جمعه 10 فروردين 1403   09:00:17

(مهار تورم، رشد تولید)

print

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):

دانشگاه‌ها مباحث تئوریک در انسان‌شناسی فرهنگی را کنار بگذارند

  • خلاصه :عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه یکی از آسیب‌های امروز دانشگاه‌ها و حوزه  این است که در تحقیق و پژوهش‌های مرتبط با انسان‌شناسی بیشتر کارها انتزاعی و مباحث تئوریک است، گفت: در این زمینه پژوهش‌ها، کمتر به‌صورت میدانی دنبال شده است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین کریم خانمحمدی در سومین نشست از سلسله نشست‌های وبیناری معرفی و نقد آثار انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع) که با عنوان معرفی کتاب «انسان‌شناسی فرهنگی مذهبی ایرانیان» برگزار شد، اظهار داشت: در پژوهش های انسان‌شناسی فرهنگی مذهبی ایرانیان بیشتر نظریه‌ها از میدان آغاز می‌شود و محقق در ابتدا میدان و حوادث مختلف را می‌بیند و از طریق مشاهده آنان ذهن خلاق انسان به تئوری می‌رسد.

وی بابیان اینکه انسان‌شناسی فرهنگی مذهبی در ایران ضعیف بوده و  پژوهش‌ها در این زمینه بسیار کم صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر با توجه به روند جوامع که پیدایش نظریه‌های پست‌مدرن است، این رویکرد اهمیت پیدا کرده و باید در حوزه و دانشگاه به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تأکید کرد: همان‌طور که در کشور مواد معدنی زیادی داریم و بسیاری را استحصال نکردیم، معادن فرهنگی زیادی نیز وجود دارد که مورد تحقیق و بررسی قرار نگرفته است. هر نقطه از ایران دارای  فرهنگ مذهبی و آداب ‌و رسوم خاص است و تاکنون کمتر به آن پرداخته‌ شده که انتظار است جامعه دانشگاهی به‌ویژه مراکز علمی حوزوی به این مهم بپردازند.

وی بیان کرد: در حال حاضر در برخی از دانشگاه‌ها به موضوع «انسان‌شناسی فرهنگی مذهبی ایرانیان» کمتر پرداخته می‌شود که در این زمینه برگزاری نشست های مختلف علمی، به‌عنوان یک ضرورت باید دنبال شود تا علاقه‌مندان وارد این بخش از انسان‌شناسی شوند.

این دانشیار مطالعات فرهنگی و ارتباطات با اشاره به اینکه «انسان‌شناسی فرهنگی مذهبی ایرانیان» به‌عنوان یک‌رشته علمی به علم، فن و هنر به شمار می‌رود، تصریح کرد: باید طلاب و دانشجویان علاقه‌مند را بیش ‌از پیش با این رشته آشنا کرد تا پژوهش‌های خود را به‌صورت میدانی انجام دهند. دانشجویان و طلاب را به روش اسنادی عادت دادیم و فکر می‌کنند تحقیق باید از کتابخانه باشد و این نیز سبب کپی شدن تحقیق‌ها می‌شود.

وی با اشاره به تدریس مبانی انسان‌شناسی و انسان‌شناسی فرهنگی ایرانیان افزود: سال‌ها است در دانشگاه باقرالعلوم(ع) این رده‌ها را اداره می‌کنیم و حاصل آن نیز نگارش مقاله های مختلف شده و سعی کردیم موضوع‌های مختلف را به دانشجویان واگذار کنیم. البته حاصل این مقاله‌ها تدوین دو جلد کتاب است که یک جلد کتاب با عنوان «انسان‌شناسی فرهنگی مذهبی ایرانیان» در 344 صفحه در سال 98 به چاپ رسید.

وی خاطرنشان کرد: جلد دوم این اثر را نیز مردم شناسی فرهنگ مذهبی ایرانیان نامگذاری کردیم که در پژوهشکده دانشگاه باقرالعلوم(ع) در دست چاپ است.

در این نشست که توسط معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در آستانه هفته پژوهش برگزار شد، دانشجویان نیز پرسش‌های خود را مطرح کردند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما