جمعه 10 فروردين 1403   03:08:14

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی:

تمامی رشته‌های اسلامی و علوم انسانی با مباحث اخلاق و سبک زندگی پیوند خورده‌اند

  • خلاصه :رییس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی گفت: تمامی رشته‌های اسلامی و علوم انسانی با مباحث اخلاق و سبک زندگی پیوند خورده‌اند و ما نیازمند مباحث میان‌رشته‌ای هستیم.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده در جلسه قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با دانشکده مطالعات سیاسی تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: دانشکده مطالعات سیاسی و تاریخ و تمدن، دارای اساتید برجسته‌ای است که قطب اخلاق، نیازمند بهره‌گیری از نظرات و تجربیات ایشان است.

وی گفت: تمامی رشته‌های اسلامی و علوم انسانی با مباحث اخلاق و سبک زندگی پیوند خورده‌اند و ما نیازمند مباحث میان‌رشته‌ای هستیم. آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در اولویت مسائل نظام اسلامی قرار دارند و تلاش قطب، ارائه راهکارهای علمی و عملی است.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سالاری‌فر «رییس میز خانواده این قطب» گفت: مسأله‌محوری، رویکرد جدید تمامی مراکز آموزشی و پژوهشی کشور است و لذا نیازمند ارزیابی و دقت است.

وی گفت: در بحث خانواده مشکلات متعددی مانند بحران ازدواج (تأخیر در ازدواج و ازدواج‌های سفید)، بحران هویت فرهنگی خانواده، شکاف نسلی و اختلافات زناشویی و طلاق مطرح هستند.

رییس میز خانواده قطب های فکری و فرهنگی تصریح کرد: از اساتید حقوق و جامعه‌شناسی خانواده در حوزه و دانشگاه استفاده کرده‌ایم و نتیجه این شد که اختلافات زناشویی و طلاق را در اولویت قرار دهیم که ارتباط با شبکه متخصصین خانواده نیز مهم تشخیص داده شد.

وی افزود: تربیت نیرو برای مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی و حوزوی یکی از اهداف ما خواهد بود و تعریف مباحث پژوهشی در حوزه خانواده نیز در اولویت قرار دارد.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین دیبا «رییس میز اخلاق قطب های فکری و فرهنگی» با بیان این که میز اخلاق، نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه است، اظهار داشت: هدف ما تمرکز بر مسائل و مشکلات مهم اخلاقی است که ناگزیر به انتخاب مهم‌ترین مسأله شدیم.

وی گفت: پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که «صداقت»، مهم‌ترین مشکل است و در مرحله دوم، «عفاف» و «سامان‌دهی مشکلات جنسی» مورد بررسی قرار گرفت. در این زمینه، با بهره‌گیری از ظرفیت مبلغان، تلاش شد کارهایی انجام شود.

رییس میز اخلاق قطب های فکری و فرهنگی تصریح کرد: اخلاق فردی در اخلاق تبلیغ نیز از جمله فعالیت‌های این میز است. در این زمینه‌ها همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با دانشگاه باقرالعلوم(ع)، می‌تواند مکمل یکدیگر باشد.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین شیخ‌الاسلامی «رییس میز سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی» به تلاش‌های انجام‌شده برای ابهام‌زدایی از تعریف مفهوم سبک زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: میز سبک زندگی بر اساس شرح وظایف و امکان تأثیرگذاری دفتر بر آن، به موضوع مصرف کالای فرهنگی به عنوان موضوع اصلی دست یافت.

وی گفت: کالای فرهنگی به صورت نامتعادل استفاده می‌شود و کالاهای مکتوب، کمترین مقدار استفاده را دارند و نبود سواد رسانه و تحت‌تأثیر بودن مردم از پیام رسانه‌ها مشکل دیگرِ استحصال‌ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین الویری «مدیر گروه تاریخ تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع)» بیان کرد: مسائل تاریخی، تمدنی و فرهنگی می‌تواند مربوط به این گروه باشد که در این زمینه جهت‌دهی به پایان‌نامه‌ها ابزار مناسبی است که در حال استفاده از آن هستیم. در این زمینه می‌توان با مشارکت قطب اخلاق موضوعات خوبی برای پایان‌نامه‌ها پیشنهاد کرد و سخنرانی‌ها و جلساتی نیز می‌توان با موضوعات تخصصی مشترک برگزار کرد.

سپس، حجت‌الاسلام والمسلمین آل غفور «رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع)»، امکان تعریف فعالیت‌های آموزشی مشترک با قطب اخلاق را قابل ‌انجام دانست و در زمینه نشست‌ها، تعریف رشته‌ها و موضوع پایان‌نامه‌ها اعلام آمادگی کرد.

وی بر مسأله‌محوری تأکید کرد و گفت: دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر پایه مسأله‌ای سیاسی تأسیس شد و به دستور شخص بنیانگذار انقلاب اسلامی بود، لذا لزوم ارتباط بیشتر قطب‌ها با مراکز صف دفتر، روشن است.

محمد ستوده «معاون آموزش و فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» عنوان کرد: همخوانی فعالیت‌های آموزشی دانشگاه، با مسائل پیشنهادی از سوی قطب‌ها مهم است و این مسأله به خصوص در تأسیس رشته‌هایی مانند تأسیس رشته «مشاوره و مددکاری اجتماعی» اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود مسائل قطب‌ها هر چه زودتر به دانشگاه ابلاغ شود؛ همچنین نشست‌های مشترک میان دانشجویان و میزهای قطب‌ها برگزار شود و برگزاری نشست‌های مشترک میان میزهای قطب‌ها و گروه‌های علمی دانشگاه نیز لازم است.

سپس اعضای هیأت علمی دانشکده ضرورت دسته‌بندی مسائل میزهای قطب‌ها بر اساس شرح وظایف و ظرفیت‌های پژوهشکده‌ها، دانشکده‌ها و سایر واحدهای دفتر را مطرح کردند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما