پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:04:45

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

شهید سلیمانی یک ذخیره فرهنگی است/ پی ریزی تمدن نوین اسلامی جانب ایجابی انقلاب اسلامی است

  • خلاصه :رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: شهید سلیمانی می تواند یک ذخیره فرهنگی برای ما باشد و این وظیفه ماست که چگونه آن را حفظ و استحصال کنیم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در سومین نشست هم اندیشی اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان بدون مرز» که با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، به بررسی جهات مختلف شهادت حاج قاسم سلیمانی پرداخت و اظهار داشت: شهادت سپهبد سلیمانی از چند جهت قابل بررسی است، از وجه انسان شناسی، میان شاکله و فطرت تفاوت قائل هستیم و شاکله و شخصیت هر فرد متفاوت است و آن منظومه علائق، سلائق، انتظارات، جهت گیری ها و نگرش هایی که عواطف، احساسات و شاکله شخصیتی افراد را می سازد، امر وجه تمایز انسان ها است و کلیت این شاکله یکسان نیست.

وی گفت: آدمیان یک وجوه اشتراکی دارند که به فطرت آنها بر می گردد و در بُعد فطرت اخلاقی و الهی به طبیعت مشترک انسانی بر می گردد و از این زاویه دیدن، حادثه شهادت سردار سلیمانی را نوعی برانگیختگی فطرت می دانم که شهادت ایشان باعث شد که به یک باره این موج عظیم میلیونی، که ظهور و بروز یک سری عواطف مثبت، ایثار و فداکاری و بغض و خشم ترکیده شده بود، چطور اینها یک قاطبه ای به یکباره یک عواطف را بروز می دهد که به بر انگیخته شدن فطرت بر می گردد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: این فوران عواطف مثبت و عصاره فطرت و بر انگیختگی فطری به یک بعد معرفتی برمی گردد و جامعه نسبت به این شخصیت معرفت پیدا کرد.

وی شهید سلیمانی را ذخیره فرهنگی عنوان کرد و افزود: بیشتر سخنم بر روی پس از شهادت است؛ شهید سلیمانی می تواند در قالب یک ذخیره فرهنگی برای ما ایفای نقش کند؛ در مسأله بسط و گسترش فرهنگ و این که بخواهیم فرهنگ متمایزی را برای نسل های بعدی زنده نگه داریم، طبعاً یکی از راهبردهای اصلی، مسأله برجسته سازی و انتقال نسلی آن مواریث فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: نقشی که امام حسین(ع) در جامعه ما دارد، نسل به نسل مسأله شهادت طلبی، ایثار و دانشگاه کربلا که انحاء سبمول های شخصیت ها را در کربلا و عاشورا داریم، نسل به نسل انسان می سازد؛ شهید سلیمانی می تواند یک ذخیره فرهنگی برای ما باشد و این وظیفه ماست که چگونه آن را حفظ و استحصال کنیم.

وی گفت: برخی از بد سلیقگی ها و ندانم کاری های می تواند مانع استحصال این ذخیره فرهنگی شود و اگر درست کار شود، برای نسل معاصر و نسل بعدی کسی را داریم که بگوییم اگر در کربلا حضرت اباالفضل(ع) و حضرت علی اکبر بود، در زمانه ما نیز می توان کسی را دید که اینگونه زیست و خدوم بود و این ذخیره فرهنگی است و باید آن را پاس بداریم و پس از شهادت ایشان برای فرهنگ سازی کار کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک بعد سلبی دارد و یک بعد ایجابی؛ بعد سلبی انقلاب اسلامی در تقابل با دشمنان انقلاب خود را نشان می دهد و این که دشمنانی شب و روز در تلاش برای اضمحلال و تحریف این انقلاب هستند و نظام ما در این بعد تقابل راهبرد کلانی که دارد، بازدارندگی فعال است.

* پی ریزی تمدن نوین اسلامی جانب ایجابی انقلاب اسلامی است

وی انقلاب اسلامی را انقلابی دارای شعارهای تمدنی و سازندگی عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی در هویت خود یک نهضت صرفاً شورشگر علیه استبداد و امپریالیسم نبود، بلکه شعارهای تمدنی و سازندگی داشت یعنی جامعه مطلوب اسلامی ساختن و پی ریزی تمدن نوین اسلامی جانب ایجابی انقلاب اسلامی است و مقابله با دشمنان ارزش های الهی و انسانی، بعد سلبی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان این که انقلاب اسلامی در بعد سلبی و ایجابی به افرادی مانند شهید سلیمانی ها احتیاج دارد، اظهار داشت: راهبرد نظام اسلامی در بعد ایجابی، پیشرفت متوازن است و در بعد سلبی راهبردش بازداندگی فعال است؛ ما در مقابل دشمنان باید به بازدارندگی فعال برسیم و این بازدارندگی فقط در بعد نظامی نیست؛ در بعد سلبی و ایجابی انقلاب اسلامی ما به شخصیتی مانند شهید سلیمانی احتیاج داریم.

وی بر ضرورت بازدارندگی فعال در برابر دشمنان در جهات مختلف پرداخت و گفت: وقتی که بازدارندگی فعال گفته می شود، به لحاظ روحی، روانی، فرهنگی و جهات مختلف که به وجوه روانی و مناسباتی جامعه بر می گردد، باید بازدارندگی فعال داشته باشیم و اگر جامعه مقاوم داشته باشیم، برای دشمن بازدارنده است و شخصیت سردار سلیمانی و استحصال ایشان و ارائه آن برای نسل های جوان و آتی ما می تواند کارساز باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در بعد ایجابی و پیشرفت متوازن هم به حاج قاسم سلیمانی نیاز داریم؛ وقتی که پیشرفت متوازن گفته می شود، یعنی این که پیشرفت جامعه ما صرفاً با رشد نظامی نیست، بلکه پیشرفت باید متوازن باشد یعنی این که ما در ساحت اخلاق و معنویت، فرهنگی، علم، اقتصاد، سیاست و... به پیشرفت برسیم و شخصیتی مثل ایشان می تواند برای مدیران، نظامیان و هر کسی که دل در گرو آرمان های ایجابی انقلاب اسلامی دارد، و می خواهد در راه تمدن نوین اسلامی قدم بر دارد، الگویی باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید مدیران، نظامیان، مسؤولان و کارگزاران ما باید ببیند که چه شد که یک فرد برخاسته از طبقات ضعیف جامعه رشد کرد و جان ها را تسخیر کرد؟ و حاج قاسم با آن باطن و خلوصی که داشت، توانست قلب ها را تسخیر کند و خدا مرگش را اثرگذار قرار داد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما