جمعه 10 فروردين 1403   08:56:52

(مهار تورم، رشد تولید)

print

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

تحول در حوزه با ساختار بروکراتیک کارمندی و غیرجهادی محقق نمی شود

  • خلاصه :عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: بی شک تحول در حوزه با ساختار بروکراتیک کارمندی و رویکرد غیرجهادی محقق نمی شود.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، شریف لکزایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام(ره) مبنی بر لزوم تبیین و ترویج گفتمان تحول خواهی و تحول گرایی به تأسی از سیره و اندیشه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: بنده پیشتر هم در باب مقوله تحول در حوزه به این نکته متذکر شده بودم که بر اساس فرمایشات و منویات رهبر معظم انقلاب، اندیشه تحول خواهی و ایده ای که می خواهد به ایجاد تحول بپردازد، در وهله نخست دارای اهمیت خاصی است.

وی گفت: مقام معظم رهبری سال ها قبل در باب ضرورت تحول در حوزه ضمن بیان توصیه هایی، خواستار این مسأله شدند که حجم کتب و مدت تحصیلی در حوزه کمتر شود، اما همان موقع برایم تعجب برانگیز بود که اتفاقاً بر این حجم افزوده شد و حتی سطوح حوزه از نُه سال به 10 سال افزایش یافت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: از این حیث به اعتقاد بنده، ایده تحول بسیار حائز اهمیت است که با دقت در کلام رهبر فرزانه انقلاب می توان به شاخصه ها و رهنمودهای بسیار خوبی از این منظر دست یافت.

وی افزود: مسأله مهم بعدی، ناظر به کارگزاران تحول است؛ در این رابطه باید محدوده زمانی مورد نظر در بحث تحول بررسی و سنجش شود تا ببینیم که آیا اساساً با کارگزارانی که بوده اند، تحولی صورت گرفته و اگر نشده، زمینه ها و دلایل آن چه بوده تا بعد بر اساس دست یابی به این علت ها و زمینه ها بتوان بهترین تصمیم را برای ایجاد تحول در حوزه گرفت.

لک زایی اظهار داشت: از این رو، هم ایده تحول مهم است، از این حیث که بدانیم تحول در رابطه به چه موضوعات و مسائلی باید باشد و هم از آن سو کارگزار تحول نیز مهم است، به این جهت که بدانیم چه کسی یا کسانی و از چه طریقی می خواهند به ایجاد تحول همت گمارند.

وی گفت: چه بسا ایده ها و اندیشه های تحول خواهی بسیار خوبی در حوزه وجود داشته باشد، اما شاید کارگزار مناسب و مؤثری که بتواند این تحول خواهی را انجام دهد، وجود نداشته باشد که این جا نیاز به تجدید نظر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر، هدف تحول بسیار مهم است؛ این که ناظر به بیانات مقام معظم رهبری بتوانیم یک افقی را برای خودمان تعریف کرده و بر اساس نقشه راه بخواهیم به آن اهداف مدنظر دست یابیم، لذا در حوزه هدف تحول مهم است، این که بدانیم مثلاً آیا ارتقای دینداری در جامعه مدنظر است یا این که ارتقای سطوح آموزشی در حوزه ملاک می باشد و یا این که ارتقای سطح دانش و آگاهی در باب دین داری باید مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر این که ما با ساختار بروکراتیک اداری، کارمندی و غیرجهادی نمی توانیم به تحول در حوزه دست پیدا کنیم، افزود: این که جلسات و نشست ها و همایش های مداوم گذاشته شود، گرچه فی نفسه شاید در جای خود ارزشمند باشد، اما نباید به این ها بسنده کرد، کما این که یک وقت می بینیم 10 سال و 20 سال از همین برنامه ها، نشست ها و همایش ها گذشته و آن تحول مطلوب و مورد انتظار رخ نداده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دقت کرده باشیم، رهبر معظم انقلاب از همان دهه 70 که به قم تشریف آوردند، فرمایشات دقیق و مبسوطی در خصوص تحول حوزه در آن زمان و تا به امروز بیان کرده اند که بر این اساس، لازم است کارگزاران تحول در حوزه گزارشی ارائه کنند که چه اقداماتی تا به امروز در این راستا انجام شده تا بعد بر اساس کارهای انجام شده، هدف گذاری جدید بر اساس اقتضائات فعلی و نیازهای کنونی صورت بگیرد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما