جمعه 10 فروردين 1403   03:56:10

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد:

ضرورت تشکیل شبکه نخبگانی فقه‌پژوهان کشور در پروژه ملی «مشق اجتهاد»

  • خلاصه :رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر ضرورت تشکیل شبکه نخبگانی فقه‌پژوهان کشور در پروژه ملی «مشق اجتهاد» این دفتر تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دیدار حجج‌اسلام والمسلمین سید محمدرضی‌ آصف‌آگاه اشکوری «دبیر میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی» و مصطفی دُرّی «مدیر پروژه ملی مشق اجتهاد» از نزدیک در جریان فعالیت‌های این پروژه ملی قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی با تمجید از برگزاری این طرح ملّی اظهار داشت: با توجه به تجربه‌های مشابهی که در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و سایر مراکز پژوهشی دارم، باید اذعان کنم که یکی از دشوارترین کارها، آموزشِ پژوهش به افراد ناآشنا با این امر و وادار کردن آن‌ها به نگارش مقاله است.
وی با تمجید از تلاش‌های صورت گرفته توسط مجریان این پروژه و راهبری مناسب میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی، اظهار کرد: اخذ این تعداد مقاله از دانش‌پژوهان، کاری بسیار دشوار و ستودنی است و نشانه علمی بودنِ برنامه و توانمندی مجریان آن است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تنوع دروس ارائه شده در هر یک از کارگاه‌های مشق اجتهاد، عنوان کرد: آموزش فشرده دروسی چنین متنوع و کاربردی به پژوهشگران، حکایت از برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته از ناحیه مجریان و مسئولان میز دارد.
وی با بیان تجربه‌های مشابه خود در آموزشِ روشمندِ پژوهش به طلاب و دانشجویان، تصریح کرد: «مشق اجتهاد» در سال اوّل برگزاری خود، جبهه علمی را با عضویت ده‌ها نخبه حوزوی از سراسر کشور تشکیل داده است که این افراد، جمع نخبگانی بسیار خوبی به شمار می‌آیند و باید برای ادامه فعالیت پژوهشی آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی یکی از زمینه‌های مناسب برای ادامه مسیر پژوهش توسط برگزیدگان مشق اجتهاد را مشارکت در انجام برنامه‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و یا ارائه شبکه موضوعات هدفمند برای نگارش مقاله توسط ایشان عنوان کرد و اظهار داشت: میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی باید برنامه‌های پژوهشی برای ادامه مسیر این طلاب و درگیر شدن ایشان با موضوعات مهم فعلی در فقه پژوهی را طراحی کند تا با توانمند شدنِ این افراد، امکان استفاده از آن‌ها در مراکز مختلف پژوهشی مهیا شود.
در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین آصف‌آگاه اشکوری با بیان اینکه پروژه «مشق اجتهاد» یکی از موفق‌ترین پروژه‌های میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی بوده است، آن را حاصل تعامل سه‌جانبه و مطلوب میان مجریان، مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) به‌عنوان مرکز هزینه و میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی به‌عنوان ناظر عالی توصیف کرد.
وی با بیان اینکه به لحاظ مالی نیز با جلب مشارکت مراکز فقهی، صرفه‌جویی بسیار مطلوبی صورت گرفته است، گفت: در سال جدید، به دنبال ادامه این پروژه در قالب چهار کارگاه عمومی در شهرهای دیگر کشور، برگزاری دوره پیشرفته برای اساتید فقه و اعضای هیئت‌علمی مراکز فقهی و همچنین مجازی‌سازی دوره عمومی فقه پژوهی برای ماندگار شدن این پروژه و استفاده حداکثری دانش‌پژوهان از آن هستیم.
دبیر میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی با بیان اینکه دوره پیشرفته «مشق اجتهاد» که سازوکاری بسیار متفاوت با دوره عمومی آن دارد، در حال طراحی توسط میز و مجریان پروژه است، اظهار کرد: امیدواریم با هم‌افزایی صورت گرفته میان بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی در رابطه با پروژه «مشق اجتهاد»، این پروژه بتواند سهم مهمی در پر کردن خلأ پژوهش در عرصه علوم اسلامی داشته باشد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما