شنبه 1 ارديبهشت 1403   08:45:03

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

آیت‌الله اعرافی:

جایگاه کلامی و رویکرد حدیثی در منتخب الاثر آیت الله العظمی صافی(ره) بی‌نظیر است

  • خلاصه :مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه نگاه کلامی و رویکرد حدیثی در منتخب الاثر بی‌نظیر است، تصریح کرد: اولین نکته در این اثر پدیدآورنده این اثر است، ایشان از جایگاه ممتاز فقهی و علمی برخوردار است که بر اثر سایه افکنده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی که به همت دفتر تبلیغات اسلامی در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به تألیفات این مرجع عظیم الشأن در زمینه مهدویت اظهار داشت: کتاب منتخب الاثر ایشان کتاب موج‌آفرینی شد و جایگاه ممتازی در فکر و فرهنگ ایران و عالم تشیع پیدا کرد.

وی ادامه داد: در گذر از یک‌صدسالگی باز تأسیس حوزه علمیه قم در مقام نقد و آسیب‌شناسی می‌توانیم به مواردی اشاره کنیم؛ اما درخشندگی حوزه علمیه قم بسیار پرفروغ و درخشان بوده است.

آیت‌الله اعرافی ابراز داشت: حوزه علمیه قم در ابعاد مختلف پر فروغ بود در حوزه حدیثی و کلامی یکی از آثار ممتاز کتاب منتخب الاثر حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی است.

وی با بیان اینکه نگاه کلامی و رویکرد حدیثی در منتخب الاثر بی‌نظیر است، تصریح کرد: اولین نکته در این اثر پدیدآورنده این اثر است، ایشان از جایگاه ممتاز فقهی و علمی برخوردار است که بر اثر سایه افکنده است.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: پدیدآورنده اثر به انسان اعتماد می‌دهد و این اثر در میان آثاری که در حدیثی و کلامی در مهدویت نگاشته شده از جایگاه بالاتری برخوردار است.

وی افزود: در باب حدیث و جمع‌آوری آن قوانین و قاعده‌های زیادی وجود دارد یکی از نکات مهم این است که چگونه برش بدهیم و تنظیم کنیم.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: نظم‌بخشی و چینش درست احادیث قواعد اجتهادی دارد که این مهم در آثار ایشان مشهود است.

وی بیان داشت: در حوزه مهدویت ایشان یک شاهکاری را خلق کردند و احادیث مهدویت را در قالب خوبی تهیه کردند.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: مهدویت در اندیشه اهل‌بیت یک عنصر مشترک با حوزه فکری انسانی، ادیانی، ادیان الهی و توحیدی و اسلام در اندیشه و فِرَق دیگر دارد؛ اما اندیشه مهدویت در متون روایی اهل‌بیت (ع) مهدویت متشخص دارای نقشه راه و حاوی تفاسیری از رستاخیزی است که در عالم به وقوع خواهد پیوست.

وی با بیان این که مهدویت شیعی یک مهدویت جامع، دقیق و دارای نقشه راه است، تصریح کرد: به گمانم یکی از بهترین آثار مهدوی "منتخب الاثر" است که نقشه راه مهدویت را ترسیم کرده است ایشان باملاحظه آثار مختلف یک چینش دقیقی را به وجود آورده است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: این کتاب در خور این است که در رشته‌های تخصصی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی افزود: نکته دیگر، منهج اجتهادی است در میان مناهج و روش‌های تحقیقی داری یک روش و منهج تاریخی در حوزه شیعه هستیم که در منتخب الاثر آن را به‌خوبی مشاهده می‌کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از نقاط مثبت این کتاب، توجهات رجالی این کتاب است علاوه بر این نگاه ایشان در آن سال‌ها و دهه‌ها یک نگاه تمدنی به اسلام است.

وی خاطر نشان کرد: ایشان اسلام را یک تمدنی می‌داند که امروز هم می‌تواند حیات داشته و هم با تمدن غربی مواجهه داشته باشد.

آیت‌الله اعرافی بیان داشت: در اندیشه مهدوی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی ادبیات حکیمانه و مؤدبانه موج می‌زند به‌طوری‌که ایشان یک‌طرفه منهج دیگری را کنار نمی گدارند و جایی که منهج فلسفی را مورد نقد قرار می‌دهند با کمال ادب و مؤدبانه بحث می‌کند.

وی با بیان این که قلم روان و زبان عربی ایشان نیز از ویژگی های ممتازشان بود، افزود: این شخصیت از الگوهای ما بودند و ما همه باید میراث ایشان را پاس بداریم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما