چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403   17:08:21

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

دبیر شعر آیینی کشور تبیین کرد:

گل افشانی نخل برومند شعر آیینی در ایران پس از انقلاب

  • خلاصه :دبیر شعر آیینی کشور گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با رهنمودهای بزرگان حوزه و دانشگاه خصوصاً شهید مطهری رویکرد شعرای متعهد به فرهنگ عاشورا، نبوی، علوی، فاطمی و مهدوی کاملاً تغییر پیدا کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمدعلی مجاهدی در شب شعر «بر منبر خون» که به یاد شهدای روحانی مدافع حرم استان قم به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: خدا را شاکرم که شاهد گل افشانی نخل برومند شعر آیینی در ایران هستیم.

وی افزود: در گذشته وقتی که ما در انجمن های شعر تهران شرکت می کردیم و می فهمیدند که شاعر مذهبی سرا هستیم، ما را تحویل نمی گرفتند و تمایلی نداشتند.

دبیر شعر آیینی کشور با بیان این که من خاطرات بدی را از آن زمان به خاطر دارم، گفت: خدا را شکر که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با رهنمودهای بزرگان حوزه و دانشگاه خصوصاً شهید مطهری رویکرد شعرای متعهد به فرهنگ عاشورا، نبوی، علوی، فاطمی و مهدوی کاملاً تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به پیشرفت شعر آیینی بعد از انقلاب به نگاه مثبت شعرا به شعر آیینی اشاره کرد و گفت: نگاه نافذی که لازمه اش این بود که ابعاد مختلف این فرهنگ ها را لایه شکافی کند و مفاهیم ارزشی و حماسی را بیرون بکشد و هنرمندانه تصویر کند.

مجاهدی تصریح کرد: امروز با وجود این که شعر دینی ما در زبان فارسی بیش از 1100 سال پیشینه مکتوب دارد، هرگز در هیچ دوره ای شاهد به گل نشستن نخل برومند شعر آیینی مثل زمان خودمان نبودیم.

وی افزود: اگر دیوان های بزرگان شعر و ادب مان را تورق کنیم، آثاری را می بینیم که متأثر از منابع وثیق اسلامی و متون اصیل روایی هستند ولی این که مشخصاً راجع به شعر ولایی دستاورد خاصی را داشته باشند، به جز چند چهره معدود دستمان خالی است.

دبیر شعر آیینی کشور با بیان این که دستاورد انقلاب در بعد فرهنگی در ادبیات و هنر دست پری است، تصریح کرد: امروز انصافاً اشعار شعرا صبغه ارزشی و حماسی خوبی دارد و ما توانسته ایم نقاط ملموس و محسوسی که در پیشینه مکتوب ما مورد غفلت قرار گرفته بود را به لحاظ محتوایی جبران کنیم.

وی با اشاره به این که امروز بعد علمی روحانیت شیعه بر بعد ذوقی آنها سایه افکنده و هیچ کس این ابعاد را نمی شناسد، گفت: من با این هدف تذکره شهدای روحانیت را با حمایت دفتر تبلیغات اسلامی با عنوان رواق اشراق در سه مجلد نوشتم که چاپ و منتشر شد.

مجاهدی اظهار داشت: ما یک سوم افراد را توانستیم رصد کنیم و دو سوم هم به خاطر این که روحانیت ما در این زمینه ها اهل بروز و ظهور نبودند، رصد نشده است؛ کسانی مانند علامه طباطبایی شعرهایی داشتند ولی در رسانه انعکاس نداشت و کسی از اشعار ایشان خبر ندارد.

وی افزود: میرزای قمی در زمان فتحعلی شاه یک شاعر بزرگی بود و امروز مراجع بزرگ ما اهل شعر و ادب هستند و آثار فاخری دارند و این ها دستاوردهای کمی نیست و امیدواریم این توانایی ها در مسیری مجال ظهور پیدا کند که مورد رضایت خدا و اهل بیت(ع) باشد و چه مسیری بهتر از مسیر شهادت، حق طلبی و آزادی خواهی.

دبیر شعر آیینی کشور اظهار داشت: شعر مقاومت، شعر ولایی و اخیراً شعر مدافعان حرم آثاری را در خود جای داده است که ما در گذشته ادب فارسی نظیرشان را نداشتیم و ما به شعرای متعهد جوان افتخار می کنیم که از ژرفای جان در این مسیر می کوشند و به آفرینش آثاری توفیق پیدا می کند که ماندگار است.

وی خاطرنشان کرد: تا توان داشتیم این پرچم را نگه داشتیم و امروز نوبت شما است و امیدوارم بعد از ما این پرچم را نگه دارند و نگذارند روی زمین قرار بگیرد.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما