پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   09:28:36

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

سرپرست دبیری میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی خبر داد:

حمایت از تأسیس رشته هایی که بتواند میان یکی از علوم با قرآن پیوند برقرار کند

  • خلاصه :نشست مسئولین میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با اعضای هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی(تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین رحمانی «رئیس مرکز تخصصی آخوند خراسانی و مدیرکل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی» در ابتدای این نشست به معرفی فعالیت های مرکز و ظرفیت های موجود این اداره اشاره کرد و همچنین به ظرفیت های قابل توجه گروه آموزشی قرآن و حدیث در تعامل با میز قرآن پرداخت.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین غرسبان «سرپرست دبیری میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی» در خصوص ضعف حضور ادبیات و مرجعیت علمی قرآن در فرهنگ عمومی و تخصصی گفت: دو بخش در این موضوع مد نظر بوده است؛ ابتدا فرهنگ عمومی که در چند سال اول میز به این امر اهتمام داشته است و بیشتر با رویکرد فرهنگی تبلیغی پیگیری شده است و در مرحله بعد، از سال 1396 در یک چشم انداز ده ساله ابتدا تولید ادبیات در این موضوع انجام که منجر به تولید منشور مرجعیت علمی قرآن شد و در مرحله بعد فرهنگ سازی باید انجام شود که با توجه به ظرفیتهای پژوهشی و آموزشی دفتر تبلیغات، قطبی سازی رشته های آموزشی و همچنین همایش ملی مرجعیت علمی قرآن از جمله اقدامات در این مرحله است.
وی با اشاره به میان رشته ای بودن موضوع مرجعیت علمی قرآن، آمادگی میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی را برای حمایت از تأسیس رشته هایی که بتواند میان یکی از علوم با قرآن پیوند برقرار کند و همچنین قطبی سازی رشته های موجود اعلام کرد.
حجت الاسلام والمسلمین غرسبان افزود: قطبی کردن رشته ها سه شرط دارد؛ اول این که اساتید با مفهوم مرجعیت قرآن کاملا آشنا باشند. دوم این که چهار واحد درسی برای مرجعیت در آن رشته تعریف شود و سوم این که موضوعات پایان نامه مربوط به مرجعیت علمی قرآن باشد.
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن نیز در ادامه نشست به بررسی اهمیت مسأله مرجعیت علمی قرآن و تبیین منشور تدوین شده و همچنین ابعاد همایش ملی مرجعیت علمی قرآن پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین رحمانی نیز آمادگی مرکز تخصصی آخوند خراسانی برای برگزاری پیش نشست ها و کرسی های ترویجی همایش ملی مرجعیت علمی قرآن را با توجه به سابقه این مرکز در موارد مشابه اعلام نمود.
حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده رئیس میزکار تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی نیز در پایان اظهار داشت: دفترتبلیغات اسلامی با این که عملکرد بسیار موفقی داشته ولی انعکاس رسانه ای خوبی در مورد فعالیت های خود نداشته و تأکید ریاست محترم دفتر هم همواره همین بوده است که اطلاع رسانی دستاوردهای دفتر باید در اولویت باشد. به عنوان مثال در موضوع پایان نامه های قرآنی سه هزار عنوان اصلی قرآنی و 60 هزار عنوان فرعی مرتبط با این عناوین در پژوهشکده احصا شده است که بسیاری از آن اطلاع ندارند.
وی ابراز داشت: بزرگترین معجم معنایی قرآن در جهان اسلام به نام فرهنگ قرآن کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآن به صورت کتاب و اپلیکیشن در پژوهشکده تولید شده و متأسفانه مغفول مانده است و حتی در خود دفتر هم بسیاری از آن بی اطلاعند. پیشنهاد می شود این دستاورد در مراکز علمی تبیین شود که دسترسی به این دستاورد سرعت کار را در بحث مرجعیت علمی قرآن چند برابر خواهد کرد. لازم به ذکر است که رشته های جدید و پایان نامه ها در راستای حل مسائل میز، توسط قطب با آغوش باز پذیرفته و حمایت خواهد شد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما