شنبه 1 ارديبهشت 1403   12:44:29

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد

  • خلاصه :کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» اثر رحیم کارگر در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۱۴ صفحه منتشر شد.
مذاهب اسلامی با همه تفاوت‌ها، اندیشه اصلی اندیشه مهدویت را یک آموزه‌های اسلامی می شمارند و معتقدند؛ باور داشت مهدویت علاوه بر اینکه خاستگاهی در آیات قرآنی و روایات معصومین(ع) دارد، با مستندات عقلی نیز همراهی و تأیید می‌شود.
پژوهش حاضر درباره ترویج و تبلیغ آموزه مهدویت و فرهنگ انتظار می باشد و هدف آن «ارائه سیاست‌های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران» است. در این راستا ضمن نقد و بررسی مسئله ترویج مهدویت و فرهنگ انتظار در رسانه‌ها و سیاست‌های فرهنگی دولت، چالش‌ها و خلأهای موجود نیز شناسایی شده و ابعاد مختلف طرح معارف مهدویت بررسی گردیده است.
برای ارتقای جایگاه ترویج مهدویت در کشور، توصیه های سیاستی در محورهای سه گانه (رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی) بیان شده که امید است مورد توجه جدی سیاستگذاران و مراکز فرهنگی و نخبگانی دینی جامعه قرار گیرد.
پژوهش حاضر به دنبال طرح سیاست های فرهنگی مطلوب برای ترویج مهدویت در جمهوری اسلامی ایران است؛ در این راستا متن اسناد بالادستی و عملکرد و سیاست‌های عملی دولت ها در جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آموزه های مهدویت (وضعیت گذشته و حال) و نقد و بررسی جایگاه مهدویت و ترویج آن در رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتالی مورد توجه است.
این اثر در شش فصل تهیه و تألیف شده است؛ فصل اول این اثر به مفاهیم و کلیاتی با عناوین سیاست یا خط مشی، سیاست های کلی نظام، سیاستگذاری فرهنگی، دولت و دولت اسلامی، مهدویت، و ترویج و تبلیغ مهدویت اختصاص یافته است.
نویسنده در دومین فصل از این اثر به «مبانی تبلیغ و ترویج مهدویت» پرداخته است، در این فصل، گفتمان های سیاستگذاری فرهنگی و گفتمان منتخب (گفتمان دولتی، گفتمان بازار و گفتمان ارتباطی) تبیین شده و سپس، مبانی ترویج مهدویت (مبانی معرفتی و دینی، سیاسی، و فرهنگی) تشریح شده است.
«اسناد و مبانی سیاستی ترویج مهدویت» عنوان سومین فصل از این کتاب است که در ابتدا پس از بیان مقدمه ای، ابعاد و جایگاه مهدویت (جایگاه اعتقادی و مذهبی، جایگاه سیاسی و اجتماعی، جایگاه بین الادیانی، جایگاه آینده پژوهانه، و جایگاه در توسعه و پیشرفت جامعه) تبیین گردیده است.
در ادامه این فصل، اسناد بالادستی ترویج مهدویت اعم از مهدویت و ترویج آن در دیدگاه امام و رهبری، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز 1404، نقشه مهندسی فرهنگی و چشم انداز فرهنگی ایران در افق 1404، اصول و سیاست های فرهنگی در برنامه پنجم توسعه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و سند دانشگاه اسلامی تشریح شده است.
فصل چهارم با عنوان «رویکرد دولت ها در جمهوری اسلامی ایران به مهدویت» تألیف شده که در ابتدا به بیان تحول فرهنگ مهدویت و انتظار در سه دهه گذشته پرداخته شده و در ادامه، به برنامه ها و اقدامات دولت در ترویج مهدویت می پردازد.
«نقد و بررسی سیاست های فرهنگی مهدویت در رسانه ها» عنوان پنجمین فصل از این کتاب است که رسانه های مهدویت در رسانه های مکتوب و نوشتاری، دیداری – شنیداری (صدا و سیما و سینما)، و دیجیتالی و اینترنتی (بازی و انیمیشن) مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در ششمین فصل از کتاب «مهدویت و سیاست‌های فرهنگی ترویج آن در جمهوری اسلامی ایران» به بیان توصیه های سیاستی پرداخته است؛ در این فصل، پس از شناسایی مسائل ترویج مهدویت و نقش رسانه ها در ترویج مهدویت تبیین گردیده و توصیه های سیاستی ترویج مهدویت را تشریح و در ادامه، سیاست های خاص فرهنگی ترویج مهدویت را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه نمایند.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما