جمعه 7 ارديبهشت 1403   03:02:20

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

حجت الاسلام والمسلمین قطبی:

مرکز ملی اشراق دفتر تبلیغات اسلامی از ایده های فرهنگی فناور حمایت می کند

  • خلاصه :مدیر عامل مرکز ملی خلاقیت و نوآوری اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که این مرکز از ایده های فرهنگی فناور حمایت می‌کند، گفت: مهمترین مأموریت ما در این مرکز، ایجاد تلازم و پیوند میان نوآوری های فناور و فرهنگ است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست خبری «معرفی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» که در سالن نشست های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اکوسیستم نوآوری در دنیا که امروزه تبدیل به یک سرمایه شده است، اظهار داشت: در یک زمانی طبیعت و چیزهایی که از آن استخراج می‌ شد، سرمایه انسانی و در یک دوره هایی دانش و دانایی به عنوان سرمایه محسوب می شد، ولی امروز سرمایه اصلی، نوآوری و خلاقیت است.

وی گفت: نوآوری و خلاقیت، حلقه اصلی و پیشوند سرمایه های طبیعی، انسانی و دانشی است و آن ها را در منطقی جامع قرار می‌ دهد و لذا اصلی ترین سرمایه بشری شمرده می‌ شود و کشور ما نیز برخوردار از خلاقیت های سرشار است.

مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: در کشور ما خلاقیت و نوآوری بشری همیشه همراه با تاریخ تمدن بشری وجود داشته است ولی با این شکل امروزی که در قالب سیستم تنظیم شده و یک الگوی مشخص ساختاری دنبال می‌ شود، حدود 30 سال است که تأسیس شده و پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز دانش بنیان و شرکت های خلاق در همین عرصه وارد شده اند و اخیراً میدان علوم انسانی و اسلامی نیز وارد عرصه شده است.

وی با اشاره به این که این شتاب می‌ تواند در آینده رشد بیشتری پیدا کند، افزود: مثلاً اگر در حوزه تربیت دینی به یک دستاورد جدید برسیم، می‌تواند یک اقدام خلاق در حوزه فرهنگ باشد، همین طور نوآوری های اجتماعی و نوآوری های فراگیر که بتواند فاصله طبقاتی را در جامعه کاهش بدهد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی این سه دسته امروز در کشور متأسفانه متولی مشخصی ندارد اما از طرف مقابل، نوآوری های فناور که معطوف به تجاری سازی علوم می‌ شود، دارای پهنه خوبی در جامعه است و شهرک ها، مراکز و پارک های نوآوری متولی آن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم نوآوری فناور می‌ تواند ابعاد فرهنگی، اجتماعی یا فراگیر را تحت پوشش قرار بدهد و این نقطه عزیمت ما به عنوان مرکز ملی نوآوری است یعنی ایجاد تلاقی و تلازم بین نوآوری فناور با نوآوری فرهنگی و این تفاوت ما با دیگر مراکز رشد و خلاقیت در کشور است.

وی گفت: مهمترین مأموریت ما، ایجاد تلازم و پیوند بین نوآوری های فناور و فرهنگ است و ما از ایده هایی در این زمینه حمایت خواهیم کرد و شاخصی که برای یک تیم ایده پرداز و نوآور قرار دادیم، این است که باید اولا ایده فرهنگی باشد، شاخص دوم باید سودآور یا به عبارت بهتر تاب آور باشد و شاخص سوم، تداوم است یعنی این که نباید یک اقدام موردی و مقطعی باشد، بلکه باید حداقل یک دهه دوام داشته باشد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که در بقیه مراکز رشد صرف این که ایده در فضای کسب و کار سودآور باشد کفایت می‌ کند، تصریح کرد: در مرکز ما، شاخص اصلی که تعیین کننده پذیرش یا عدم پذیرش ایده است، ارزش مداری فرهنگی در عین تاب آوری و تداوم است.

وی افزود: میدان اصلی رایج در مراکز نوآوری، در قالب طرحی به نام سه دالِ «دهلیز خلاقیت»، «دالان فناوری» و «درگاه کسب و کار» تعریف شده است و هر یک از این سه، دارای شرایط، زمان بندی مشخص، خدمات و خروجی معین است و ما در این سه عرصه خدماتی نیز آموزش، مشاوره، استقرار، منتورینگ، خدمات ارتباطی و اینترنتی، تیم ورزی، ملاقات های تریگری و حتی معرفی به بانک و صندوق های سرمایه گذاری ارائه می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: تیم های ایده پردازی که ما از آنها حمایت می کنیم، باید حداقل دارای یک عضو طلبه باشند و هر گروه از تیم و ایده شروع می‌شود و در نهایت، به هسته فناور، واحد فناور و شرکت خلاق تبدیل می‌شود و در نهایت، این شرکت خلاق که دارای هویت رسمی، منطق اقدام و نمونه کار موفق است، وارد حوزه شرکت پایدار یعنی شرکت توانمند در بازار و میدان کسب و کار می‌شود.

وی گفت: ما در این سه مرحله در هر کدام یک تمایزی با مراکز دیگر رشد دیده ایم، از جمله در دهلیز خلاقیت تیم ورزی و توسعه توان تیمی را قرار داده ایم، چون در متن حوزه علمیه کار می‌ کنیم و در سیستم آموزشی کار تیمی کمتر انجام شده است؛ در دالان فناوری، تمایز ما جامع نگری است و در درگاه کسب و کار شبکه سازی داریم.

مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که مجوز مرکز خلاقیت و نوآوری تحت عنوان «اشراق» با موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری در راستای حمایت و پشتیبانی از صاحبان ایده‌های نو در حوزه‌های علمیه صادر و ساختمان این مرکز تا یک ماه آینده قرار است طی مراسمی به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ایده پردازی و معرفی تیم های خود جهت حمایت این مرکز می‌توانند به سایت مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق https://eshragh.ir/  به آدرس مراجعه کنند.

وی افزود: جامعه هدف این ایده ها، تنها نباید منحصر به یک منطقه و شهر خاص شود بلکه باید با دید جامعی مخاطبان خود را به جهان اسلامی و جوامع بشری گسترش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را یک مرکز ملی مهم عنوان و خاطرنشان کرد: این مرکز محور فعالیت در سطح کشور را دارد که در این رابطه راه اندازی خانه های خلاقیت در استان های مختلف از جمله خراسان رضوی، اصفهان، تهران، اهواز و سیستان و بلوچستان در همین رابطه می باشد که به زودی انجام خواهد گرفت.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما