پنجشنبه 9 فروردين 1403   23:56:30

(مهار تورم، رشد تولید)

print

استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) تأکید کرد:

لزوم استفاده از زبان تمدنیِ بین المللی مشترک در بین کشورهای اسلامی

  • خلاصه :استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: باید بپذیریم به علت گستردگی کنونی تمدن اسلامی دیگر نمی توان گفت زبان عربی زبان تمدنی اسلام است و لازم است زبانی بین المللی در تمدن اسلامی تعریف شده و در کشورهای اسلامی آموزش داده شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، نشست علمی «بررسی نقش زبان به عنوان یکی از مهم¬ترین مولفه-های تمدن¬ساز: مقایسه تمدن غرب و اسلامی» با ارائه ابراهیم داودی شریف آباد «استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)» و دبیری علمی بهزاد حسن نژاد کاشانی «مدرس دانشگاه» به همت پژوهشکده اسلام تمدنی برگزار شد.
در این نشست، ابتدا حسن نژاد کاشانی مقدمه ای را در باب چیستی فرهنگ و تمدن مطرح نموده و به مقایسه تفاوت-های این دو با هم پرداخت و به صورت مختصر نقش زبان را به عنوان یک عامل اثرگذار در شکل گیری فرهنگ و تمدن مورد بحث قرارداد.
سپس، داودی شریف آباد، زبان را از منظر کنشگری فرهنگی و تمدنی تعریف کرده و آن را عامل و کلید اصلی ارتباط دانست.
وی اعتقاد دارد زبان دارای نقش های اجتماعی و فرهنگی متفاوتی است و هر نوع انتقال مفهوم فرهنگی، علمی و از این دست باید از طریق زبان انجام شود. گونه شناسی و سبک شناسی زبان مبتنی بر انواع متون از جمله اقدامات ضروری از منظر وی می باشد و حفظ زبان عامل حفظ و ثبات هویت و تمدن می شود و لذا در صورت فروپاشی زبان با فروپاشی تمدن مواجه خواهیم شد.
استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: زبان از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی نحوه به کاربردن الفاظ و مفاهیم توسط سیاستمداران را تحت تأثیر خود قرار می دهد. حتی زبان با ایده هدایتگر تمدنی مانند وحی جهت تبدیل به زبان تمدنی متصل است.
وی افزود: انتقال تمدن ها توسط هر زبانی ممکن نیست و بسیاری از زبان ها قدرت تمدن سازی ندارند چون با ایده هدایتگر تمدنی ارتباطی ندارند. زبان هنگامی تمدن ساز می شود که ایده ای فرهنگی را منتقل کند برای مثال مفاهیم ایدئولوژیک را انتقال دهد.
داوودی شریف آباد، زبان عربی قرآنی را به عنوان زبانی تمدن ساز در مقایسه با زبان عربی جاهلی دانست و به بررسی تفاوت های این دو سبک از زبان عربی پرداخته و ظرافت های تمدنی زبان عربی در قرآن را که منجر به پذیرش این دین آسمانی گردید، مورد کنکاش قرار داده و اعجاز لفظی قرآن را مورد تدقیق قرار داد. 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما