جمعه 10 فروردين 1403   02:20:44

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کرسی ترویجی «بازخوانی مبانی اتحاد افق در اثبات اول ماه قمری» برگزار شد

  • خلاصه :کرسی ترویجی «بازخوانی مبانی اتحاد افق در اثبات اول ماه قمری» به همت پژوهشکده فقه و حقوق با مشارکت مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل در سالن شهید سلیمانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، در کرسی ترویجی «بازخوانی مبانی اتحاد افق در اثبات اول ماه قمری» حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله احمدی به عنوان «ارائه دهنده» و حجت الاسلام والمسلمین رضا اسفندیاری (اسلامی) به عنوان «ناقد» و حجت الاسلام والمسلمین محمد رشیدزاده به عنوان «دبیر جلسه» حضور داشتند.  
در ابتدای این کرسی، حجت الاسلام والمسلمین رشیدزاده بیان کرد: یکی از مسائل مهم در جامعه اسلامی مسئله روئیت هلال است، چون بسیاری از تکالیف شرعی در ارتباط با این مسئله است. جامعه اسلامی وظیفه دارد شرایط را به گونه ای فراهم کند تا همه مسلمان ها بتوانند به تکالیف شرعی و دینی خود به خوبی عمل کنند؛ خصوصا در ماه مبارک رمضان، شوال و ذی الحجة این نیاز بیشتر حس می شود.
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین احمدی به ارائه بحث پرداخت و بیان داشت: در بحث اتحاد افق لازم است چند مسئله مورد توجه قرار داده شود؛ یکی اهمیت علم هیئت در بحث فقه الهلال است؛ در این علم بیان شده که با تقسیم کره زمین به دو بخش نیمکره شرقی و غربی، بخشی از زمین با هم در شب هر چند اندک مشترک هستند. نکته دیگر آراء و دیدگاه های مختلف در بحث رؤیت هلال است که هفت دیدگاه در اینجا مطرح می باشد و دیدگاه مختار بنده این است که اگر ماه در یک نقطه از نقاط طول جغرافیایی دیده شود، شب اول ماه برای همه آن بلاد به شماره می رود. نکته دیگر معنای ماه است، ماه یک امر اعتباری نیست، بلکه منشأ تکوینی دارد و تعریف ماه برگرفته از عرف است، به معنای فاصله زمانی لیالی بین الحدین.
وی افزود: نکته اساسی در بحث مذکور این است که تحقق ماه یک پدیده آسمانی می باشد، نه زمینی و پدیده های آسمانی برای کره زمین یکسان هستند و نباید با طلوع و غروب خورشید و ماه و ستاره و... مقایسه شود؛ نکته دیگر اینکه رؤیت هلال هیچگونه موضوعیت در تحقق شهر ندارد، بلکه طریقیت دارد و اسهل طرق است.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه ادله خود را بیان و تصریح کرد: یک دلیل برای دیدگاه مختار ما سماوی بودن تحقق شهر است و از آیات قرآن نیز می توان به سوره قدر و سوره دخان اشاره کرد که تعیبر «لیلة» در این سوره ها دلالت بر وحدت دارد تاء در لیلة تاء وحدت است و لذا شب قدر برای تمام مردم کره زمین یک شب است. در روایات و ادعیه هم این مسئله مطرح شده است، از ابن عباس نیز نقل شده است که ایشان از افرادی که در شام زندگی می کردند سوال می کند که اول ماه برای شما چه روزی بوده است، همین سوال ایشان شاهد بر این مطلب است که اتحاد افق مفروغ عنه بوده است.
سپس حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی به نقد مطالب ارائه شده پرداخت و بیان داشت: در این مسئله سه بحث پی در پی مطرح می شود؛ اولاً بر خلاف نظر استاد احمدی ابتدای ماه امر تکوینی محض نیست، بلکه امری است که اعتبار در آن دخیل می باشد و نظر معروف این است که ملاک آن رویت است (رویت با اقسام مختلف آن یعنی بالمعنی الأعم، بالمعنی الأخص، حسی، بواسطه ابزار، عقلی...) ثانیا رویت با تمام تقسیمات آن یکی از طرق برای اثبات شهر است و موضوعیت ندارد هر چند یک خلطی نیز اینجا رخ داده است و به اعتباری می توان موضوعیت آن را نیز مطرح کرد. سوم اینکه آیا اثبات شهر با این روش برای بلد رائی است یا برای هر بلدی؟ اینجا ادعای اول استاد احمدی این است که تفاوت بلاد تأثیری ندارد و برای همه ثابت می شود بعد می گوید برای همه کسانی که اشتراک در شب دارند ثابت می شود. در اینجا به نظر می رسد هنوز مدعا به طور واضح مشخص نشده است و ابهام دارد و بهتر بود طوری محل نزاع مطرح می شد که به این نتیجه برسیم که این مناقشات لفظی است و می توانیم به یک نقطه اشتراک برسیم.
وی گفت: : در ادله استاد احمدی نیز اشکالاتی وجود دارد؛ اینکه صرفاً با تمسک به برخی آیات بگوییم لیلة القدر یکی است، مشکل را حل نمی کند، چون اختلاف در همان یک شب است که چه زمانی محقق شده است. همچنین تمسک به روایتی که می فرماید الذی جعلته للمسلمین عیدا.. شاید اشاره به بلاد قریب باشد و مرادش تمام مسلمانان جهان نباشد، بلکه مسلمانان بلاد قریب باشد.
در پایان، پس از بیان نکاتی توسط حاضرین جلسه، ارائه دهنده مطالب خود را بدین صورت جمع بندی و خاطرنشان کرد: اولا پدیده اثبات اول ماه امری سماوی است، نه ارضی و به همین منظور تفاوتی بین شهرها وجود ندارد، ثانیاً رؤیت هلال در اثبات اول ماه قمری طریقیت دارد، ثالثا برای تقریب بین آراء مختلف به نظر می رسد که بهترین راه حل، دیدگاه مختار است که اگر در نقطه ای از نقاط کره زمین ماه رؤیت شود، برای تمام مناطقی که با این نقطه در شب، ولو به مقدار کم اشتراک داشته باشند، اول ماه ثابت می شود.
-
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما