جمعه 10 فروردين 1403   09:47:33

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد:

آمادگی شعبه خراسان رضوی دفتر تبلیغات اسلامی برای ورود به حوزه مسئله محوری

  • خلاصه :رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در حوزه اصلاح فرایندها، اعتمادسازی و اعتبارات چنانچه از سوی مرکز پشتیبانی لازم صورت گیرد، دفتر مشهد این آمادگی را دارد تا در حوزه مسأله محوری با تمام قدرت در میدان ظاهر شود و ارتباط وسیع‌تری بین تمامی میزها به ویژه میز قرآن کریم و دفتر خراسان به وجود آید.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین مسعودی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست هم اندیشی با اعضای میز کار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی اظهار داشت: دفتر خراسان با شروع جریان قطب ها و مسئله محوری، رویکردی فعال و پرشتاب از خود نشان داد؛ بگونه ای که جزو اولین مراکز هزینه بود که در تمام میزها جریان مسئله محوری را باور داشت و در تحقق آنها پر حجم ورود پیدا کرد. اگرچه فرایندهای سیستمی و تبادلات اسنادی وقفه هایی را در تعامل شایسته و بایسته با برخی از میزها برای شعبه ایجاد نمود. امیدواریم در ادامه این مسیر این دست از مشکلات برطرف گردد و همچون ارتباطات خوب و قوی که با میزهای تعمیق و اخلاق داریم شاهد رفع موانع در تعاملات با سایر میزها نیز باشیم.
وی گفت: اولین گام راه اندازی دفتر خراسان با فعالیت قرآنی تفسیر راهنما بود و سپس کارهای دیگری در حوزه های اقتصاد، هنر و دیگر زمینه ها آغاز گردید. در چنین بستری مجله پژوهش های قرآنی سال هاست در دفتر خراسان منتشر و همچنان نیز ادامه دارد.
حجت الاسلام والمسلمین مسعودی با اشاره به حوزه مستقل خراسان و ظرفیت های آن و هم سویی که بین دفتر خراسان رضوی و نهادهای حوزوی و فرهنگی در سطح استان وجود دارد، گفت: به نظر می رسد با در نظر گرفتن مقتضیات منطقه خراسان و با توجه به ضرورت های بومی آن، باید نگاه ویژه ای به شرق کشور وجود داشته باشد و موانع فرایندی و اجرایی برنامه هایی که شعبه خراسان قابلیت انجام آنها را دارد، برطرف شود.
وی در ادامه افزود: در حوزه اصلاح فرایندها، اعتمادسازی و اعتبارات چنانچه از سوی مرکز پشتیبانی لازم صورت گیرد، دفتر مشهد این آمادگی را دارد تا در حوزه مسأله محوری با تمام قدرت در میدان ظاهر شود و ارتباط وسیع‌تری بین تمامی میزها به ویژه میز قرآن کریم و دفتر خراسان به وجود آید.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به ارتباطات قوی و گسترده شعبه خراسان رضوی با حوزه علمیه، آستان قدس رضوی و نمایندگی ولی فقیه در این استان گفت: بر پایه این ارتباط و اعتماد هر یک از بخش های دفتر مرکزی که خواهان برقراری ارتباط و استفاده از ظرفیت های این نهادها هستند، می توانند از طریق دفتر خراسان اقدام نمایند.
باید پژوهشگران قرآنی مورد توجه بیشتری واقع شوند
در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به ظرفیت بالای دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در حوزه قرآن و قرآن پژوهی گفت: از افتخارات دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت‌های قرآنی مجموعه دفتر خراسان است؛ مخصوصاً بحث مطالعات اجتماعی قرآن کریم که در دفتر خراسان پیگیری می‌شود و طی سال های اخیر در زمینه مطالعات اجتماعی قرآن کریم رشد چشمگیری داشته است. به نظر می رسد باید در کارگروه مرجعیت علمی قرآن مطالعات اجتماعی قرآن به گروه دفتر خراسان واگذار و توسط این عزیزان پیگیری شود.
وی افزود: از ریاست دفتر خراسان تقاضا می‌کنیم که مطالبه جدی در این زمینه صورت گیرد و شرایط برای رفت و آمد بیشتر و تعامل فراهم شود؛ زیرا ظرفیت‌های خوبی در خصوص قرآن‌پژوهی در مجموعه دفتر خراسان وجود دارد و حتی عزیزانی که در زمینه فقه و اصول در مرکز آخوند خراسانی مشغول هستند در زمینه فقه و اصول و قرآن کارهای ارزشمندی انجام داده اند که کاری به نام آیات الاصول در جلسات اخیر مورد توجه واقع شد. باید تعامل با این افراد بیشتر و حتی پروژه های جدیدی برای این افراد تعریف شود.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم گفت: سه پروژه اصلی در پژوهشکده قرآن تعریف شده است که یکی از آن ها «مطالعات نظام سازی» می باشد و خود متشکل از سه کمیته علمی مطالعات نظام اخلاقی، نظام سیاسی و نظام فرهنگی بوده و در اختیار دفتر تبلیغات است. همچنین پروژه «قرآن و استشراق» که خروجی های خوبی داشته است. اصلی ترین پروژه این پژوهشکده نیز «مرجعیت علمی قرآن کریم» است که کارگروه مجزا با حضور قرآن پژوهان میز علوم اسلامی و انسانی برای آن شکل گرفته است.
وی افزود: تاکنون منشور مرجعیت قرآن کریم و همچنین خروجی های دیگری که محور و نقشه مهندسی ما به سوی مرجعیت قرآن کریم است توسط کارگروه متشکل از قرآن پژوهان میز علوم اسلامی و انسانی تدوین شده است. هیئت امنا نیز نظر مثبتی نسبت به این منشور داشته‌ اند و حتی طی نامه ای این منشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده است. خوشبختانه با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به زودی اقدامات خوبی ذیل یک کمیسیون ویژه روی این منشور انجام خواهد گرفت.
دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی باید به مخاطبین آن معرفی شوند
سپس حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده، مدیر میز توسعه فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ده ساله دستاوردهای این دفتر گفت: پس از معرفی دستاوردهای قرآنی به مسئولین نظام مشخص شد که دفتر با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای دستاوردهای قابل توجهی برای نظام داشته است و می‌تواند نیازهای متنوع مجامع فرهنگی، تبلیغی و علمی را در سطح کشور برآورده نماید. نکته دیگری که در این نمایشگاه مطرح شد این بود که پژوهش های دفتر باید بیشتر برای جامعه مخاطب معرفی و اطلاع رسانی شود و ما نیازمند تعامل درون و برون دفتری هستیم.
وی افزود: در مسیر این تعاملات تمام مجموعه های فرهنگی مانند اوقاف، نهاد رهبری در دانشگاهها، و ائمه جمعه که از ظرفیت ها و محصولات تولیدی دفتر مطلع شدند، خواهان تهیه صدها نسخه از محصولات گردیدند.
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده در زمینه تعامل با حوزه های علمیه نیز با تلاش های صورت گرفته بسیاری از پژوهش های قرآنی و پایان نامه ها و تحقیقات قرآنی در قم با تعامل با مجموعه پژوهشکده قرآن انجام می شود و امیدواریم با تعامل و ارتباط با طلاب و فضلای مشهد، آنها نیز از زیرساخت های گسترده‌ دفتر تبلیغات اسلامی در حوزه قرآنی بهره مند گردند. زیرا در سال های اخیر محصولات قرآنی ارزشمندی در حوزه‌هایی مانند کودک و نوجوان، زنان و پاسخ به شبهات قرآنی، معاجم قرآنی و آثار تخصصی مانند بحث جامعه شناسی و مرجعیت علمی قرآن انجام شده است که برای عموم مراجعان و دانش پژوهان قابل استفاده است.
وی در پایان با تقدیر از زحمات گروه قرآن و جامعه شناسی دفتر خراسان گفت: در حوزه جامعه شناسی مرجعیت قرآن کریم توسط دفتر خراسان به اثبات رسیده است و حتی درسنامه آن برای دانشگاه ها در حال تدوین است.

 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما