پنجشنبه 9 فروردين 1403   23:51:33

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور:

برای پیوند پژوهش با رسانه نیازمند جهاد علمی و رسانه‌ای هستیم/ چاپ یک اثر پژوهشی نقطه آغازین یک کار تمدنی است

  • خلاصه :رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور گفت: برای پیوند دادن پژوهش با رسانه با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فاصله بسیاری داریم که نیازمند جهاد علمی و رسانه‌ای است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری در نشست علمی «پژوهش و اطلاع‌رسانی» که به همت روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به ارتباط پژوهش و رسانه، اظهار کرد: پژوهش و رسانه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و اگر رسانه‌ ما بخواهد یک رسانه تراز انقلاب اسلامی باشد، به پژوهش نیاز دارد.

وی با بیان اینکه هر پژوهش و فعالیتی را می‌توان با یک جهت‌گیری انجام داد، گفت: باید توجه داشته باشیم که رسانه و پژوهش چه تعاملاتی می‌توانند داشته باشند که در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز باشد.

رییس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه سه مرحله خودسازی، جامعه‌سازی و تمدن سازی افق مدنظر ما است، تصریح کرد: اگر بخواهیم پژوهش‌های دینی ما به این افق مدنظر برسد، ابتدا باید به گفتمان سپس جریان، فرهنگ و در آخر به تمدن تبدیل شود.

وی با بیان اینکه نظریه‌ای که مورد بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد در مرحله گفتمان قرار دارد، افزود: زمانی که یک گفتمان مورد توده‌ای از مردم قبول شود، این نظریه به جریان تبدیل شده و اگر بتواند خود را در جامعه نهادینه کرده و زودگذر نباشد به فرهنگ تبدیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به اینکه قبل از شکل گیری یک نظریه علمی، رسانه می‌تواند زمینه‌های لازم را آماده کند، اظهار داشت: فرهنگ‌سازی برای علم و پژوهش نیز وظیفه رسانه است، بدین صورت که یک دغدغه را در جامعه فرهنگ‌سازی کند تا محققین با تفکر در این زمینه به نظریه‌پردازی مشغول شوند.

وی گفت: رسانه پس از دغدغه‌سازی باید در نیازسنجی جامعه نیز ورود پیدا کند و اگر رسانه فاخری داشته باشیم، در حوزه نیاز آفرینی نیز اقدام خواهد کرد.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه با بیان اینکه خود نیازسنجی و نیاز آفرینی در جامعه نیز نیازمند یک پژوهش رسانه‌ای است، تصریح کرد: گفتمان‌سازی رسانه‌ای نیز ارکان مختلفی دارد که یکی از آن‌ها شناسایی مخاطبین نخبه توسط خود اصحاب رسانه است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه تولیدات رسانه‌های ما به صورت عمومی است، افزود: اگر مخاطبین رسانه‌ها طیف بندی و اولویت گذاری شوند، زمینه نقد، بحث و بررسی مطالب علمی به وجود می‌آید که تأثیر بسیاری در ارتقای سطح کیفی مطالب دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه ساده‌سازی تولید علم از الزامات نظریه‌پردازی است، اظهار داشت: اگر این اتفاق صورت نگیرد، تمام کتاب‌های ما در کتابخانه‌های تخصصی خودمان باقی خواهد ماند و هیچ زمانی به دست مخاطبین نخواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های تشکلی و مردم‌ نهاد نیز برای این جریان‌سازی باید استفاده شود، گفت: جوانان و تشکل‌های مردم نهاد ظرفیت‌های بسیار مطلوبی دارند که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن‌ اشاره شده است که استفاده از این ظرفیت نیز بر عهده رسانه‌ها است.

مدیر مسوول هفته نامه افق حوزه با بیان اینکه مهمترین عناصر تبدیل جریان به فرهنگ ثبات است، تصریح کرد: اگر بخواهیم جریان‌ها ثبات لازم برای تبدیل شدن به فرهنگ در جامعه را داشته باشند، نیازمند آموزش عمومی است که آن یک مرحله بالاتر از اطلاع رسانی است.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله نیازمند همکاری رسانه‌های جمعی صوتی و تصویری هستیم، افزود: صداوسیما یک ظرفیت عظیمی دارد که باید برای فرهنگ‌سازی از آن استفاده کرد و به هیچ عنوان نمی‌توان نقش گسترده رسانه‌ها در این عرصه را انکار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه لزوماً هر فرهنگی به تمدن تبدیل نمی‌شود، اظهار داشت: تنوع مخاطبین از عرصه ملی به بین المللی از جمله تفاوت‌های فرهنگ و تمدن است که اهمیت بین المللی کردن رسانه‌ها و استفاده از ظرفیت رسانه‌های بین المللی در این مرحله مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اتصال دانشگاه با نهادهای مختلف کشوری می‌تواند امتداد تمدن در جامعه را به دنبال داشته باشد، افزود: برای پیوند دادن پژوهش با رسانه با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فاصله بسیاری داریم که نیازمند جهاد علمی و رسانه‌ای است.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه با بیان اینکه اصحاب رسانه در مقابل خود دریایی از اقدامات و فعالیت‌ها را می‌بینند، خاطرنشان کرد: خدمتی که رسانه به علم و پژوهش می‌کند، مشخص است و در مقابل نیز اگر رسانه بخواهد این مسئولیت سنگین را بپذیرد، نیازمند کمک علم و پژوهش است.

* چاپ یک اثر پژوهشی نقطه آغازین یک کار تمدنی است

در این نشست، محمدرضا قربان زاده "دبیر علمی این نشست" با بیان اینکه انتخاب رابطین خبری از معاونت ها، مراکز، شعب و مدیریت ها در دفتر تبلیغات اسلامی با هدف معرفی بیشتر دستاوردهای دفتر بویژه در حوزه پژوهش صورت گرفته است تصریح کرد: با برگزاری دوره های آموزشی تلاش داریم تا علاوه بر نیازسنجی در حوزه فعالیت ها و پژوهش ها، نیازآفرینی هم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از طرق مختلف ارتباط با مخاطب و جامعه هدف در دفتر تبلیغات اسلامی در دستور کار است گفت: اطلاع رسانی اخبار و رویدادها و دستاوردها از طریق پرتال دفتر، شبکه های مجازی، پیامک، تهیه ویژه نامه، نشست های خبری، حضور در نمایشگاه ها، تعامل با خبرگزاری ها و ... صورت می گیرد و امید داریم تا با فعالیت های آغاز شده، گفتمان رسانه ای در حوزه پژوهش و معرفی دستاوردهای پژوهشی شکل گیرد و همانگونه که مطرح شد باید عنایت داشت که چاپ یک اثر پژوهشی نقطه آغازین یک کار تمدنی است.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما