پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:34:59

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت میز سبک زندگی اسلامی؛ 

دوره پنج روزه ماجرای زندگی ایرانی برگزار شد

  • خلاصه :دبیر میز سبک زندگی اسلامی گفت: دوره پنج روزه ماجرای زندگی ایرانی به همت این میز در قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با هدف تقویت جمعی از جامعه نخبگانی و فرهیختگان کشور در مسئله سبک زندگی اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین فجری در گفت و گویی با ارائه گزارشی از برگزاری دوره پنج روزه با عنوان "ماجرای زندگی ایرانی" که به همت میز سبک زندگی اسلامی و با مشارکت دانشگاه امام صادق (ع) پرداخت و اظهار داشت: در میان مؤلفه های متنوع فرهنگیريال سبک زندگی جایگاه کلیدی دارد و نمی توان آن را جزو مؤلفه‌ های فرعی قلمداد کرد.
وی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر سبک زندگی را نیز باید از همین منظر و به عنوان نتیجه گیری یک متخصص حوزه فرهنگ و البته رهبری جامعه فهم کرد؛ از سوی دیگر تهدیدات فرهنگی روز افزون نیز متمرکز به همین سنگر کلیدی است که در چنین وضعی حفظ و صیانت از آن وظیفه دلسوزان و طلایه داران انقلاب اسلامی است که قطعاً دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یکی از این طلایه داران است.
دبیر میز سبک زندگی اسلامی با کلیدی خواندن آموزش در فعالیت‌ های قطب های فکری و فرهنگی، تصریح کرد: میز سبک زندگی اسلامی که زیر مجموعه قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی است، اقدام به طراحی مدرسه تابستانه برای جمعی از فرهیختگان جامعه کرد که این دوره ۵ روزه با عنوان "ماجرای زندگی ایرانی" با مشارکت دانشگاه امام صادق(ع) برای جمع نخبگانی و دانشجویان دانشگاه‌های تهران، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، دانشگاه شهید بهشتی(ره) و دانشگاه امام صادق(ع) و گروه های فعال تبلیغی در عرصه سبک زندگی با حمایت و پشتیبانی دفتر تبلیغات اسلامی در مردادماه امسال برگزار شد.
وی افزود: این دوره بر اساس طرحی سه مرحله ای توسط اساتید شاخص بنام و مطرح کشور اجرا شد که هر یک از این مراحل بخشی از پازل کلیت مفهوم سبک زندگی رو تکمیل می کردند؛ مرحله اول پازل مطالعه سبک زندگی، جستجو و کاوش در تکوین پدیده‌های فرهنگی بود چرا که پدیده‌های فرهنگی، حاصل کنش های انسان و ضرب آنها در ویژگی های اجتماعی و محیطی است و مدخل ورود به بحث در مورد سبک زندگی و تعیین جهت های اساسی در آن، همین مطالعه تاریخی است.
حجت الاسلام والمسلمین فجری با بیان اینکه در مرحله دوم شناسایی وضعیت موجود در مختصات تاریخی و جغرافیایی ایران امروز انجام شد، اظهار داشت: در این مرحله عوامل مؤثر بر جنبه ‌های مختلف سبک زندگی، ویژگی های اصلی سبک زندگی ایرانی، مسائل و مشکلات موجود در سبک زندگی فعلی و سؤالاتی از این دست بررسی شدند.
وی گفت: با بینش تاریخی که در مرحله اول بر آن تأکید شده بود، صورت بندی دقیق‌ تری از مسائل و مختصات سبک زندگی در زمان فعلی ارائه شد و به همین ترتیب انگیزه های درونی کنشگران فرهنگی و اجتماعی یعنی مردم نیز درک شد.
رئیس کمیته تعاملات قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با تأکید بر اینکه فرهنگ بدون کنش گری و قصدمندی شکل نمی‌گیرد و سبک زندگی نیز از لحاظی عینی شده برآیند ذهنیت‌ های مردمان است، تصریح کرد: پس از آشکار شدن ریشه های تاریخی و شناسایی محل نزاع در مرحله اول و پس از شناسایی مختصات سبک زندگی امروز ایران و شناسایی چالش‌ ها و مسائل آن در مرحله دوم، در مرحله سوم به دو گام یعنی اقدام پژوهی بر اساس معارف اسلامی و آینده‌پژوهی بر اساس اقتضائات مهندسیِ فرهنگی پرداخته شد؛ بنابراین مرحله سوم تکمیل‌کننده مقدماتی است که از ابتدا در مرحله اول و سپس در مرحله دوم گردآوری شده بودند. 
وی تعامل بین سه میز و اشراب موضوعات و عناوین آنها در این دوره را یک نوآوری خواند و ابراز امیدواری کرد که ان شاءلله تعاملات بینامیزی خوبی در آینده پیش بینی شده است که با همت مدیران و دبیران قطب ها عملیاتی خواهد شد. 
حجت الاسلام والمسلمین فجری به عناوین برخی از نشست ها و کارگاه های برگزار شده در این دوره اشاره کرد و اظهار داشت: این عناوین عبارت از نشست «مسئله تاریخ فرهنگی ایران»، کارگاه «روش شناسی تاریخ فرهنگی»، نشست «مصرف فرهنگی در زندگی ایرانیان»، نشست «تاریخ فرهنگی شهرسازی»، نشست «تاریخ تکوین نهاد روحانیت در ارتباط با زندگی عامه»، نشست «اخلاق و دروغ در رسانه و جامعه ایرانی»، نشست «فهم تاریخ فرهنگی ایران در چارچوب جامعه شناسی بحران» از جمله برنامه های این دوره پنج روزه "ماجرای زندگی ایرانی" بوده است.
گفتنی است در حاشیه این نشست ها بازدیدهایی از کاخ موزه ملی گلستان و برخی از بناهای معروفی که در واقع نکاتی از سبک زندگی مردمان برخی از دوره ها در آنها نمود داشت، مورد بازبینی قرار گرفت.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما