شنبه 1 ارديبهشت 1403   12:25:07

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در دومین نشست «قرآن، متنی برای آرامش و امنیت» مطرح شد؛

دعوت اسلام به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و پرهیز از جنگ‌طلبی

  • خلاصه :مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: اسلام، دینی صلح‌طلب است و همواره دعوت به هم‌زیستی مسالمت آمیز می‌کند و هیچگاه جنگ طلبی در این دین قداست ندارد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شفیعی، مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی، در دومین نشست «قرآن، متنی برای آرامش و امنیت» که به صورت مجازی و به همت پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد، اظهار کرد: همانگونه که گفته شد قرآن کریم متنی با محوریت آرامش و امنیت است؛ به گونه‌ای که قرآن کریم  به پیامبر(ص) دستور می‌دهد که اگر کسانی خواستار صلح، سلامت، آرامش و امنیت بودند تو نیز با آنان هم‌صدا باش و همراهی کن؛ زیرا در جامعه‌ای که صلح امنیت و آرامش باشد حضور خداوند محسوس‌تر خواهد بود.
وی بیان کرد: همواره در فقه اسلامی و شیعی، در عرفان اسلامی و شیعی، در کلام اسلامی و شیعی نیز آرامش خواهی قرآن کریم بازتاب داشته است؛ به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت قرآن کریم صلح‌محوری و رعایت حرمت انسانی را پیش و بیش از جنگ‌طلبی و حرمت‌شکنی انسان مورد تأکید قرار می دهد.
مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی بیان کرد: ما در آموزه‌های روایی که سرریز این آیات و روایات در آراء فقیهان شیعی است می‌توانیم اصالت‌الصلح را در برابر اصالت‌الحرب ببینیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی تصریح کرد: اینکه فقیهان شیعی به‌ویژه در عصر غیبت از مملوئیت جهاد ابتدایی سخن می‌گویند نیز می‌تواند ریشه در صلح طلبی دین اسلام داشته باشد؛ اسلام همواره دعوت به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز می‌کند و در حقیقت جنگ‌طلبی رویه اصلی اسلام نیست؛ به عبارتی جنگ‌طلبی در اسلام قداست ندارد.
وی حضور معصوم را از شرایط اصلی وقوع جهاد ابتدایی در فقه شیعی اعلام کرد و اضافه نمود: در فقه ما نیاز به حضور معصوم برای وقوع جهاد ابتدایی جزء مسلمات است؛ البته این بدین معنا نیست که در عصر حضور معصوم اصالت‌الحرب حاکم می‌شود.
مدیر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در پایان بیان کرد: زندگی پیامبر اسلام(ص) به عنوان یک برهه شفاف تاریخی به ما نشان می‌دهد که وجود مقدس ایشان هیچگاه به دنبال جنگ‌طلبی و توسعه خشونت‌طلبی نبوده اند؛ بلکه همواره جامعه را به آرامش امنیت و صلح دعوت کرده اند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما