میزکارهای تخصصی تلاش نموده و خود را با رویکرد مسأله محوری وفق داده است.
با توجه به ضرورت تعاملات درون سازمانی و برون سازمانی در این جهت، اعضای شورای میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با سفر به استان اصفهان تلاش نمودند که در جلسات متعدد، ضمن تعامل با بخش های مختلف این شعبه در حوزه آموزش، پژوهش، تبلیغ، فضای مجازی و ...، با بهره گیری از ارتباط این شعبه با مجموعه های بیرونی، تعملات برون سازمانی خود را با مجموعه های علمی و فرهنگی مشهد مقدس برقرار سازند.
 
تعامل میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با شعبه اصفهان
در راستای تعامل قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی  با صفوف و شعب دفتر تبلیغات، نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمدیان، رییس شعبه اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم رئیس کارگروه مرجعیت علمی قرآن و دبیر علمی همایش مرجعیت، حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن، در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان برگزار شد.
در این نشست، که در قالب شورای مدیران شعبه اصفهان و با حضور مدیران ان شعبه برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین احمدیان، رئیس شعبه اصفهان، به تشریح بخش های مختلف شعبه اصفهان و فعالیت های آنان اشاره و از استفاده از این ظرفیت در جهت حل مسائل میزکارهای تخصصی از جمله میز قرآن استقبال نمود. سپس هر یک از مدیران مجموعه اعم از آموزش، پژوهش، تبلیغ، فضای مجازی به تشریح فعالیت های بخش خود پرداختند و نکاتی در مورد حل مسأله میز قرآن مطرح ساختند.
در ادامه جلسه، حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن درباره ظرفیت و دستاورد های قرآنی دفتر تبلیغات، توضیحاتی را مطرح و به تشریح برخی از این دستاوردها که در پرتال جامع علوم و معارف قرآن قابل دسترس بوده، پرداخت و با تبیین مسئله میز قرآن، بر وجود ظرفیت های شعبه اصفهان در انجام فعالیت هایی در راستای حل مسأله میز قرآن تأکید نمود.
سپس حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن به تشریح مسأله میز قرآن پرداخته و این مسأله را قابل توسعه در دو بخش علمی و فرهنگی تبلیغی دانست و تعامل میز قرآن با همه بخش های شعبه اصفهان را ممکن دانست.
وی با استقبال از هر فعالیت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و تبلیغی در راستای حل مسأله میز، به ظرفیت تدوین طرح های پژوهشی موظفی و پروژه ای، تدوین مقالات همایش، برگزاری نشست های علمی، تفاهم نامه با مجلات، ایجاد رشته های پژوهشی میان رشته ای علوم و قرآن، قطبی سازی رشته های علمی، تشکیل هسته پژوهش، تدوین پایان نامه، تکمیل کتابخانه دیجیتال، فعالیت در عرصه فضای مجازی، اعزام مبلغ متخصص قرآنی و ... اشاره و تأکید کرد که اکنون کد فعالیت برای بسیاری از فعالیت های پیشنهادی وجود دارد و قابل فعال سازی برای بخش های مختلف شعبه اصفهان است و برای سایر پیشنهادات نیز میز قرآن از طرح های شعبه حمایت می کند.
 دبیر میز قرآن همچنین شعبه اصفهان را پلی برای ارتباط همه بخش های دفتر تبلیغات اسلامی با مجموعه های مختلف اصقهان دانست و از این شعبه خواستند که در خصوص ارتباط میز قرآن با مجموعه قرآنی اصفهان تلاش کنند.
در پایان جلسه حجت الاسلام و المسلمین احمدیان، رییس شعبه اصفهان با استقبال از تعامل همه بخش های دفتر تبلیغات اسلامی با دفتر تبلیغات شعبه اصفهان، تعامل شعبه اصفهان با میز قرآن را سازنده توصیف کرد.
در پایان مقرر شد:
-    تمامی مصوبات این سفر جهت اجرا، ابلاغ و پی گیری شود.
-    در جهت رفع موانع تعامل میز قرآن با شعبه اصفهان تلاش شود.
-    در جهت تعاملات برون سازمانی میز قرآن در استان اصفهان، تلاش لازم صورت گیرد.
-    هرگونه طرحي كه قرآن را از مهجوريت خارج سازد، پس از طرح و ارائه در میز قرآن، توسط ميز مورد حمايت قرار مي گيرد
-    قرارگاه قرآن و حوزه در اصفهان با محوريت دفتر تبلیغات اصفهان تشكيل شود تا ضمن شناسايي نقش آفرينان در حوزه قرآن، هم افزايي بين مراكز قرآني صورت پذيرد.
-    از ظرفيت شعبه در برگزاري همايش مرجعيت علمي قرآن استفاده شود.
-    براي كارمندان دفتر برنامه هاي آموزشي ويژه قرآني تدارك ديده شود.

تعامل میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان
در راستای تعامل قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی  با صفوف و شعب دفتر تبلیغات، نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم رئیس کارگروه مرجعیت علمی قرآن و دبیر علمی همایش مرجعیت، حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن، حجت الاسلام والمسلمین شفیعیان مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اصفهان، و اعضای هیأت علمی مراکز آموزشی علامه مجلسی و بانو مجتهده امین  در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان برگزار شد.
در این نشست، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین شفیعیان مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اصفهان و رئیس مراکز آموزشی علامه مجلسی و بانو مجتهده امین ، به ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل آموزش دفتر تبلیغات شعبه اصفهان پرداخت و با معرفی گروههای علمی، رشته های آموزشی، مجلات و فعالیت های آموزشی آزاد، به ظرفیت های تعاملی اداره کل آموزش با میزکار تخصصی قرآن اشاره نمود.
سپس حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم رئیس کارگروه مرجعیت علمی قرآن و دبیر علمی همایش مرجعیت، ابتدا به تشریح منشور مرجعیت علمی قرآن پرداخت و با اشاره به بخش های مختلف منشور اعم از تعریف، مبانی، عرصه ها، قلمرو  وگونه های مرجعیت علمی قرآن کریم، این سند را حاصل کار علمی چندساله کارگروه مرجعیت دانست و از مراحل تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفت.
وی همچنین به معرفی همایش مرجعیت علمی قرآن کریم که در سال آینده برگزار خواهد شد، اشاره و از اساتید و اعضای هیأت علمی مرکز آموزشی آخوند اصفهانی دعوت نمود تا با تدوین مقاله و برگزاری نشست های علمی، در برگزاری این همایش مشارکت نمایند.
در ادامه جلسه، حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن درباره ظرفیت و دستاورد های قرآنی دفتر تبلیغات، توضیحاتی را مطرح و به تشریح برخی از این دستاوردها که در پرتال جامع علوم و معارف قرآن قابل دسترس بوده، پرداخت و با تبیین مسئله میز قرآن، بر وجود ظرفیت های اداره کل آموزش در انجام فعالیتهایی در راستای حل مسأله میز قرآن تأکید نمود.
در ادامه اعضای هیأت علمی مراکز آموزشی علامه مجلسی و بانو مجتهده امین، به وجود ظرفیت های این مرکز در قالب مواردی نظیر ایجاد رشته های تخصصی، تدوین مقالات همایش توسط اعضای هیأت علمی، برگزاری پیش نشست های همایش مرجعیت، تفاهم نامه با مجلات، تدوین پایان نامه و... پرداختند و با اشاره به نکاتی در خصوص تعامل میز قرآن با این اداره کل، بر ضرورت رفع اشکالات در مسیر این تعامل تأکید نمودند.
در پایان جلسه حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن با استقبال از هر فعالیت آموزشی در راستای حل مسأله میز به ظرفیت ایجاد رشته های میان رشته ای قرآن و علوم، قطبی سازی رشته های موجود، تعریف واحد درسی مرجعیت برای رشته ها، نشستهای علمی، تدوین پایان نامه، تفاهم نامه با مجلات و ... اشاره و تأکید کرد که اکنون کد فعالیت برای بسیاری از فعالیتهای پیشنهادی وجود دارد و قابل فعال سازی برای اداره کل آموزشی شعبه اصفهان است.
وی همچنین از آن اداره کل خواست که برای سایر پیشنهادات نیز طرح های خود را جهت فرآیند بررسی و تصویب در اختیار میز قرآن قرار دهد.
در پایان مقرر شد:
-    طرح راه اندازي  دوره سطح سه  قرآن و مستشرقان از طرف شعبه ارائه و تصویب آن پيگيري شود
-    پيش نشست هاي علمي و پنل هاي تخصصي همايش مرجعيت علمي قرآن برگزار شود.
-    راه اندازي رشته هاي سطح 3 و كارشناسي ارشد مطالعات تفسیری و قرآنی به زبان انگليسي .
-    هسته اي مشخص و منظم براي سير مطالعاتي در حوزه قرآن و مستشرقان متون انگليسي تشكيل شود
-    از ظرفيت گروه قرآن و حديث معاونت آموزش در حل مسأله ميز قرآن استفاده شود.
-    طرح تاسيس رشته هاي تفسير كاربردي و تفسير اجتماعي قرآن  به ميز ارائه گردد.
-    طرح دوره سطح 4 يا دكتري رشته مرجعيت علمی قرآن در حوزه خانواده ارائه شود
-    دوره روش شناسي نظريه پردازي علمي در حوزه مرجعيت قرآن برگزار شود.
-    پايان نامه هاي با موضوع مرجعيت علمي قرآن براي طلاب تصويب شود. و پایان نامه ها از جنبه هاي مادي، معرفي استاد راهنما، كارگاه آموزشي، تأييد طرح اجمالي و تفصيلي و چاپ پايان نامه مورد حمايت  ميز قرار مي دهد. (این مصوبه صرفا مربوط به رشته هاي قرآني نيست و ساير رشته ها هم مي توانند با رويكرد قرآني پايان نامه بنويسند)
-    راهكاري براي افزايش جذابيت رشته هاي قرآني براي استقبال بيشتر طلاب انديشيده شود.

تعامل میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان
در راستای تعامل قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی  با صفوف و شعب دفتر تبلیغات، نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم رئیس کارگروه مرجعیت علمی قرآن و دبیر علمی همایش مرجعیت، حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن، حجت الاسلام احمدیان مدیرکل پژوهش دفتر تبلیغات اصفهان، و اعضای هیأت علمی پژوهشکده الهیات و خانواده در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان برگزار شد.
در این نشست، ابتدا حجت الاسلام احمدیان معاون پژوهش دفتر تبلیغات اصفهان و رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده، به ارائه گزارشی از فعالیت های اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات شعبه اصفهان پرداخت و با معرفی گروههای علمی، اعضای هیأت علمی، مجلات و فعالیت های پژوهشکده، به ظرفیت های تعاملی اداره کل پژوهش با میزکار تخصصی قرآن اشاره نمود. و در ادامه اعضای هیأت علمی و مدیران پژوهشکده اسلام تمدنی به وجود ظرفیت های این پژوهشکده در قالب مواردی نظیر طرح های پژوهشی، تدوین مقالات همایش توسط اعضای هیأت علمی، برگزاری پیش نشست های همایش مرجعیت، تفاهم نامه با مجلات، کتابخانه دیجیتال و ... پرداختند و با اشاره به نکاتی در خصوص تعامل میز قرآن با این اداره کل بر ضرورت رفع اشکالات در مسیر این تعامل تأکید نمودند.
سپس حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم رئیس کارگروه مرجعیت علمی قرآن و دبیر علمی همایش مرجعیت، حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن و حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن به سخنرانی و اراده راهکارهایی برای همکاری پرداختند و در پایان مقرر شد:
-    طرح مجله قرآن و مستشرقان به زبان انگليسي ارائه و ميز قرآن از ايجاد آن حمايت می نمايد.
-    براي نگارش مقاله در همايش مرجعيت علمي قرآن، ميز با اعضاي محترم هيات علمي قرارداد منعقد مي نمايد.
-    ارتباط كلان برنامه كارآمدي و پايداري خانواده با مرجعيت علمي قرآن تقويت شود.
-    طرح خانواده درماني و كارهاي روانشناختي و كلينيكي با استفاده از داستان هاي قرآني ، به ميز ارسال گردد
-    طرح فرهنگ خانواده قرآني به عنوان يك فرهنگ كاربردي به ميز ارسال شود.
-    در فصلنامه مطالعات اسلام و خانواده مقالاتي به سفارش ميز قرآن چاپ گردد
-    مقالات همايش مرجعيت علمي قرآن در ويژه نامه قرآني فصلنامه اخلاق چاپ گردد
-    آقاي دكتر مجيد جعفريان به عنوان نماينده ميز قرآن در شعبه به منظور گردآوري مقالات، برگزاري نشست ها و  پيش همايش هاي مرجعيت علمي قرآن انتخاب شدند.
-    طرح مستندنگاري و تحليل تجارب مدارس قرآني كشور به ميز قرآن پيشنهاد گردد
-    طرح آسیب شناسی شیوه ها و متون آموزش قرآن در مدارس عمومی کشور به ميز قرآن پيشنهاد گرديد
-    طرح احصاء شبکه مسائل موثر در ضعف حضور فرهنگ قرآن میان نخبگان و میان عموم جامعه به ميز قرآن پيشنهاد گرديد  
-    طرح احصاء شاخص های حکمرانی قرآنی به ميز قرآن پيشنهاد گرديد
-    اختصاص بودجه ويژه از ميز قرآن به منظور خرید منابع و کتب قرآنی برای غنی سازی کتابخانه شعبه پیگیری شود.
-    بودجه برای فرآوری محصولات مکتوب قرآنی از ميز قرآن پیگیری شود.
-    سه نشست علمي با موضوعات :  شفابخشی معنوی از قرآن،  اثربخشی قرآن بر ارتقاء سلامت روان و سلامت معنوی و  قرآن و کارآمدی خانواده پيشنهاد گرديد.
-    محتوای همایش ترویج قرآن در اختیار میز قرآن قرار گیرد.

تعامل میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان
در راستای تعامل قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی  با صفوف و شعب دفتر تبلیغات، نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن، حجت الاسلام والمسلمین اهتمام مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اصفهان، و کارشناسان این اداره کل در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن درباره ظرفیت و دستاورد های قرآنی دفتر تبلیغات، توضیحاتی را مطرح نمودند و با تبیین مسئله میز قرآن، و تفکیک بین معارف قرآنی با معرفی خود قرآن، بر ظرفیت های اداره کل فرهنگی تبلیغی در انجام فعالیتهایی در راستای حل مسأله میز قرآن تأکید نمودند.
در این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین اهتمام مدیرکل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اصفهان، با اشاره به ضرورت تعامل حداکثری میزکارهای تخصصی با صفوف، از آمادگی این اداره کل برای کمک به حل مسأله میز قرآن سخن گفت و در این خصوص به فعالیت هایی مانند تربیت پاسخگوی قرآنی، آموزش معلمان قرآن آموزش و پرورش، نشست های هم اندیشی در دانشگاههای اصفهان، اعزام مبلغ متخصص قرآنی، و ایجاد جشنواره های قرآنی اشاره نمود و بر تدوین درس نامه ویژه مسأله میز و همچنین انعقاد تفاهم نامه با مراکز هدف جهت برگزاری دوره های آموزشی، تأکید کرد.
در پایان جلسه حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن با استقبال از هر فعالیت فرهنگی تبلیغی در راستای حل مسأله میز به ظرفیت برگزاری دوره های آموزشی توسط مرکز آموزشهای کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی اشاره و تأکید کرد که اکنون کد فعالیت برای بسیاری از فعالیتهای پیشنهادی وجود دارد و قابل فعال سازی برای اداره کل فرهنگی تبلیغی شعبه اصفهان است.
وی همچنین از آن اداره کل خواست که برای سایر پیشنهادات نیز طرح های خود را جهت فرآیند بررسی و تصویب در اختیار میز قرآن قرار دهد.
در پایان مقرر شد:
-    توليد ره توشه هاي قرآني براي مبلغان در ايام تبليغي در دستور كار ميز قرآن قرار گيرد
-    توليدات قرآني دفتر در نرم افزار روزبرگ باز نشر گردد.
-    براي شركت در نمايشگاه قرآن در ماه مبارك رمضان از قبل برنامه ريزي لازم صورت پذيرد تا با قوت در نماشگاه حضور يابيم.
-    كدهاي مرتبط با اعزام هاي قرآني براي معاونت فرهنگ فعال شود.
-    حلفه هاي هم انديشي قرآني تشكيل گردد.
-    گزارش دوره هاي برگزار شده آموزشي در حوزه قرآن به ميز ارسال شود.
-    كد فعاليت «امور مربوط به اعزام مبلغان عمومي و تخصصي در حوزه قرآن» تعريف و براي شعبه فعال شود.
-    دوره هاي آموزشي قرآني براي اجرا در آموزش و پرورش طراحي شود.

تعامل میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با اداره فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان
در راستای تعامل قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی  با صفوف و شعب دفتر تبلیغات، نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن، پایون رئیس اداره فضای مجازی دفتر تبلیغات اصفهان، و کارشناسان این اداره در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن درباره ظرفیت و دستاورد های قرآنی دفتر تبلیغات، توضیحاتی را مطرح نمود و با تبیین مسئله میز قرآن، و تفکیک بین معارف قرآنی با معرفی خود قرآن، بر ظرفیت های اداره فضای مجازی در تولید آثار رسانه ای کمک کننده به حل مسأله میز قرآن و انتشار آن در فضای مجازی تأکید نمود.
در این دیدار، پایون رئیس اداره فضای مجازی دفتر تبلیغات اصفهان، با اشاره به ضرورت وجود پیوست رسانه ای برای همه فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی، از آمادگی این اداره برای کمک به حل مسأله میز قرآن سخن گفت و گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این اداره ارائه داد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین غرسبان دبیر میز قرآن نیز با استقبال از هر فعالیت تبلیغی در راستای حل مسأله میز و همچنین ضرورت فعالیت تبلیغی مبلغین در فضای مجازی و تهیه محتوای تبلیغی برای آنها، از آن اداره خواست که طرح های مکتوب خود برای فعالیت های پیشنهادی را جهت فرآیند بررسی و تصویب در اختیار میز قرآن قرار دهد.
در پایان مقرر شد:
-    نسبت به شناسايي و توانمندسازي گروه هاي هنري به منظور پيشبرد رفع مهجوریت قرآن اقدام شود.
-    طرحي به منظور برگزاري دوره ها و كارگاه هاي آموزشي نقد فيلم هاي قرآني (كد 33198020) آماده و در قالب نامه به ميز قرآن ارسال گردد.
-    درخواست فعال سازي كد حمايت از توليد محتوا و انتشار داستان هاي كودك با موضوع قرآني (كد : 39800136) براي ميز ارسال گردد

تعامل میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با خانه خلاقیت و نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان
در راستای تعامل قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی  با صفوف و شعب دفتر تبلیغات، نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن، حجت الاسلام و المسلمین امینی رئیس خانه فناوری‌های فرهنگی اصفهان برگزار شد.
در این جلسه، چند تیم خلاقیت و نوآوری به ارائه طرح ها و تولیدات خود پرداختند و خواستار حمایت میز قرآن از این گروه ها شدند.
در پایان توليد استارتاپ استوديوي قرآني توسط خانه فناوري ها به تصويب رسيد.

نشست علمی «ادله مرجعیت علمی قرآن» در مرکز مدیریت خواهران
در راستای تبیین مسأله محوری دفتر تبلیغات اسلامی و مسأله شناسی و ادله مرجعیت علمی قرآن، نشست مشترکی با حضور حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین غرسبان دبیر میز قرآن، و اساتید و طلاب مشغول به تحصیل در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد.
در ابتدای جلسه، حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میز قرآن درباره ظرفیت و دستاورد های قرآنی دفتر تبلیغات، توضیحاتی را مطرح و به تشریح برخی از این دستاوردها که در پرتال جامع علوم و معارف قرآن قابل دسترس بوده، پرداخت و با تبیین مسئله میز قرآن، بر وجود زیرساختهای لازم پژوهشی در دفتر تبلیغات اسلامی برای هر گونه فعالیت علمی اعم از آموزش و پژوهش تأکید نمودند.
سپس حجت الاسلام غرسبان دبیر میز قرآن با توضیحاتی در خصوص فرآیند ده ساله مسأله محوری در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با توضیح مسأله میز قرآن، به تشریح منشور مرجعیت علمی قرآن پرداخت.
وی با اشاره به بخش های مختلف منشور اعم از تعریف، مبانی، عرصه ها، قلمرو  وگونه های مرجعیت علمی قرآن کریم، این سند را حاصل کار علمی چندساله کارگروه مرجعیت دانست و از مراحل تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفت . سپس به ادله مرجعیت علمی قرآن اعم از ادله قرآنی، روایی و عقلی پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین غرسبان، مسأله مرجعیت علمی قرآن را مناسب برای انتخاب موضوع پایان نامه دانست و با معرفی همایش مرجعیت علمی قرآن کریم که در سال آینده برگزار خواهد شد، از طلاب و دانشجویان خواست که پیش از طرح موضوع پایان نامه، ابتدا با تدوین مقاله برای این همایش، به موضوع مطلوب خود دست یافته و سپس برای تدوین پایان نامه، این مقاله را تکمیل یا توسعه دهند.
وی سپس به ذکر چند موضوع پیشنهادی برای تدوین پایان نامه بر اساس نظام موضوعات همایش و منشور مرجعیت علمی قرآن پرداختند.
در پایان مقرر شد:
-    کارگاههای آموزشی پایان نامه نویسی در حوزه مرجعیت در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار گردد.
-    نیازهای آموزشی طلاب خواهر استان، جهت اعزام اساتید و برگزاری دوره های آموزشی به دفتر تبلیغات شعبه اصفهان ارسال گردد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما