پنجشنبه 9 فروردين 1403   18:49:20

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

صیانت از مردم سالاری دینی جز با حضور حداکثری میسر نیست

  • خلاصه :رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تبیین اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و راهکارها، عوامل مشارکت حداکثری مردم پرداخت و گفت: صیانت از مردم سالاری دینی جز با حضور حداکثری میسر نیست.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سیدمجید ظهیری در گفت و گو با خبرنگار ما به تبیین اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ و راهکارها، عوامل مشارکت حداکثری مردم پرداخت و با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ گفت:  در نظام های مبتنی بر مردم سالاری، تعیین سرنوشت حکمرانی با سازوکار انتخابات به عهده و در اختیار خود مردم قرار می گیرد.

وی گفت: از ابتدای نظریه پردازی ها درباره حکومت و در میان انواع حکومت ها، دو نوع حکمرانی مورد توجه ویژه بوده است و گویی در تقابل با یکدیگر قرار می گرفتند؛ یکی تئوکراسی یعنی حکومت خدا بر مردم و دیگری دموکراسی یعنی حکومت مردم بر مردم؛ جمهوری اسلامی به هر دو توجه دارد؛ لذا می گوییم مردم سالاری دینی، یعنی حکومت مردم بر مردم در چارچوبی که دین مبین اسلام (که در هویت اکثریت قاطع ایرانیان ثبت شده)، تعیین می کند.

* چرا مردم باید در انتخابات مشارکت داشته باشند؟

مدیر گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اهمیت انتخابات در حفظ این پدیده مبارک یعنی جمهوری اسلامی است، در پاسخ به این پرسش که با وجود تمام مشکلات اقتصادی و... چرا مردم باید در انتخابات مشارکت داشته باشند؟ گفت: دقیقاً به دلیل وجود همین مشکلات و به عنوان یک فرصت در ایجاد تغییر باید مردم به جد در تحول مورد نظر خود مشارکت کنند.

* عوامل مؤثر در شکل گیری مشارکت حداکثری

وی در ادامه به تبیین عوامل مؤثر در شکل گیری مشارکت بالا یا پایین مردم در انتخابات، افزود: «تضارب آرا همراه با سعه صدر»، «تحمل نظر مقابل»، «پاسخگویی نامزدهای محترم بدون عصبانیت»، «صداقت با مردم»، «پذیرش سخن حق توسط نامزدهای محترم حتی اگر توسط رقیبشان مطرح شود»، «پرهیز از استفاده ابزاری از مقدسات به ویژه وجود نازنین شهدای بزرگوار» و «پرهیز از شعارگرایی و وعده های بی پشتوانه» از عوامل مهمی هستند که اعتماد مردم و در نتیجه میزان مشارکت را بالا می برند.

* صیانت از مردم سالاری دینی جز با حضور حداکثری میسر نیست


ظهیری در پایان بر ضرورت حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید کرد و با بیان اینکه صیانت از مردم سالاری دینی جز با حضور حداکثری میسر نیست، خاطرنشان کرد: سازوکارهای تحقق مردم سالاری دینی در هر نظامی و در مقاطعی از زمان ممکن است دچار کاستی باشند یا بشوند، اما وجود نقص یا کاستی نباید اصل مردم سالاری دینی را مخدوش نماید و باید دانست که این حضور حداکثری مردم است که بنیاد مردم سالاری دینی را مستحکم می نماید.
 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما