به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی در نشستی با موضوع «تکفیر و رسانه» که به همت این دفتر و با حضور فعالان فضای مجازی برگزار شد، اظهار داشت: مدل هایی که تمامی جریانهای انحرافی اعم از برون دینی و درون دینی، امروزه برای عرضه عقاید خود به کار میگیرند، با گذشته کاملاً تفاوت پیدا کرده است؛ به طور مثال، تصوف که زمانی در خانقاه ها فعالیت می کرد، امروز شبکه های ماهواره ای را راهاندازی کرده است.
وی گفت: همچنین جریانی مانند «اُشو» با مرکزیت «پونا» و جریانهای «مراقبه محور» حدود ۱۰۰ شبکه ماهوارهای فقط در هند داشته و حتی غرب را نیز تحت تأثیر قرار داده اند؛ بنابراین استفاده از فضای مجازی به امری بسیار ساده در میان جریانهای انحرافی تبدیل شده است.
رئیس میز تخصصی وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه وهابیت که جریانی واپسگرا و ارتجاعی است و همه چیز را بدعت میداند، امروز بیشترین استفاده را از فضای مجازی به عمل میآورد، تصریح کرد: این جریان سه سال پیش، ۵۰۰ نفر را در دانشگاه مدینه استخدام کرد تا چگونگی فعالیت در فضای مجازی را به آنها آموزش دهند.
وی افزود: داعش گروهی است که همه چیز را بدعت مینامد، ولی مجلهای به نام «دابِق» منتشر میکند که آنقدر از حیث ظاهری زیباست که انسان را به تعجب وامیدارد؛ در واقع شبکههایی که جریانهای افراطی برای تولید محتوای رسانهای راهاندازی کردهاند، بسیار بزرگ و پیشرفته است و بیشترین فرایند جذب افراد از طریق همین شبکهها انجام میشود.
حجتالاسلام والمسلمین علیزاده موسوی اظهار داشت: عصر مکتوب رو به پایان است و امروز باید با زبان هنر حرف زد که جریانهای افراطی در این زمینه به خوبی عمل کردهاند، مثلاً اسامه بن لادن و دوستانش در دهههای ۷۰ و ۸۰ قرن گذشته برای بسیج افراد در اروپا چند چمدان نوار همراه داشتند که صدای خود را در آنها ضبط کرده بودند و این صداها همه جا شنیده میشد.
وی گفت: شبکههایی که در زمینه وهابیت فعالیت میکنند، اگر بخواهند مفاهیمی نظیر توسل را تخریب کنند، در قالب فیلمی داستانی این کار را انجام میدهند؛ آن گاه اگر ما بخواهیم با متن و سخنرانی بر مخاطب تأثیر بگذاریم، امکان ندارد و جواب نمیدهد.
رئیس میز تخصصی وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: بعضاً گفته میشود وهابیت در مناطق مرزی کشور ما فعالیت دارد و در سایر مناطق مشکلی وجود ندارد اما به این نکته توجه نمیکنیم که شبکههای ماهوارهای در همه جا قابل دریافت است.
وی با بیان اینکه مهمترین ابزار و ویژگی جریانهای انحرافی، استفاده از شبهات است، افزود: شبهه به تعبیر امیرالمومنین(ع)، حق و باطل را با هم مخلوط کرده و باطل را شبیه حق جلوه میدهد.
حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی اظهار داشت: به طور مثال در این زمینه میگویند که «اگر شما معتقدید که خدا از رگ گردن به انسان نزدیکتر است، پس چرا سراغ قبور و زیارتگاهها رفته و از آنها حاجت میخواهید؟»، ما میتوانیم پاسخ این شبهه را در قالبی زیبا ارائه داده و نشان دهیم که زیارت قبور فقط مخصوص شیعه نیست و زیارتگاههای متعددی در دنیا وجود دارد که ارتباطی با شیعه ندارد و فقط ۷۰ مورد از این زیارتگاهها را داعش در مناطق مختلف عراق و سوریه تخریب کرد که ارتباطی با شیعه نداشت.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی ما این است که باید مفاهیم ارزشمند را در قالب هنر ارائه دهیم که کار سختی است، گفت: در واقع وقتی از سینمای هنری صحبت میکنیم، هدف این است که پیامی ارائه دهیم و این پیام باید آنقدر زیبا و غیر مستقیم به مخاطب القا شود که آن را احساس نکند، همان کاری که سینمای غرب با ساخت فیلمهای معنویتگرا انجام میدهد.
رئیس میز تخصصی وهابیت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای مثال آنها متوجه میشوند که انسانهای امروزی به شدت به نیروی خیر و شر اعتقاد پیدا کردهاند، آن گاه برای انتقال این مفهوم فیلمی به نام «ارباب حلقهها» را میسازند که جذاب و جالب توجه است و تمام علائم و ویژگیهای شیطانپرستی را به تصویر میکشد.
وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب متوجه میشویم که درست است که دغدغه انسانها را درک کردهاند، ولی این دغدغه را آنطور که مدنظر خودشان است، سامان میدهند اما مشکل ما این است که وقتی وارد دنیای هنر میشویم، آنقدر به فرم و ظاهر میپردازیم که از محتوا و پیام غافل میمانیم.