شنبه 1 ارديبهشت 1403   02:20:40

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

در پیش نشست کنگره بین المللی میرزای نائینی صورت گرفت؛

بررسی مساوات در اندیشه سیاسی میرزای نائینی

  • خلاصه :پیش نشست کنگره بین المللی میرزای نائینی با عنوان «مساوات در اندیشه سیاسی میرزای نائینی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی «رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در پیش نشست کنگره بین المللی میرزای نائینی که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: علامه نائینی فقیهی بود که احساس کرد باید به سوالات مردم خودش پاسخ دهد. مسئله ایشان از این‌جا شروع شد که غربی‌ها پیشرفت کرده‌اند ولی ما پسرفت کرده‌ایم؛ علامه به این سؤال و مسئله چنین جواب می‌دهد که غربی‌ها در جنگ‌های صلیبی، سیاست مدرن را از ما یاد گرفتند ولی ما آن سیاست را فراموش کردیم. غربی‌ها در درون خودشان از استبداد فاصله گرفتند و به حکومت شورایی (دولت مشروطه) رسیدند و به آزادی و مساوات دست یافتند.
وی گفت: پس موتور پیشرفت یا پسرفت یک جامعه، دولت است که دو نوع می باشد که شامل دولت تملیکیه یا موتور پسرفت جامعه و دولت ولایتیه یا موتور پیشرفت جامعه است.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: دولت، اصلی‌ترین رکن یک جامعه است، چون وظیفه پرداختن به امور نوعیه را دارد (نه خصوصی) منتهی دولت تملیکیه اصلاً به امور نوعیه نمی‌پردازد و نگاهش به مردم به‌مثابه بردگان است. دو رکن اساسی دولت را آزادی و مساوات تشکیل می دهد.
وی افزود: در نظر میرزای نائینی، علت این‌که ما در قرون اولیه پیشرفت کرده‌ایم، چون دولت ولایتیه (با ولایت خود معصوم) داشتیم و اگر جایی هم از ریل خارج می‌شد، با قیام مردم مواجه می‌گشت؛ پس علت پیشرفت ما در صدر اسلام دو چیز یعنی توحید (ملازم با آزادگی) و عدالت (ملازم با مساوات) بود. بعداً جهان اسلام دچار انحطاط شد و به‌جای توحید، بردگی و به‌جای عدالت، تبعیض آمد.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: آیت‌الله نائینی، مساوات را به سه قسم ترسیم کرده است: 1. مساوات در حقوق: یعنی همه از حقوق یکسان و مساوی برخوردار هستند 2. مساوات در احکام و قوانین: یعنی قانون برای همه مردم یکسان است و عموم مردم اعم از حاکم و مردم عادی در مقابل قانون مساوی هستند 3. مساوات در مجازات: یعنی همه مردم یک کشور (چه حاکم چه مردم) در برابر مجازات و قانون قضائی مساوی هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مساوات از نظر میرزای نائینی، اساس سعادت امت است، یعنی هیچ تفاوتی بین مردم و والیان وجود ندارد. تمام غرض عدالت و مساوات اینست که کسانی که به قدرت می‌رسند، از قدرت به نفع اقوام، آشنایان، بستگان خودشان سوء استفاده نکنند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما